Schijfremmen op wegfiets
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Maar ook voordelen:
geen velg slijtage
lichtere velg
andere vorm van velg
altijd goede remkracht (slecht weer)
geen remrand -> mooiere velg
carbon clinchers in heuvels/bergen
En zo moeilijk is het onderhoud/afstellen nu ook weer niet.
geen velg slijtage
lichtere velg
andere vorm van velg
altijd goede remkracht (slecht weer)
geen remrand -> mooiere velg
carbon clinchers in heuvels/bergen
En zo moeilijk is het onderhoud/afstellen nu ook weer niet.
Onderhoud en afstellen stelt bij schijfremmen ook vrij weinig voor. Ik heb een set nieuw type XTRs bijvoorbeeld waar ik letterlijk niet aan hoef te onderhouden behalve wat remblokken verwisselen op z'n tijd. Ook de opmerking van Fietsvriend over dat de remmen niet heet genoeg worden vind ik apart: hoe zie je dat voor je? Als ik aan de start sta bij een wedstrijd MTBen dat ik de eerste bocht niet kan remmen omdat ik in het startvak moest wachten? Het niet warm kunnen krijgen van remmen is geen issue, beter gezegd, je wilt juist niet dat ze warm worden. Piepen, tsjah dat kan je ook van remmen op carbon zeggen. Daarnaast is het ook zo dat piepen afhangt van de schijven, remblokken net zoals dat remblokken bij carbon remvlak ook invloed hebben. De remkracht is trouwens ook gewoon groter, je staat veel sneller stil; voor sommigen een voordeel, voor de minder technische rijder misschien een nadeel.
Toen destijds op de MTB schijfremmen kwamen deed ook iedereen alsof de wereld verging, nu rijdt 90% op schijfremmen. Ook zie ik wel parallelen met elektrisch schakelen: een deelt vind het relaxed, een deel niet. Voor een persoon van 60kg zal het bijvoorbeeld minder uitmaken dan iemand van 90kg die ergens een hooggebergte af rijdt. Uiteindelijk zal het gewoon afhangen van persoonlijke voorkeur.
Overigens vind ik de opmerking van daniel1975 wel interessant omdat het bij je voorvork inderdaad wel apart kan gaan worden.
Trouwens, voordat iemand me beticht dat ik voor schijfremmen ben: ik zie mezelf er nog niet zo snel op rijden omdat m'n huidige remmen prima voldoen. Maar ik in ieder geval wel een stuk minder problemen dan de meeste racefietsers.
Toen destijds op de MTB schijfremmen kwamen deed ook iedereen alsof de wereld verging, nu rijdt 90% op schijfremmen. Ook zie ik wel parallelen met elektrisch schakelen: een deelt vind het relaxed, een deel niet. Voor een persoon van 60kg zal het bijvoorbeeld minder uitmaken dan iemand van 90kg die ergens een hooggebergte af rijdt. Uiteindelijk zal het gewoon afhangen van persoonlijke voorkeur.
Overigens vind ik de opmerking van daniel1975 wel interessant omdat het bij je voorvork inderdaad wel apart kan gaan worden.
Trouwens, voordat iemand me beticht dat ik voor schijfremmen ben: ik zie mezelf er nog niet zo snel op rijden omdat m'n huidige remmen prima voldoen. Maar ik in ieder geval wel een stuk minder problemen dan de meeste racefietsers.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40173
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Voorrem: bij de topcap erin (dus wel een nieuw te ontwikkelen expander nodig) en dan bij de vorkpoot weer naar buiten met de leiding. Zou moeten kunnen.
Remkracht is echter niet het probleem; de huidige remmen kunnen al veel harder remmen dan dat de band grip heeft op de weg. Voor wie dat niet gelooft, knijp maar eens VOL in je voorrem met 30km/u
Remkracht is echter niet het probleem; de huidige remmen kunnen al veel harder remmen dan dat de band grip heeft op de weg. Voor wie dat niet gelooft, knijp maar eens VOL in je voorrem met 30km/u
Less is bore
Denk niet dat de profs met schijfremmen gaan rijden. Wiel wisselen bij een lekke band duurt toch echt wel langer als bij de huidige remmen. Althans ik krijg me wielen van me racefiets er een stuk makkelijker (sneller) in dan die van de mtb.
-
- Forum-lid
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
@Kryghyzho: als je goed leest, zie je dat het niet mijn opmerking is dat schijfremmen niet heet genoeg worden, maar een reactie van een 'kenner' die ik elders op dit forum tegenkwam. Mede naar aanleiding daarvan ben ik dit draadje begonnen.
Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets en zie steeds meer (weg)fietsen met schijfremmen op de markt verschijnen: crossers en racefietsen. Colnago heeft een racfiets en Specialized heeft de Secteur met schijfremmen in de catalogus staan. Om eens twee voorbeelden te noemen. Waarom doen fabrikanten dat? Omdat ze verwachten dat er in Amerika een markt voor is? Zoals mijn fietsenmaker zegt. Of omdat het beter/veiliger is? Of omdat er meer geld aan te verdienen valt? Ik ben benieuwd naar ervaringen.
Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets en zie steeds meer (weg)fietsen met schijfremmen op de markt verschijnen: crossers en racefietsen. Colnago heeft een racfiets en Specialized heeft de Secteur met schijfremmen in de catalogus staan. Om eens twee voorbeelden te noemen. Waarom doen fabrikanten dat? Omdat ze verwachten dat er in Amerika een markt voor is? Zoals mijn fietsenmaker zegt. Of omdat het beter/veiliger is? Of omdat er meer geld aan te verdienen valt? Ik ben benieuwd naar ervaringen.
Michiel
Eensch! De beperkende factor is niet de remkracht van de moderne velgrem, maar de band. Ik heb bij een valpartij al eens een set wielen volledig kromgeremd, terwijl ik op de hoop renners en fietsen ingleed......daniel1975 schreef:Remkracht is echter niet het probleem; de huidige remmen kunnen al veel harder remmen dan dat de band grip heeft op de weg. Voor wie dat niet gelooft, knijp maar eens VOL in je voorrem met 30km/u
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
idd, slippende wielen. en dat is nu juist niet goed. Schijven zijn beter te doseren, en je had je velgen niet krom geremd
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
ER zitten schijfremmen op mijn mtb dat is een ontdekking geweest. Wanneer de problemen opgelost zijn komt dit ook op de wegfietsen daar ben ik van overtuigd.
Om deze ontwikkeling af te doen met oneliners gaat echt een beetje te ver
Om deze ontwikkeling af te doen met oneliners gaat echt een beetje te ver
Do kin der mar druk mei weze
Dit even om de remkracht van een moderne velgrem (BR-7900 in dit geval) te illustreren. Met schijven waren mijn velgen misschien niet krom geweest, maar waren waarschijnlijk de spaken (en/of velgen en naven) of de voorvork de sjaak geweest....... Het resultaat had inderdaad hetzelfde geweest, met geblokkeerde remmen glijdend op weg naar de valpartij.......edwin01 schreef: Ik heb bij een valpartij al eens een set wielen volledig kromgeremd, terwijl ik op de hoop renners en fietsen ingleed......
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik zie er echt helemaal niets in:
- Aerodynamica, alle remkracht komt met een schijfrem op de spaken in het voorwiel terecht. Daarnaast rem je assymetrisch. 16 spaaks radiaal spaken van een voorwiel is out-of-the-question bij discs.
- Gewicht, voornaaf is zwaarder, voorvork moet veel sterker zijn (om de assymetrische remkracht op te kunnen vangen), langere remkabels. De velg kan dan misschien een klein beetje lichter, maar zoveel is dat ook niet.
- Huidige remkracht en doseerbaarheid is meer dan voldoende. Ik kan de grens prima vinden in een afdaling om net niet 't achterwiel los te remmen voor een haarspeldbocht.
- Een disc wiel wisselen in koers is op dit moment geen optie, te veel gedoe.
Als je harder wilt kunnen remmen dan moet je 1e eens bredere banden monteren dan de 23 mm die nog altijd standaard is. Daar zit de beperking.
- Aerodynamica, alle remkracht komt met een schijfrem op de spaken in het voorwiel terecht. Daarnaast rem je assymetrisch. 16 spaaks radiaal spaken van een voorwiel is out-of-the-question bij discs.
- Gewicht, voornaaf is zwaarder, voorvork moet veel sterker zijn (om de assymetrische remkracht op te kunnen vangen), langere remkabels. De velg kan dan misschien een klein beetje lichter, maar zoveel is dat ook niet.
- Huidige remkracht en doseerbaarheid is meer dan voldoende. Ik kan de grens prima vinden in een afdaling om net niet 't achterwiel los te remmen voor een haarspeldbocht.
- Een disc wiel wisselen in koers is op dit moment geen optie, te veel gedoe.
Als je harder wilt kunnen remmen dan moet je 1e eens bredere banden monteren dan de 23 mm die nog altijd standaard is. Daar zit de beperking.