Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
0013
- Forum-lid
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 20 mar 2010 17:36
- Locatie: Breda
0013
11 feb 2013 15:43
martijn78 schreef:
heb jij misschien iets van een codering of omschrijving van deze lagers,
ik ben ook opzoek naar nieuwe lagers voor de Fulcrum 7,
ik keek op
http://www.detechnoshop.nl" onclick="window.open(this.href);return false; maar dan kwam ik er niet echt uit,
bij welke winkel heb je ze overigens gekocht?
Excuses voor de late reactie.
Ik heb ze uiteindelijk gehaald bij De Bruin techniek in Breda. SKF of FAG voor ca €5 per stuk...
Ik meen dat er 6001-2RS in gingen, Wel typisch is dat ondanks de naam 2RS de originele lagers maar 1 seal hadden. Dus Campa koopt 2RS lagers en wipt er 1 seal uit zodat het in feite een RS type is. De casettebody gebruikt een andere maat maar die van mij waren daar nog goed, niet meer vervangen.
Ik heb ze in 2RSH uitvoering gekocht. 2 Rubber Seals, Spatwaterdicht. Loopt iets zwaarder op papier maar vond het voor m'n crossfiets wel de moeite waard.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater" onclick="window.open(this.href);return false;
Of... als je geen fohn voor handen hebt.
Laatst gewijzigd door
0013 op 11 feb 2013 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
2011 Lapierre X control, X9
2010 Koga Flyer, 105/ultegra, Fulcrum R3
2007 Focus Cross Team, DA/Ultegra
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
11 feb 2013 16:01
Kan dit toch niet echt aanraden en daarnaast is het ook niet nodig. Als je de lagers in de vriezer stopt en 't wiel tegen de verwarming had gezet druk je de lagers er ook makkelijk in.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
0013
- Forum-lid
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 20 mar 2010 17:36
- Locatie: Breda
0013
11 feb 2013 17:25
Als werktuigbouwkunde-fietsenmaker zie ik het probleem niet van deze verwarmingsmethode. Het water voorkomt dat het echt heet wordt,(geanodiseerd)aluminium kan makkelijk die temperatuur verdragen, Het word mooi egaal warm zo, wat bij een fohn of CV-radiator aanzienlijk minder zal zijn en het is nog net met de blote handen te hanteren. Met een beetje vlot werken kun je gelijk 2 lagers erin doen zonder opnieuw te hoeven "warmstoken"...
Wat zie ik over het hoofd dat je het zou afraden ? Dit leek mij een aanzienlijk betere optie dan op de 100 tons pers op 't werk
2011 Lapierre X control, X9
2010 Koga Flyer, 105/ultegra, Fulcrum R3
2007 Focus Cross Team, DA/Ultegra
-
Theo V
- Forum-lid HC
- Berichten: 5919
- Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
- Locatie: In de kop van ....
Theo V
11 feb 2013 19:10
De passing is zo "ruim" dat je ze er ook in kan duwen zonder de naaf te verwarmen.
Klein tikje op de buitenring en hij zit er goed in zonder beschadigingen.
Ten minste, dat is wat ik heb ondervonden.
Als je het probeert op het fornuis zoals op de foto moet je oppassen dat het vuur niet te hoog staat anders gaat de meeste warmte langs het pannetje omhoog en zullen de spaken verwarmd worden.
En of deze daar goed tegen bestand zijn? Ik weet het niet.
Dan toch maar de föhn.
-
0013
- Forum-lid
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 20 mar 2010 17:36
- Locatie: Breda
0013
11 feb 2013 20:05
Ik had wat meer moeite om het zonder " hulp" te doen dus vandaar deze manier van opwarmen.
Mijn metaalkundige kennis zegt mij dat onder de 100 graden er weinig te vrezen is behalve wat spanningsverschil door het opwarmen zelf. Maar dat corrigeert zichzelf wel weer bij afkoelen
En ...Ik heb geen föhn in huis... Misschien toch maar eens gaan samenwonen.
2011 Lapierre X control, X9
2010 Koga Flyer, 105/ultegra, Fulcrum R3
2007 Focus Cross Team, DA/Ultegra
-
marcelb
- Forum-lid
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
- Locatie: Deurne
marcelb
11 feb 2013 22:15
Bij het vervangen van de lagers in mijn Fulcrum 5 wielen heb ik niets verwarmd of in de vriezer gestopt. Zonder lukt ook goed. Eerst de oude lagers eruit tikken en dan de nieuwe licht invetten aan de buitenste rand en handvast in de naaf drukken. Dan een draadeind (bijvoorbeeld M10) pakken met wat grote carrosserieringen en 2 moeren. De verwijderde oude lagers gebruik je als 'stootkussen': moer - carrosseriering - oud lager - nieuw lager - naaf - nieuw lager - oud lager - carrosseriering - moer. Dan is het verder gewoon een kwestie van draaien tot alles op z'n plek zit.
Real men wear blûk!!! Marcel
-
Theo V
- Forum-lid HC
- Berichten: 5919
- Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
- Locatie: In de kop van ....
Theo V
12 feb 2013 08:47
0013 schreef:Ik had wat meer moeite om het zonder " hulp" te doen dus vandaar deze manier van opwarmen.
Mijn metaalkundige kennis zegt mij dat onder de 100 graden er weinig te vrezen is behalve wat spanningsverschil door het opwarmen zelf. Maar dat corrigeert zichzelf wel weer bij afkoelen
En ...Ik heb geen föhn in huis... Misschien toch maar eens gaan samenwonen.
Ik begrijp je denkwijze vwb die 100 graden.
Maar het probleem ligt niet bij de naaf maar bij de spaken die met een hogere temperatuur te maken krijgen als je het gas te hoog draait.
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
12 feb 2013 10:50
Precies de pan zelf wordt waarschijnlijk al een stuk warmer dan 100 graden en er komt ook nog hete lucht onder de pan vandaan. Het zal allemaal wel goed gaan als 't fornuis zachtjes staat, maar er zijn toch handigere oplossingen. Je kunt bijv ook een diepvrieszak met warm water vullen, die dicht knopen en op de naaf leggen, dan wordt 't geheel ook wel wat warmer. Maar de beste oplossing is inderdaad samen gaan wonen of gewoon zelf een goedkope föhn kopen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’