traningsschema alpedhuzes
Ik heb AD6 in 2011 gefietst, uiteindelijk 6 maal de berg bedwongen van 6:00 tot 19:00. Het is de kunst om niet te hard te willen fietsen, net als met het duurlopen. Ik zelf ben daarom naar webtrainer geweest voor een test om de hartslag trainingszones te bepalen en vast te laten stellen wat mijn drempel hartslag is waarbij mijn lichaam overstapt naar pure koolhydraten verbranding.
Afhankelijk van je basis conditie kun je dan je trainingsdoel en je doel voor AD6 bepalen.
Met een goede basis conditie hebt kun je ver komen, zelf had ik tot 5 maanden voor AD6 nog nooit op een racefiets gezeten, ik fietste alleen op een ligfiets en een ATB. Ik had in het verleden veel gesport maar was al een jaar of acht sporadisch sportief actief en ben pas in september 2010 langzaam begonnen met trainen voor AD6. In de tweede helft van 2010 heb ik een uur of 3 tot 4 uur per week getraind, in 2011 is heb ik dat verder uitgebouwd van 6 uur naar een uur of 10 per week waarvan één uur spinning en een paar uur op een tacx Bushido met de VR Alpe d’Huez. Uiteindelijk heb ik ongeveer het equivalent van 4300km getraind in 2011 voor mijn deelname aan AD6.
De opmerking over je gewicht is zeer relevant, afvallen kan je per beklimming minuten aan tijdwinst opleveren. Zelf ben ik door bewust op mijn eetpatroon te letten in eerst 5 maanden van 2011 5 kg afgevallen waardoor ik een paar kilo boven het geadviseerde optimale gewicht voor een duursporter zat.
P.S. tip voor het verblijf huur een appartment in Villard Reculas, niet te ver van de route op de hoogte van Huez met een goede bergweg verbinding.
Veel succes.
Afhankelijk van je basis conditie kun je dan je trainingsdoel en je doel voor AD6 bepalen.
Met een goede basis conditie hebt kun je ver komen, zelf had ik tot 5 maanden voor AD6 nog nooit op een racefiets gezeten, ik fietste alleen op een ligfiets en een ATB. Ik had in het verleden veel gesport maar was al een jaar of acht sporadisch sportief actief en ben pas in september 2010 langzaam begonnen met trainen voor AD6. In de tweede helft van 2010 heb ik een uur of 3 tot 4 uur per week getraind, in 2011 is heb ik dat verder uitgebouwd van 6 uur naar een uur of 10 per week waarvan één uur spinning en een paar uur op een tacx Bushido met de VR Alpe d’Huez. Uiteindelijk heb ik ongeveer het equivalent van 4300km getraind in 2011 voor mijn deelname aan AD6.
De opmerking over je gewicht is zeer relevant, afvallen kan je per beklimming minuten aan tijdwinst opleveren. Zelf ben ik door bewust op mijn eetpatroon te letten in eerst 5 maanden van 2011 5 kg afgevallen waardoor ik een paar kilo boven het geadviseerde optimale gewicht voor een duursporter zat.
P.S. tip voor het verblijf huur een appartment in Villard Reculas, niet te ver van de route op de hoogte van Huez met een goede bergweg verbinding.
Veel succes.
enjoy the ride
-
- Forum-lid
Hier nog zo'n gek....Ik ben 46 en heb (tot nu toe) ook nog nooit op een racefiets gezeten. Ik woon in Ghana en ben tussen july 2012 en nu 13 kg kwijt (van 106 naar 93) en wil nog 8 kg kwijt.
Heb inmiddels wel zo'n 3000KM (zo'n 600-700 per maand) op de Tacx Genius (met MTB die ik eigenlijk nooit eerder echt gebruikt heb) in mijn achterwerk zitten. Ik doe in December een inspanningstest bij webtrainer, ga in Maart met Webtrainer naar Mallorca en krijg mijn trainingsschema's ook sinds een paar maanden van webtrainer.
En nu maar hopen dat alles voldoende is om......minimaal 3 maar hopelijk 6 x omhoog te gaan.
Alle advies is welkom!
Ik ga 21 December een racefiets kopen. (Pas dan ben ik weer in Nederland)
Jan
Heb inmiddels wel zo'n 3000KM (zo'n 600-700 per maand) op de Tacx Genius (met MTB die ik eigenlijk nooit eerder echt gebruikt heb) in mijn achterwerk zitten. Ik doe in December een inspanningstest bij webtrainer, ga in Maart met Webtrainer naar Mallorca en krijg mijn trainingsschema's ook sinds een paar maanden van webtrainer.
En nu maar hopen dat alles voldoende is om......minimaal 3 maar hopelijk 6 x omhoog te gaan.
Alle advies is welkom!
Ik ga 21 December een racefiets kopen. (Pas dan ben ik weer in Nederland)
Jan
-
- Forum-lid
Hi,
Iemand ervaring met AD6 ???
Wat ik wil weten is in welke hartslagzones je de berg opgaat, ervan uitgaande dat je het 6x wilt doen?
Jan
Wat ik wil weten is in welke hartslagzones je de berg opgaat, ervan uitgaande dat je het 6x wilt doen?
