spaakbreuk, wat is waar?
500 tot 1000km is wel erg overdreven. Als je wielen dat na zo weinig km's nodig hebben, dan klopt er iets niet. Bij nieuwe wielen na 1000km even checken, staat vaak ook in de handleiding.
Een periodieke controle kan nooit kwaad natuurlijk. Ik doe het misschien 1 keer per jaar(10.000km) als bezigheidstherapie :p , en heb de spullen zelf in huis.
Een periodieke controle kan nooit kwaad natuurlijk. Ik doe het misschien 1 keer per jaar(10.000km) als bezigheidstherapie :p , en heb de spullen zelf in huis.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
Elboutero schreef: Ligt ook gewoon aan de wielset an sich. Ik heb binnen een maand 3 keer gehad dat een spaak dwars doormidden brak.
Hoi,
Hoezo ligt het dan 'aan de wielset an sich'? Begrijp ik even niet. Meer aan de bespaking zou ik zo denken.
Binnen 1 maand 3 spaakbreuken klinkt toch niet echt gezond. Dan moet er iets fout zitten voor wat betreft de spaakspanning.
Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
ZorroI schreef:Elboutero schreef: Ligt ook gewoon aan de wielset an sich. Ik heb binnen een maand 3 keer gehad dat een spaak dwars doormidden brak.
Hoi,
Hoezo ligt het dan 'aan de wielset an sich'? Begrijp ik even niet. Meer aan de bespaking zou ik zo denken.
Binnen 1 maand 3 spaakbreuken klinkt toch niet echt gezond. Dan moet er iets fout zitten voor wat betreft de spaakspanning.
Mvg, Zorro
Hoi,
excuus, dat is ook wat ik bedoel maar even niet echt duidelijk zei .
Wat betreft dat wiel waarmee ik steeds die spaakbreuken heb, deze is weer opgestuurd.
Cervelo S3D - Canyon Aeroad CF SL - Cannondale Scalpel Si-3
Hoi,
Wel kan je stellen dat er aan de driveside het normale aantal spaken wordt gebruikt en maar half zoveel aan de non-driveside.
Als je evenveel spaken aan de non-driveside gebruikt is de spanning op die spaken maar ongeveer de helft van wat er op de spaken aan de de driveside staat.
Door maar half zoveel spaken aan de non-driveside te gaan gebruiken kan je dus die spanning daar verhogen waardoor de spaakspanning over alle spaken veel gelijkmatiger kan worden gemaakt en dat komt de levensduur van de spaken ten goede.
Je wint dus aan aantal spaken, het gewicht wordt lager en je wiel toch nog sterk. Het wiel is wel wat minder stijf lateraal maar mits een goede naafgeometrie is dit geen punt.
Ciao,
Hummm.....Dat is in wezen niet de achterliggende redenering.Campagnolo en Fulcrum passen de 2 op 1 spaaktechniek toe waarbij er 2x zoveel spaken gebruikt worden aan de driveside, hierdoor valt de spaakspanning aan de driveside lager uit als bij een gelijk aantal spaken en wordt de stres op de driveside spaak aanzienlijk minder.
Wel kan je stellen dat er aan de driveside het normale aantal spaken wordt gebruikt en maar half zoveel aan de non-driveside.
Als je evenveel spaken aan de non-driveside gebruikt is de spanning op die spaken maar ongeveer de helft van wat er op de spaken aan de de driveside staat.
Door maar half zoveel spaken aan de non-driveside te gaan gebruiken kan je dus die spanning daar verhogen waardoor de spaakspanning over alle spaken veel gelijkmatiger kan worden gemaakt en dat komt de levensduur van de spaken ten goede.
Je wint dus aan aantal spaken, het gewicht wordt lager en je wiel toch nog sterk. Het wiel is wel wat minder stijf lateraal maar mits een goede naafgeometrie is dit geen punt.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Hoi,
Ik zou zeggen: wielbouw begint bij wetenschap en volmaakt zich tot kunst?
Voor veel wetenschappers (vooral de pseudo-variant) is alles wat ze niet kunnen meten onbestaand en daar kan ik me dus blauw aan ergeren.
Ciao,
Diogenes schreef:Jobst Brandt maakt zich al boos over de titel "the art of wheelbuilding". Wielbouw is geen kunst, maar een wetenschap, aldus Jobst. (schrijver van The bicycle wheel).
Gelijkmatige spaakspanning is essentieel en daarin schuilt meestal het probleem.
Ik zou zeggen: wielbouw begint bij wetenschap en volmaakt zich tot kunst?
Voor veel wetenschappers (vooral de pseudo-variant) is alles wat ze niet kunnen meten onbestaand en daar kan ik me dus blauw aan ergeren.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13678
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
fdegrove schreef: Ik zou zeggen: wielbouw begint bij wetenschap en volmaakt zich tot kunst?
Om wielbouw heerst vaak een zweem van romantiek/kunst zoals we nu ook weer zien maar het is gewoon, heel saai, hardwerken en weten waar het om gaat.
Niks romantiek of hocus pocus.
Gerd Schraner kocht na jaren van wielenbouw ook maar eens een spaakspanning meter en schrok zich rot toen hij die ging gebruiken; op gevoel spannen (lekker romantisch) van spaken bleek niet 100% te werken liet zn nieuwe spaakspanningmeter zien.
Ook andere toppers zoals Zoran en Ernie werken met een spaakspanningmeter, heeft jouw FM niet zo'n ding LAAT HEM DAN NIET AAN JOU WIELEN WERKEN althans als je heel goede wielen wil hebben (een heel goed wiel is een wiel dat GEEN !! spaakspanningonderhoud nodig heeft).
Een goede wielenbouwer gaat naar de site van wielen/naven/spakenfabriekanten en zoekt op wat de spaakspanning moet zijn net zoals een automonteur de fabrieksvoorschriften van het aanhaalmoment van wielbouten of cilinderkopbouten eerst opzoekt. Sterker nog; zelfs de grootste bandenboer boerenl.l (sorry)monteur draait wielbouten aan met een momentsleutel.
Wat iedereen ondertussen weet (zie ook deze draad) is dat spaakspanning hoog en gelijkmatig noet zijn. Echter, en dat schrijft ook Gerd Schraner, de VELG is de beperkende factor; een lichte velg gaat bij echt hoge spanning 'wokkelen'/'imploderen'. Gerd Schraner zweert daarom bij zo'n 3cm hoge V-velgen zoals DTSwiss R520 en Rigida DP18, en ja daarom is natuurlijk de 3 cm hoge Mach 1 CFX een favoriet van wielbouwer Zoran.
Kortom: De VELG is het fundament van elk wiel; gevoelig/licht fundament dan krijg niet maximaal gespannen spaken en dus een gevoelig wiel.
TOUR zegt dat je alleen bij explosief accelereren iets negatiefs van een wat zwaarder wiel(velg, DP18etc) merkt, dus alleen voor top 10 wedstrijdrijders van belang (die een mecanicien achter zich aan hebben rijden). Probleem is dat veel hobbyrijders denken dat ze lichte velgen nodig hebben en tja daarmee kan je niet zo'n betrouwbaar en onderhoudsloos wielbouwen. Hoewel; op dit forum zijn er zat mensen die deze materie al lang heel goed begrijpen (vaak ook door schade en schande) en dus al jaren volmaakt probleemloos met Ultegra/DP18 o.i.d. rond rijden.
Kortom: bewaar romantiek maar voor in bed en bewaar mooie mythes over lichte
velgen/wielen maar voor bij het kampvuur.
Roadster
Ik snap eigenlijk niet dat er maar zo weinig gespecialiseerde wielbouwers zijn. Ik hoor altijd alleen maar Ernie en Zoran maar er is toch wel markt voor meer dan twee van die specialisten? Volgens mij hebben deze twee het hartstikke druk en dan zitten ze ook nog eens ver uit de Randstad. Ik zou er zelf best eentje in het midden van het land bij willen hebben
LVGH schreef:Ik snap eigenlijk niet dat er maar zo weinig gespecialiseerde wielbouwers zijn. Ik hoor altijd alleen maar Ernie en Zoran maar er is toch wel markt voor meer dan twee van die specialisten? Volgens mij hebben deze twee het hartstikke druk en dan zitten ze ook nog eens ver uit de Randstad.
Dat denk ik ook. Zeker in de Randstad mag er nog wel 1 bij komen. Zoran werkt trouwens niet alleen voor particulieren, want hij maakt ook wielen voor FFWD. Nog even en we kunnen Zoran wielen in de winkel kopen Hij zet in elk geval zijn eigen stickers al op de wielen als je erom vraagt.
Maar ja, je hebt toch een bepaald soort nodig die er lol aan heeft om de hele dag wielen te spaken (en niet gek wordt). Bovendien heb je een kip/ei probleem als beginnend wielbouwer. Je hebt mond-op-mond reklame nodig van tevreden klanten om interesse te kweken bij klanten, maar zolang je geen klanten hebt, heb je geen mond-op-mond reklame.
LVGH schreef:Ik snap eigenlijk niet dat er maar zo weinig gespecialiseerde wielbouwers zijn. Ik hoor altijd alleen maar Ernie en Zoran maar er is toch wel markt voor meer dan twee van die specialisten? Volgens mij hebben deze twee het hartstikke druk en dan zitten ze ook nog eens ver uit de Randstad. Ik zou er zelf best eentje in het midden van het land bij willen hebben
Mocht ik binnenkort bij mijn werkgever de zak krijgen , dan is dit een gat in de markt waar ik in kan springen (ik maakte in 1975 mijn eerste wiel)
Cheap light strong, choose two
En als die klanten meeneemt? Zo'n specialist die voor zichzelf begint moet natuurlijk al veel ervaring hebben met wielen bouwen. Dat kan inderdaad voor de lol en eigen gebruik geweest zijn maar natuurlijk ook in loondienst bij een winkel of een (wielen)fabrikant.Aapje schreef:Dat denk ik ook. Zeker in de Randstad mag er nog wel 1 bij komen. Zoran werkt trouwens niet alleen voor particulieren, want hij maakt ook wielen voor FFWD. Nog even en we kunnen Zoran wielen in de winkel kopen Hij zet in elk geval zijn eigen stickers al op de wielen als je erom vraagt.
Maar ja, je hebt toch een bepaald soort nodig die er lol aan heeft om de hele dag wielen te spaken (en niet gek wordt). Bovendien heb je een kip/ei probleem als beginnend wielbouwer. Je hebt mond-op-mond reklame nodig van tevreden klanten om interesse te kweken bij klanten, maar zolang je geen klanten hebt, heb je geen mond-op-mond reklame.