fietsenmaker worden
-
- Forum-lid
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 25 nov 2007 17:38
- Locatie: Schoten (B)
Klein beginnen(als bijberoep dus) in een schuur of garage,klanten winnen ....een diploma halen van fietsenmaker en bedrijfsbeheer , kijken of het haalbaar is als je een tijdje bezig bent. Dan eventueel de stap maken.
Dit is kort het verhaal van een kleine fietsenwinkel hier in de buurt (Schoten-Merksem in België) . Na enkele jaren nog steeds een mooi zaakje.
Ikzelf geloof nog in de kleine zelfstandige fietsenmaker ... ben geen fan van Hopmans en zo....schijnbaar goedkoop en daardoor koop je meer dan je nodig hebt! Bestellen op internet doe ik soms ....valt reuze mee, maar is te onpersoonlijk.
Ben je een handige Harry met een een flinke dosis zakelijk inzicht, waarom de stap dan niet wagen?
Dit is kort het verhaal van een kleine fietsenwinkel hier in de buurt (Schoten-Merksem in België) . Na enkele jaren nog steeds een mooi zaakje.
Ikzelf geloof nog in de kleine zelfstandige fietsenmaker ... ben geen fan van Hopmans en zo....schijnbaar goedkoop en daardoor koop je meer dan je nodig hebt! Bestellen op internet doe ik soms ....valt reuze mee, maar is te onpersoonlijk.
Ben je een handige Harry met een een flinke dosis zakelijk inzicht, waarom de stap dan niet wagen?
Als je alles kan met je fiets is het een goeie ....
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Wellicht iemand met praktijk ervaring gaan praten bijv (forumlid) Epbike in Zeist http://www.epbike.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; . Alleen als FM red je het niet, je moet er veel meer bij doen.
What makes the boat go faster?
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Waar slaat dat op? Misschien moet je 's een weekje op 't werk meelopen hier in 020.havana schreef: Stem je toevallig op de PVV?
liviolivius schreef:Wellicht iemand met praktijk ervaring gaan praten bijv (forumlid) Epbike in Zeist http://www.epbike.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; . Alleen als FM red je het niet, je moet er veel meer bij doen.
Ja je moet er momenteel zeker meer bij doen en dat houd in dat je nog meer uren met je zaak bezig bent,
Heb een onderhouds en reparatie bedrijf inmiddels , bouw zelf alle wielen die ik verkoop in het custom gedeelte , maak er geen punt van om alle merken te maken , ben Importeur van 5 merken , hebben zelf een eigen custom cyclewearlabel , houd 3 website's bij , geef momenteel elke Maandag avond workshops en nog is het op het moment zeker niet makkelijk omdat je moet vechten tegen internet , beun de haas en tegen het feit dat de consument op de centen zit.
Zie momenteel solide oude bedrijven in elke branche omvallen omdat ze het simpelweg niet meer trekken omdat er geen omzet genoeg komt.
Ik klaag niet want ik verdien nog steeds geld met mijn hobby maar mijn vrouw en ik samen werken 150 uur per week in de zaak en je moet verschrikkelijk flexibel zijn.
Onze webshop concureert niet met alles wat er te koop is maar wij kiezen duidelijk voor een andere lijn en service.
Heb nu 6 jaar een race en mtb speciaalzaak en vooral dit jaar is het erg hard achteruit gegaan en moet je vooral bezig zijn met service naar je klanten toe op alle gebieden.
Grtz; Mtbfool
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Een goeie fietsenmaker volgt ook regelmatig cursussen, misschien niet jaarlijks maar ook ons beroep is in beweging hoor. Er komt meer bij kijken dan een bandje plakken en een spatbordstangetje monteren alleen.R-Know schreef: Vergelijk jezelf niet met een loodgieter. Een goeie loodgieter volgt jaarlijks cursusen, heeft een specialistischer beroep (de meesten van ons wetern hier veel minder van dan van fietsen).
Ik heb toch stellig de indruk dat er de laatste jaren meer racefietsen worden verkocht dan ooit tevoren. Het toerfietsen zit duidelijk in de lift.mtbfool schreef: Heb nu 6 jaar een race en mtb speciaalzaak en vooral dit jaar is het erg hard achteruit gegaan en moet je vooral bezig zijn met service naar je klanten toe op alle gebieden.
Grtz; Mtbfool
Wil je zeggen dat al deze nieuwe fietsers dan veel online kopen?
