Ervaringen met SwissStop Black Prince remblokken
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Ik probeer, met basis natuurkundige wetten in het achterhoofd, te begrijpen hoe blokjes harder kunnen remmen en tegelijkertijd minder warm worden?
![Afbeelding](http://veloviewer.com/SigImage.php?a=4bb8&r=3&c=2&u=M&g=n&f=abdljzzzzz&z=a.gif)
scenario 1:
Q = c * m* deltaT.
Q = - 1/2 * m * v^2 = omgezette kinetische energie
Q is dus gelijk.
m zal niet veel schelen tussen de Yellows en de Blacks.
Enige verklaring is dat C, de warmtecapaciteit van de Blacks (nodige energie om een massa m 1 graad te verwarmen) veel hoger is dan die van de Yellow kings.
scenario 2:
De Blacks slijten harder dan de Yellows. Het afgesleten gedeelte van de Blacks voert op die manier meer hitte af.
Hoe ik dat natuurkundig ga verklaren weet ik nog niet helemaal. Heeft wat uitwerking nodig.
Of, we vallen ten prooi aan marketing.
Q = c * m* deltaT.
Q = - 1/2 * m * v^2 = omgezette kinetische energie
Q is dus gelijk.
m zal niet veel schelen tussen de Yellows en de Blacks.
Enige verklaring is dat C, de warmtecapaciteit van de Blacks (nodige energie om een massa m 1 graad te verwarmen) veel hoger is dan die van de Yellow kings.
scenario 2:
De Blacks slijten harder dan de Yellows. Het afgesleten gedeelte van de Blacks voert op die manier meer hitte af.
Hoe ik dat natuurkundig ga verklaren weet ik nog niet helemaal. Heeft wat uitwerking nodig.
Of, we vallen ten prooi aan marketing.
Als ze beter remmen hoef je minder lang te remmen en kunnen de velgen tussendoor beter koelen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
De kinetische energie die omgezet moet worden (in warmte) door frictie is gewoon het zelfde. Ik kan me voorstellen dat ofwel de velg warmer wordt of dat er door het kortere remmen alleen het remoppervlak (van blokje en velg) warmer wordt en door de slechte warmte geleiding van rubber meer van die warmte aan de lucht wordt afgegeven.
![Afbeelding](http://veloviewer.com/SigImage.php?a=4bb8&r=3&c=2&u=M&g=n&f=abdljzzzzz&z=a.gif)
Dit is wel een heel erg positief verhaal, bijna te mooi om waar te zijn.martijncervelo schreef:Hier een review na enig gebruik:
http://www.bikerumor.com/2013/01/15/rev ... rake-pads/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 05 sep 2012 19:10
- Locatie: Geel
Ik heb ze gisteren besteld, normaal rij ik er zondag een wedstrijd mee, ik laat jullie iets weten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 05 sep 2012 19:10
- Locatie: Geel
Ik heb er dit weekend niet mee kunnen rijden, tubes kwamen iets later dan verwacht aan, en ik had ze niet optijd gekit gekregen.
Volgende week zondag worden ze normaal getest. tot dan![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Volgende week zondag worden ze normaal getest. tot dan
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
-
- Forum-lid
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 05 sep 2012 19:10
- Locatie: Geel
Hier in België 5cm sneeuw, dus deze week gaat de wedstrijd niet door, nog niet goed kunnen testen...
Wel al een klein stukje mee kunnen rijden, en ze remmen goeden piepen niet. Verschil tussen de yellow king's en deze black prince voel ik nog niet.
Wel handig dat deze nooit een gele lijn op je velgjes gaan achterlaten, hoewel dit bij de yellow kings bij mij altijd wel is meegavallen. Maar ik heb ook mensen gezien bij wie er een serieuze gele lijn op de velgen stond.
Wel al een klein stukje mee kunnen rijden, en ze remmen goeden piepen niet. Verschil tussen de yellow king's en deze black prince voel ik nog niet.
Wel handig dat deze nooit een gele lijn op je velgjes gaan achterlaten, hoewel dit bij de yellow kings bij mij altijd wel is meegavallen. Maar ik heb ook mensen gezien bij wie er een serieuze gele lijn op de velgen stond.
http://www.youtube.com/watch?v=qJamzG6Xd7g" onclick="window.open(this.href);return false;