Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Fietsen vs. Wielrennen

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 30 okt 2012 10:37

amclassic-fan schreef:Als je niet koerst of hebt gekoerst ben je geen wielrenner. Wielrennen is meer dan hard fietsen.
Maar dan DE vraag die ons alle bezig houdt: is een cyclo een koers? Zeker dat Oege Hiddema, Bert Dekker etc hard kunnen fietsen, maar zijn het ook echte wielrenners? :mrgreen:

Ik pak de popcorn er vast bij.

Disclaimer: ik noem mezelf geen wielrenner, ookal het ik weleens gefietst met een nummer op mijn rug (en ook wel eens met een nummer op mn stuur).
TumTumTum schreef:Moet er niet een competatief element bij zijn? Keihard getrain met echte doelstellingen? Of draait het toch om hoe het er allemaal uitziet? Of draait het om de intentie waarmee je op je fiets springt.
Is iemand die met aerowielen en een snelpak op pad gaat om KOM's te pakken een wielrenner? :lol:
knutmo schreef: Als je hebt gekoerst ben je ook geen wielrenner. Dan was je een wielrenner.
Of ben je wielrenner voor het leven?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 30 okt 2012 10:42

Tegen mensen die zelf niet op een koersfiets zitten zeg ik dat ik aan wielrennen doe en tegen iedereen die ook in lycra over de dijken hijgt zeg ik dat ik wielertoerist ben. De laatste term is vrijwel onbekend bij mensen zonder koersfiets.

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 30 okt 2012 10:49

henkv schreef:"pas een echte wielrenner als je wedstrijden rijdt"

Zozo, en moeten die wedstrijden dan nog ergens aan voldoen? uci, knwu, ntfu, cyclo, rondje rond de kerk voor de locale parochie?
De NTFU organiseert geen wedstrijden, officiële wedstrijden worden in Nederland georganiseerd onder de vlag van de KNWU, ook de rondjes rond de kerk voor de locale parochie . Ik ga voor de definitie van AmClassic-fan: Geen wedstrijden, geen wielrenner :P
Ik ben een slechte wielrenner, maar wel een wielrenner....... ;)

Cyclo's? Uit de hand gelopen toertochten... Maar die uitspraak is helemaal voor mijn rekening :D

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 30 okt 2012 11:00

Met "de rondjes rond de kerk voor de locale parochie" bedoelde ik wedstrijden voor niet licentiehouders. Wel of geen wielrenners?
Mijn trainingen op bikeplanner.com

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 30 okt 2012 11:06

Mijns inziens niet, dan zijn de kinderen in de Rabo Dikke-bandenrace ook wielrenners....

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 30 okt 2012 11:14

Ik zou mezelf ook niet snel een wielrenner noemen. Eerder een pretfietser op een geriatrische racefiets. Maar als iemand vraagt of je aan sport doet, en je zegt "fietsen" dan denkt iedereen dat je met een oude damesfiets een stukje rond rijd.

Een ook fietsende vriend van mij antwoorde op dezelfde vraag; : "wij zijn gewoon aan het fietsen, wielrenners doen wedstrijden, al dan niet met een spuit in hun arm":)
Ik dacht zelf ook dat dat de definitie (wedstrijden dus, niet persee die spuit) was, totdat 11 jarige jochies die met hun ouders de Alpe D'Huez oprijden ineens ook wielrenner genoemd werden in het 8 uur journaal.
theodorocampagnolo schreef:
Die racefiets is omdat ik graag tochtjes langer dan 50 km. rij: Probeer dat maar 's op een stadsfiets te doen....
Dat pakkie is omdat dat nou eenmaal 't comfortabelst draagt tijdens 't uitoefenen van bovenstaande activiteiten.
Dit dus wat mij betreft. Precies.
Laatst gewijzigd door TumTumTum op 30 okt 2012 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6588
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 30 okt 2012 11:53

sloeren schreef:Tegen mensen die zelf niet op een koersfiets zitten zeg ik dat ik aan wielrennen doe en tegen iedereen die ook in lycra over de dijken hijgt zeg ik dat ik wielertoerist ben. De laatste term is vrijwel onbekend bij mensen zonder koersfiets.
+1 Vroeger (resultaten uit het verleden........) wel gekoerst maar ik beschouw mezelf vooral wielertoerist. Ook al doe ik ieder jaar wel een keer aan iets mee waar een uitslag wordt gemaakt.

Wielertoerist vind ik trouwens een erg goede term die helaas in Nederland nog niet zo bekend is. Zeker niet bij het grote publiek.

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 30 okt 2012 11:59

Voor mij is er een verschil tussen het werkwoord wielrennen en het zelfstandig naamwoord wielrenner.

Dus een wielrenner doet aan wielrennen, maar iemand die aan wielrennen doet is niet perse een wielrenner.

Dat geldt, wat mij betreft, voor meer (alle?) sporten: ik hockey wel eens, maar ik noem me geen hockeyer. Ik skeeler wel eens, maar ik noem me zelf geen skeeleraar. Ik zeil wel eens, maar noem me zelf geen zeiler.

Zijn er meer mensen die dat zo aanvoelen, of is dit een afwijking van mij?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6588
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 30 okt 2012 12:05

Met die theorie komen alle GEBRUIKERS er weer mooi vanaf. Ik gebruik wel eens maar ben geen gebruiker :mrgreen:

chassepatat
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 okt 2009 21:51
Locatie: Amsterdam

chassepatat 30 okt 2012 14:31

Ik snoep nooit maar ben wel een snoeper :)

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 30 okt 2012 14:38

Wel geinig dat "de wielrenners" wel weten wie ze wel en geen wielrenner noemen.
Je ego strelen door anderen te onderwaarderen?

Als je competitief fietst op wat voor manier dan ook (met vrienden, strava) ben je dan wielrenner?

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 30 okt 2012 14:43

Als je een balletje trapt op het grasveldje naast de school, ben je dan voetballer? :lol:

Plaats reactie