Cicletti
Ik kan het niet met cijfers onderbouwen maar heb het idee dat begin/midden jaren zeventig aanzienlijk meer racefietsen werden verkocht dan nu.
Maar destijds hoefde een FM er niet zoveel actuele voorraad op na te houden dan nu. Inmiddels zijn we behoorlijk verwend op dit terrein.
Maar destijds hoefde een FM er niet zoveel actuele voorraad op na te houden dan nu. Inmiddels zijn we behoorlijk verwend op dit terrein.
Kijk eens op: http://www.tweewieler.nl/Home/Marktcijfers/" onclick="window.open(this.href);return false; Op deze internetsite staat overigens meet nuttige informatie over "de markt".
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40230
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Wat een negativiteit hier. Ik zie nog steeds mooie bedrijven opstaan en ik zie ook mooie bedrijven floreren. Dat het niet makkelijk is weten we allemaal, maar is dat nu in elke branche niet zo? Als ik aan de andere kant zie hoeveel nieuwe fietsen er rijden of hoe moeilijk het soms is om in mei nog de juiste maat fiets te vinden (uitverkocht....). Bij een zaak als Van Herwerden is het altijd druk, ondanks de forse prijzen en voor specialisten als Evertsesport komen ze rustig 150km met de auto naar Zierikzee.
Blijkbaar is het onderscheidend vermogen momenteel belangrijker dan domweg een goede FM zijn.
E dat theodoro zo zuur roept dat er geen plek meer is voor een vakman is natuurlijk kolder. Die plek is er absoluut!
Blijkbaar is het onderscheidend vermogen momenteel belangrijker dan domweg een goede FM zijn.
E dat theodoro zo zuur roept dat er geen plek meer is voor een vakman is natuurlijk kolder. Die plek is er absoluut!
Less is bore
Daniel , je moet even in de context kijken waarin ikzelf geschreven heb.
zaken net als ik zelf zijn er veel en deze mensen hebben allemaal veel vakmanschap mee te brengen.
Heel veel fietsen worden verkocht op prijs en een lokale FM kan dan al vlug niet meer mee.( ik heb zelf wel een bepaald omzetcijfer nodig om te kunnen leven en dan praat ik niet eens over dure dingen vervangen en dergelijke.)
Internet maakt heel erg veel kapot en het is een gotspe om te zeggen van niet laat dat een duidelijke zaak zijn.
ik zit momenteel voor mijn groothandel ook 2-3 dagen per week op de weg en kom bij collega's in binnen en buitenland.
1 van de gerenomeerde zaken in Nederland ligt bij mij om de hoek en hier zijn 4 leden van het personeel ontslagen en zijn ze zelf van een merk de importeur geworden om de prijzen te beschermen.
Onderdelen worden in heel veel zaken maar sporadisch meer verkocht omdat het allemaal te kust en te keur tegen weggeefprijzen op internet te vinden is.
Helmen en schoenen zijn voor veel zaken vrijwel onverkoopbaar omdat een helm die bij mij 200 moet kosten voor mijn inkoop op internet ligt,geloof me hier word je echt niet vrolijk van.
Alle collega's klagen dat mensen komen passen en op internet kopen in deze crisitijd omdat het daar goedkoper is.
Ik had zelf een florerende kleding schoenen en helm afdeling met goede merken maar in 1 jaar tijd raak ik 60% van die omzet kwijt aan internet ( daar zat het beleg van mijn boterham in)
Er zijn genoeg leden van het forum die zelf LBS zijn of er werken en uitzonderingen daargelaten is de algehele teneur niet om vrolijk van te worden , veel mensen zeggen wat anders dan het in werkelijkheid is.
Loop zelf tegen het probleem aan dat er heel weinig voorgeorderd is en als zodanig is er weinig nieuw spul te koop van dat merk , nu begint het wat aan te trekken en is al veel uitverkocht omdat er niet ingekocht is.
Banken houden hun geld vast en werken niet mee en dan ben je als LBS vlug afgewerkt omdat je niet kan investeren in het nieuwe seizoen.
Cirkel is dan rond en word steeds kleiner ( niet zeggen dat we niet hard werken nu ) de rek is er simpelweg uit.
Grtz; mtbfool
zaken net als ik zelf zijn er veel en deze mensen hebben allemaal veel vakmanschap mee te brengen.