Jan
mss heb je hier iets aan,maar vertel een iets meer over je achtergrond.Cloggieman schreef:Hi,
Jan
http://app.strava.com/activities/17277737" onclick="window.open(this.href);return false;
ik ben 44
82kg en 1.87m
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Mijn ervaring is wel dat je met hardlopen op een lager gewicht komt dan met fietsen. Met fietsen bouw je toch net iets meer spiermassa op in mijn geval een kilo of 3-4.peterhoekie schreef:ik heb in mijn leven al 1 x geklommen. ben ook geen fietser maar marathonloper. mag echter door achillesblessure niet lopen en toen ben ik deze zomer maar gaan fietsen. halfdood in frankrijk een paar flinke alpen beklommen, zonder enige ervaring, en ik had er plezier in. thuis gekomen heb ik een goede fiets gekocht en nu fiets ik al weer even met veel plezier.
mijn gewicht is 87, door het niet lopen ben ik aangekomen. als ik flink ga trainen gaat dat naar 78, lager kom ik niet. ik fiets met gemak 150 km achter elkaar met een gemiddelde van 31 km/u
Als je helemaal kapot zit, dan is het tijd om nog een tandje zwaarder te schakelen.
-
- Forum-lid
Nijkie:
Wat wil je weten. Zoals gepost:
....Ik ben 46 en heb (tot nu toe) ook nog nooit op een racefiets gezeten. Ik woon in Ghana en ben tussen july 2012 en nu 13 kg kwijt (van 106 naar 93) en wil nog 8 kg kwijt.
Wil graag weten van rijders met ervaring op AD6 in welke Hartslag zones ze de berg meerdere malen beklommen hebben.
Ik lees vaak dat goed verdelen belangrijk is en niet direct maximaal die berg opstampen. Lijkt moe logisch, maar in welke zones klim je dan?
Jan
....Ik ben 46 en heb (tot nu toe) ook nog nooit op een racefiets gezeten. Ik woon in Ghana en ben tussen july 2012 en nu 13 kg kwijt (van 106 naar 93) en wil nog 8 kg kwijt.
Wil graag weten van rijders met ervaring op AD6 in welke Hartslag zones ze de berg meerdere malen beklommen hebben.
Ik lees vaak dat goed verdelen belangrijk is en niet direct maximaal die berg opstampen. Lijkt moe logisch, maar in welke zones klim je dan?
Jan
Als je inspannings test heb gedaan weet je de verschillende zones kwa hartslag.Cloggieman schreef:Nijkie:
Jan
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Ik heb een la vol hartslagtechniek maar gebruik het steeds minder. Wel erg leuk om na de inspanning terug te kijken, maar tijdens? Ik kan heel moeilijk training volgens hartslagzones volhouden. Het gevoel is leidend. Je eigen lichaam 'door' hebben helpt beter. Ik zit altijd al na 20 minuten stuk en pas na 40 minuten gaat het veel beter en kan ik ook hogere hartslaggemiddelden halen zonder af te zien. Daarom is Alpe d'Huez en Mont Ventoux (na St Esteve) dubbel lastig: Je ritme vinden in het zwaarste eerste deel. Niet forceren en wachten tot je motor warm is. Voeding en uitgerust aan de start staan zijn volgens mij ook succesfactoren. Nog een tip: zorg dat je remmen niet aanlopen tegen de buitenband tijdens remmen in de afdaling. Hitte=klapband=einde AdH
-
- Forum-lid
Nijkie:
Als je inspannings test heb gedaan weet je de verschillende zones kwa hartslag."
ja maar de vraag was in welke zones je de Alpe aanvalt.
Dus straks weet ik H, D1, D2 en D3, maar de vraag blijft in welke zones je fietst, uitgaande van een plaan voor 6x!
Jan
Als je inspannings test heb gedaan weet je de verschillende zones kwa hartslag."
Dus straks weet ik H, D1, D2 en D3, maar de vraag blijft in welke zones je fietst, uitgaande van een plaan voor 6x!
Jan
Hou er wel rekening mee dat als je je inschrijft voor drie keer dat je waarschijnlijk op de woensdag terecht komt en dat je dan dus minder tijd hebt. het verschil tussen drie of zes keer is trouwens ook gigantisch. Drie keer en proberen er vier van te maken lijkt me realistischer.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
Ik heb het op ongeveer 85% gereden,maar ga niet te theoretisch denken,praktijk is anders.Cloggieman schreef:Nijkie:
Jan
Verder heb ik veel gereden in andorra en is anders als vlak trainen.
Suc6 met je voorbereiding en uitvoering.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Omdat je afhankelijk van je niveau toch wel tussen de zes en elf uur aan het klimmen bent, is het verstandig om je hartslag zo laag mogelijk te houden, bij voorkeur in D1. Ikzelf heb in 2010 gekozen om te fietsen in D1 (130-140 hartslag) en kwam op klimtijden uit rond de 1:20:00, hierdoor heb ik de dag relatief relaxed kunnen beleven.
Denk hierbij ook goed na over het verzet wat je nodig hebt bij de verwachtte klimtijd in D1, en over je voeding deze dag. Ook erg belangrijk, veel lange langzame duurtrainingen (boven de 3 uur).
Denk hierbij ook goed na over het verzet wat je nodig hebt bij de verwachtte klimtijd in D1, en over je voeding deze dag. Ook erg belangrijk, veel lange langzame duurtrainingen (boven de 3 uur).