Trainingsschema. Maar je basisconditie dan?
-
- Forum-lid HC
Als je een trainingschema leest en begrijpt kun je makkelijk je eigen trainingsschema maken (en ook nog aanpassen gedurende het jaar. Er zitten altijd vaste patronen in van inspanning en rust, met korte en langere cycli en een aantal routines in om "iets" te verbeteren. Met wat inzicht kun je dat heel gemakkelijk aanpassen aan je persoonlijke situatie.
Er zijn ook mensen die denken door op zaterdag en zondag aan een gemiddelde hartslag van 170 rond te rijden goed bezig te zijn. Want ja, ze zijn eigenlijk maar een paar keer diep geweest, voor de rest was het tempo goed te doen. Schema's zijn echt wel een goeie leidraad, al mag je ze natuurlijk niet klakkeloos van het net halen.amclassic-fan schreef:Trainingsschema's zijn zwaar over-rated wat mij betreft. Kijk dit schema wat je gevonden had gewoon eens door en ga dan lekker verder met fietsen. Effectief trainen is geen rocket science. Zolang je maar een beetje af blijft wisselen, genoeg uren maakt en nu niet te intensief gaat fietsen komt 't wel goed. Je mag nu best wel eens een stuk in D2 rijden, gooi de ketting eens op 't buitenblad en naar rechts als wind tegen heb. Rij een keertje met wind mee een stuk met 120 omwentelingen. Een keer een heuveltje of een viaduct op sprinten werkt echt niet averechts, zolang je 't maar niet iedere training 15x doet.henschoten schreef:Nou, duidelijke reacties, bedankt. Als ik het goed begrijp fiets ik nu in de winter gewoon lekker door op mijn eigen manier. Als het schema zometeen gaat starten dan is intensiteit belangrijker dan tijd. Dus ik kan gerust langer dan die drie kwartier, maar het advies is om wel in D1 te blijven. Helder. Er komt vanzelf een moment dat ik ga aansluiten op waar het schema op dat moment mee bezig is.
Op strava volg ik bv Jasper Stuyven, die rijdt nu een hele hoop ritten met een gemiddelde hartslag van +/-125 aan 26 a 27 gemiddeld. Er zijn nog steeds héél veel toeristen die denken dat ze thuis moeten komen met een gemiddelde van tegen de 30 of ze hebben niet goed getraind.
Een trainingsscema is met name gericht op pieken op het juiste moment. Het vergt nogal wat discipline om dat te willen volgen en om daar maandenlang mee bezig te zijn. Zoals al is aangegeven hier kan dat zeker ten koste gaan van je plezier in het fietsen. Ik zou het ook alleen doen als je weet dat je de discipline kan opbrengen.
Ook moet je er tegen kunnen dat je tijdens een D1 training in de polder zomaar voorbij gereden wordt door renners waarvan je zelf het idee hebt dat je hun niveau al lang ontstegen bent. En ook maak je geen jacht meer op de renner die 100 meter voor je uit rijdt, maar je blijft stoicijns je hartslag in de gaten houden.
Kortom, het beste kun je de lol van het fietsen halen uit de progressie die je boekt anders is het lastig vol te houden.
Ik heb wel gezien bij anderen dat het echt werkt als je strak een trainingsschema volgt.
Ook moet je er tegen kunnen dat je tijdens een D1 training in de polder zomaar voorbij gereden wordt door renners waarvan je zelf het idee hebt dat je hun niveau al lang ontstegen bent. En ook maak je geen jacht meer op de renner die 100 meter voor je uit rijdt, maar je blijft stoicijns je hartslag in de gaten houden.
Kortom, het beste kun je de lol van het fietsen halen uit de progressie die je boekt anders is het lastig vol te houden.