Heel veel fietsen worden verkocht op prijs en een lokale FM kan dan al vlug niet meer mee.( ik heb zelf wel een bepaald omzetcijfer nodig om te kunnen leven en dan praat ik niet eens over dure dingen vervangen en dergelijke.)
Internet maakt heel erg veel kapot en het is een gotspe om te zeggen van niet laat dat een duidelijke zaak zijn.
ik zit momenteel voor mijn groothandel ook 2-3 dagen per week op de weg en kom bij collega's in binnen en buitenland.
1 van de gerenomeerde zaken in Nederland ligt bij mij om de hoek en hier zijn 4 leden van het personeel ontslagen en zijn ze zelf van een merk de importeur geworden om de prijzen te beschermen.
Onderdelen worden in heel veel zaken maar sporadisch meer verkocht omdat het allemaal te kust en te keur tegen weggeefprijzen op internet te vinden is.
Helmen en schoenen zijn voor veel zaken vrijwel onverkoopbaar omdat een helm die bij mij 200 moet kosten voor mijn inkoop op internet ligt,geloof me hier word je echt niet vrolijk van.
Alle collega's klagen dat mensen komen passen en op internet kopen in deze crisitijd omdat het daar goedkoper is.
Ik had zelf een florerende kleding schoenen en helm afdeling met goede merken maar in 1 jaar tijd raak ik 60% van die omzet kwijt aan internet ( daar zat het beleg van mijn boterham in)
Er zijn genoeg leden van het forum die zelf LBS zijn of er werken en uitzonderingen daargelaten is de algehele teneur niet om vrolijk van te worden , veel mensen zeggen wat anders dan het in werkelijkheid is.
Loop zelf tegen het probleem aan dat er heel weinig voorgeorderd is en als zodanig is er weinig nieuw spul te koop van dat merk , nu begint het wat aan te trekken en is al veel uitverkocht omdat er niet ingekocht is.
Banken houden hun geld vast en werken niet mee en dan ben je als LBS vlug afgewerkt omdat je niet kan investeren in het nieuwe seizoen.
Cirkel is dan rond en word steeds kleiner ( niet zeggen dat we niet hard werken nu ) de rek is er simpelweg uit.
Grtz; mtbfool
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
We werken als paarden. Maar of 't gewaardeerd wordt? Door een enkeling, die maakt je dag goed.mtbfool schreef: Cirkel is dan rond en word steeds kleiner ( niet zeggen dat we niet hard werken nu ) de rek is er simpelweg uit.
Proberen vol te houden mtbfool, niet affikken.
Groeten uit 020, Theo.
Om in een branche te overleven waar fabrikanten en importeurs een dusdanig prijsverschil hanteren tussen groot inkopen en het afnemen van een paar stuks is moeilijk. Maar om hier het internet de schuld van te geven gaat mij toch wat te ver.
Natuurlijk wordt er hard gewerkt in de kleinere fietsenwinkels, maar er wordt wel gewerkt op een zinkend schip. Op enkele winkels die iets speciaals hebben na zullen de meesten gaan verdwijnen ten faveure van internetwinkels en fietsensupermarkten.
Zo is het gegaan in de levensmiddelenbranche en b.v. ook met de ijzerwarenwinkels, ook de kleine elektronicazaak bestaat al bijna niet meer. En zo zal het ook gebeuren in de rijwielbranche. Als de fietsenmakers niet de elektrische fiets als reddingsboei hadden gekregen was dit proces waarschijnlijk al veel verder.
De enige kans lijkt mij dat de fietsenmakers zich gaan verenigen en samen gaan inkopen, en zo zelf direct met de fabrikanten gaan handelen.
Natuurlijk wordt er hard gewerkt in de kleinere fietsenwinkels, maar er wordt wel gewerkt op een zinkend schip. Op enkele winkels die iets speciaals hebben na zullen de meesten gaan verdwijnen ten faveure van internetwinkels en fietsensupermarkten.
Zo is het gegaan in de levensmiddelenbranche en b.v. ook met de ijzerwarenwinkels, ook de kleine elektronicazaak bestaat al bijna niet meer. En zo zal het ook gebeuren in de rijwielbranche. Als de fietsenmakers niet de elektrische fiets als reddingsboei hadden gekregen was dit proces waarschijnlijk al veel verder.
De enige kans lijkt mij dat de fietsenmakers zich gaan verenigen en samen gaan inkopen, en zo zelf direct met de fabrikanten gaan handelen.
Campagnolo Ultra Dork