Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

ultegra di2 en 11 speed

Kippenijzer
Forum-lid

Kippenijzer 05 mei 2013 17:44

Er is wel degelijk enige compatibiliteit tussen 10sp (Ultegra 6770) en 11sp (Dura Ace 9070) onderdelen. Je kunt de 11sp climbing-shifter uit mijn hoofd iig gewoon op beide gebruiken. Ik weet echter niet zeker waar 'bepaald' wordt of er 10 of 11sp geschakeld wordt, dit zou best kunnen liggen aan je shifter (daar plugt een climbing shifter in). Maar er zijn dus onderdelen die 'doorhebben' of ze 10sp of 11sp moeten draaien afhankelijk van de combinatie van onderdelen. Zal natuurlijk lastig danwel onmogelijk zijn dit gewoon via Shimano zelf uit te vinden helaas. De kans is dus aanwezig dat er ook enige overlap met 11sp Di2 Ultegra gaat zijn, maar Shimano zal dit natuurlijk voor zoveel mogelijk onderdelen proberen te blokkeren.

Kippenijzer
Forum-lid

Kippenijzer 05 mei 2013 18:14

En kom toevallig net even iets tegen wat wel iets aan detail-info geeft:
http://www.slowtwitch.com/Products/Comp ... _3545.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus de RD/FD kunnen niet aangepast worden qua aantal speed, dus een 10sp RD is voor 10sp, en een 11sp dus voor 11sp. Je zou vanuit de 'ST-6770 kan voor 11sp DA gebruikt alsook ST-9070 voor 10sp Ultegra' info dieerin staat dus verwachten dat je je bestaande shifters zou kunnen behouden. Aangenomen dat ook de accu-opties netjes het huidige E-tube systeem blijven volgen hoef je dus enkel FD, RD en je mechanische deel van de drive-train te vervangen als je tzt op 11sp Ultegra over wilt stappen.

NickD
Forum-lid

NickD 11 aug 2014 20:41

Misschien heb ik het verkeerd voor maar naar mijn mening is het de RD-6870 (achterderailleur) die regelt.
Dus nieuwe achterderailleur plaatsen en natuurlijk andere pion en alles zou moeten werken.

Mvg,Nick

steve.v.looy
Forum-lid

steve.v.looy 11 aug 2014 21:08

Laatst bij de lokale FM gaan kijken voor en nieuwe fiets, hij gaf korting op een CAAD1O met de vorige 10sp ultegra DI2 en zei ook dat upgraden naar 11speed geen probleem is.

Ik heb er verder geen aandacht aan geschonken en het afgedaan als verkooppraat
MVG
Steve

Jocov
Forum-lid

Jocov 11 aug 2014 21:08

Volgens mijn FM zou het moeten lukken maar dan moet je wel een paar nieuwe onderdelen aanschaffen. In ieder geval een nieuwe Ultegra DI2 11sp achterderrie. Dit ivm met de servo's die niet te programmeren zijn. In de firmware kun je, volgens hem, een en ander aanpassen zodat je met de huidige shifters (die alleen muisklikken geven) wel 11sp kan schakelen.

We hebben een achterderrie van een schadegevalletje liggen dus ergens in het najaar zullen we dit eens gaan uitproberen op mijn fiets.
Afbeelding

campasuper
Forum-lid

campasuper 13 aug 2014 19:11

wmc schreef:
havana schreef:Wist je dan niet dat je 0,4 km/uur harder gaat fietsen van 11-speed?
Zo weinig? Bij mijn upgrade een aantal jaren geleden van 8 naar 10 speed was het toch echt 2 km/uur ;) .
De welbekende wet van de verminderde meeropbrengst? :? :mrgreen:
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

kas
Forum-lid

kas 14 aug 2014 14:10

Toevallig heb ik vorige maand 3 uur doorgebracht bij Mantel in Arnhem voor een upgrade van m'n 10 speed di2 naar 11 speed. Op andere fora las ik dat het upgraden van de firmware + nieuwe achter derailleur genoeg zou moeten zijn. Ik dacht er dus wel te komen met alleen een nieuwe achter derailleur en een firmware update. Niet dus!
Alle combinaties (ook andere voor junction) geprobeerd, maar uiteindelijk bleek dus een 6770 voordereailleur niet compatibel met een 6870 achter deraileur. Technisch slaat het natuurlijk nergens op, maar ze hebben (de laatste versies) van de firmware dusdanig gemaakt dat het niet werkt. Ook de oude firmware werkte niet; toen ik de nieuwe achter derailleur binnen kreeg leek dat die stuk was: hij doet niks omdat het systeem weigert.

Jocov
Forum-lid

Jocov 14 aug 2014 19:20

@ Kas

Heb je het dan ook met een nieuwe voor derrie geprobeerd? Zo ja, werkt het dan wel?
Afbeelding

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 14 aug 2014 21:39

Nee, als je eerst een gemixte 11/10 speed had, werkte dat gewoon. Maar sinds de etube versie 2.6 upgrade werkt het niet meer. Dus geen firmware update doen als je een gemixed systeem hebt. Probleem zit hem met name in de batterijhouder. Als je die update ben je de klos. Is die firmware daarvan de v2.06 of eerder dan lukt het wel.
Laatst gewijzigd door henkv op 14 aug 2014 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 14 aug 2014 22:12

kas schreef:Toevallig heb ik vorige maand 3 uur doorgebracht bij Mantel in Arnhem voor een upgrade van m'n 10 speed di2 naar 11 speed. Op andere fora las ik dat het upgraden van de firmware + nieuwe achter derailleur genoeg zou moeten zijn. Ik dacht er dus wel te komen met alleen een nieuwe achter derailleur en een firmware update. Niet dus!
Alle combinaties (ook andere voor junction) geprobeerd, maar uiteindelijk bleek dus een 6770 voordereailleur niet compatibel met een 6870 achter deraileur. Technisch slaat het natuurlijk nergens op, maar ze hebben (de laatste versies) van de firmware dusdanig gemaakt dat het niet werkt. Ook de oude firmware werkte niet; toen ik de nieuwe achter derailleur binnen kreeg leek dat die stuk was: hij doet niks omdat het systeem weigert.
En zo lukt het Shimano weer perfect om de hoogste mate van incompatibiliteit te behalen.

Is Shimano er voor ons of zijn wij er voor Shimano?

Tijd voor 'open source' hardware...;-)

En, 11 speed ook maar gelijk afschaffen - weer een 'prachtig' voorbeeld van technology push ("omdat het kan") wat werkelijk niets meer oplevert dan weer een graadje incompatibiliteit.

Fetisjisten zouden hun heil elders moeten zoeken. De eerste de beste van OSF ( "Ons Soort Fietsers") die claimt 11 speed nodig te hebben lult uit zijn vetspuit.

Duurder en weer kwetsbaarder.
Laatst gewijzigd door martinbo op 14 aug 2014 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 14 aug 2014 22:48

Ja, dit is bij mij ook in het verkeerde keelgat geschoten. Ik ga lekker m'n 10 speed helemaal opfietsen en niks partieel upgraden. Dit vraagt gewoon om een boycot. Het kon en opeens niet meer. Softwarematige blokkade dus. Daar kan ik niet tegen... :evil:
Mijn trainingen op bikeplanner.com

kas
Forum-lid

kas 16 aug 2014 17:23

Ja met nieuwe voor derailleur werkt het achter nu wel.
Het werkte trouwens voor het updaten, met oude firmware, helaas ook niet!
@henkv, verstandig, die di2 10speed rijdt nog steeds super! Ik had een nieuwe achterderailleur nodig, dus ben in de val gestonken..

Plaats reactie