Ik heb wel gezien bij anderen dat het echt werkt als je strak een trainingsschema volgt.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Dat heeft wat mij betreft niets met een schema te maken, maar alles met je boeren verstand gebruiken. Je kan ook met trainingsschema domme acties uit halen. Ik hoor regelmatig lui die uit gaan fietsen op maandag en dan doodleuk op 't buitenblad rijden en blij zijn dat ze 32 gemiddeld rijden. Het trainingsschema hebben ze dan netjes gevolgd, want de hartslag hebben ze wel in herstel gehouden. De training heeft echter alleen maar averechts gewerkt. Zowel met als zonder trainingsschema kan je als een kip zonder kop rond rijden.NoChain schreef: Er zijn ook mensen die denken door op zaterdag en zondag aan een gemiddelde hartslag van 170 rond te rijden goed bezig te zijn. Want ja, ze zijn eigenlijk maar een paar keer diep geweest, voor de rest was het tempo goed te doen. Schema's zijn echt wel een goeie leidraad, al mag je ze natuurlijk niet klakkeloos van het net halen.
Ik ga twee weken voor de echte marmotte dezelfde route fietsen met 10 collega's. Het gezamelijk doel is om de route uit te fietsen, maar wel ieder in zn eigen tempo.
Mijn doel is vooral om na 160km te denken, YES nu de ADH ipv OEPS, nu nog de ADH.
De km's maak ik in het weekend wel, met tochten van 160km (en 1x 200km), maar vooral voor de klimtraining vraag ik me af hoe en wat.
Ik ben in november begonnen met fietsen op een hometrainer/spinningfiets in de sportschool. Gestart met 45min klimmen en doe nu 'met gemak' 1u15min ~200W (gewicht 70kg) zo 5-10 slagen onder mn omslagpunt.
Het plan is om tot half juni 2x in de week een klimtraining af te werken.
dag1. klimmen uitbreiden tot 1½u (en dan rustig weerstand verhogen) met als leidraad tot 5-10 slagen onder omslagpunt.
dag2. (extensieve) interval. duur ~45min met intervals oplopend van bv 4x5min naar 3x12min met HR minder dan 5 slagen onder mn omslagpunt.
Ik merk dat ik geen moeite heb om 'langdurig' in een sportschool te fietsen. Muziekje op met bpm voor een trapfrequentie ~70 omw/min en dat gaat prima.
Als test ga ik met een paar collega's de 160km van de waalse pijl doen in mei.
Ik ben benieuwd hoe jullie over zo'n voorbereiding denken.
Groet, Peter
Mijn doel is vooral om na 160km te denken, YES nu de ADH ipv OEPS, nu nog de ADH.
De km's maak ik in het weekend wel, met tochten van 160km (en 1x 200km), maar vooral voor de klimtraining vraag ik me af hoe en wat.
Ik ben in november begonnen met fietsen op een hometrainer/spinningfiets in de sportschool. Gestart met 45min klimmen en doe nu 'met gemak' 1u15min ~200W (gewicht 70kg) zo 5-10 slagen onder mn omslagpunt.
Het plan is om tot half juni 2x in de week een klimtraining af te werken.
dag1. klimmen uitbreiden tot 1½u (en dan rustig weerstand verhogen) met als leidraad tot 5-10 slagen onder omslagpunt.
dag2. (extensieve) interval. duur ~45min met intervals oplopend van bv 4x5min naar 3x12min met HR minder dan 5 slagen onder mn omslagpunt.
Ik merk dat ik geen moeite heb om 'langdurig' in een sportschool te fietsen. Muziekje op met bpm voor een trapfrequentie ~70 omw/min en dat gaat prima.
Als test ga ik met een paar collega's de 160km van de waalse pijl doen in mei.
Ik ben benieuwd hoe jullie over zo'n voorbereiding denken.
Groet, Peter
Ik zou op dit moment veel meer aandacht geven aan duurtraining. Veel D1 trainen met intervalletjes naar D2 laag. Later naar D2 hoog en D3. Cadans 90-100. Minimale trainingsduur 1,5 uur, later langer.
Specifieke klimtraining is nu nog helemaal niet nodig, als je daarmee 8 weken vooraf begint is dat vroeg genoeg.
Waalse pijl als voorbereiding is ok, prachtige tocht, maar neem dan de 220 km. Dat komt het dichtst in de buurt bij de Marmotte route.
Specifieke klimtraining is nu nog helemaal niet nodig, als je daarmee 8 weken vooraf begint is dat vroeg genoeg.
Waalse pijl als voorbereiding is ok, prachtige tocht, maar neem dan de 220 km. Dat komt het dichtst in de buurt bij de Marmotte route.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP