Alles over vakanties op én met de fiets

Waar fietsen in Frankrijk begin mei?

amateurke
Forum-lid

amateurke 06 dec 2012 23:12

Ardeche is fantastisch fietsen in die periode. Voor routes kun je simpelweg de pijlen volgen van de Ardechoise die ongeveer alle mooie wegen van dit fantastische gebied doorkruisen.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 07 dec 2012 05:16

In de Drome, zuidelijk deel en de Vaucluse , met oa. de Mont Ventoux, maar ook Col des Abeilles, Col de Suzette, Col de Fontaube, Col de Macueigne, Col de Peyruerges, Col des Aires, Gorges de la Nesque enz enz.

dapoker
Forum-lid

Gebruikersavatar dapoker 07 dec 2012 21:22

amclassic-fan schreef:Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de Col des Champs al snel sneeuw vrij gemaakt wordt, gezien het formaat van het weggetje. Col des Vars zal wel altijd kunnen in mei, omdat dat een doorgaande weg is. Persoonlijk zou ik eerder naar de Provence of Alpes Maritimes gaan in begin mei, maar als je op het laatste moment pas de beslissing hoeft te maken kan je het weerbericht afwachten.
Van de Col des Champs weet ik het zeker dat die dan hoogstwaarschijnlijk nog niet open is. Zelfs de Allos en de Cayolle zijn rond die tijd vaak nog dicht. Eind April doet de weg over de Allos vaak nog dienst als ski-piste.
Beter kun je richting Ventoux rijden of richting Cevennes en daar de zelfde ronde rijden als uit de klasieker van Krabbe's 'De Renner'. Is rond die tijd lekker fietsen daar.
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

janthemaster
Forum-lid

janthemaster 09 dec 2012 18:12

Er staat toevallig ook een artikel in fiets deze maand over frankrijk en dan over het gebied bij de italiaanse grens en monaco. Ik zou dat lezen staat genoeg info in.

meuk
Forum-lid

meuk 09 dec 2012 18:36

Dank. Groot gedeelte al wel gelezen maar dat nog niet.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 09 dec 2012 19:28

Dat deel is behoorlijk weer-zeker. Zou mijn keuze zijn denk ik, met de provence als goede 2e.
Less is bore

fietsvriend
Forum-lid

fietsvriend 10 dec 2012 19:10

Iemand enige ervaring met de Pyreneeën in die periode? Rond Argelès-Gazost? Ik wil in de tweede week van mei die kant op.
Michiel

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 10 dec 2012 19:50

fietsvriend schreef:Iemand enige ervaring met de Pyreneeën in die periode? Rond Argelès-Gazost? Ik wil in de tweede week van mei die kant op.
De laatste week van mei, een 10-tal jaar geleden er een week rondgereden: met tourmalet, luz-ardiden, pont-d'espagne, aspin, soulor, peyresourde en dergelijke: het weer varieerde van matig warm met regen (zowat 15° in de vlaktes) tot hitte (30°+), de cols waren in elk geval goed berijdbaar en het was op de toppen op geen enkel ogenblik extreem koud.
Dus, met wat geluk moet dit 2 weken vroeger ook kunnen, denk ik. Zeker de "col des tentes" oprijden vanuit Gavarnie met zicht bovenaan op de "cirque" en onderweg een concert van marmottengefluit!
Als je echt zonnig en warmer weer wil moet je de oostkant van de pyreneeen doen, richting middellandse zee, met ook heel wat mooie cols oa in Andorra (porte de envalira), ax-les-thermes , col de puymorens, de klim naar de "lac des bouillouses", de klim die naar de pic de canigou leidt ( ook zowat een 2000-er), en nog een paar andere stevige klimmen waarvan de naam mij ontsnapt.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie