Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Beschadiging carbon vorkbuis

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 12 feb 2013 20:41

De expander waar ik op doelde is inderdaad van het type rechts op je plaatje. Je moet dan wel boven je stuurpen een spacer van minimaal 5 mm plaatsen i.v.m. de op de stuurbuis liggende rand (zwarte deel) van de expander. Met zo'n expander heb je echter wel de zekerheid van een goede steun voor de klemming van de stuurpen. En e.e.a. door een ter zake deskundige FM laten beoordelen is uiteraard verstandig...
60 x Ventoux

sinbad
Forum-lid

sinbad 12 feb 2013 22:06

lvgh,
Heb iets soortgelijk voorgehad met de stuurbuis van mijn orbea.
zie http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=51721" onclick="window.open(this.href);return false;
Aangezien de FM, importeur en orbea Spanje van geen garantieinruil willen horen zelf een oplossing gezocht. Een RVS lugje laten draaien met een wandddikte van ca. 0,8 mm. en buitendiameter 0.05 mm kleiner dan de inwendige diameter van de stuurbuis. In mijn geval volstond 35 mm lengte om de beschadiging te overbruggen. Dit in de stuurbuis gelijmd met 2-comp. lijm (loctite 9461). In jouw geval is de beschadiging wel over een grote lengte, je zal ook moeten opletten dat je de expander nog in de stuurbuis krijgt als er een extra buisje in komt.
Ik zou ook in ieder geval de opinie van een deskundige fietsmaker vragen.

jsparie
Forum-lid

jsparie 14 feb 2013 16:27

Lijkt mij toch dat dit komt door een keer een stuurpen of de verkeerde stuurpen (te weinig klem oppervlak) te strak aandraaien. Hierdoor is het een risico hiermee door te fietsen. Maar moeilijk in te schatten.

jsparie
Forum-lid

jsparie 14 feb 2013 16:29

Lijkt mij toch dat dit komt door een keer een stuurpen of de verkeerde stuurpen (te weinig klem oppervlak) te strak aandraaien. Met name stuurpennen met grote openingen rondom het klem bereik zijn gevaarlijk icm carbon. Hierdoor is het een risico hiermee door te fietsen. Maar moeilijk in te schatten.

harrym
Forum-lid

harrym 14 feb 2013 16:53

Het risico van volledig afbreken is volgens mij niet groot. Vooral als je de adviezen van hiervoor opvolgt.
Ik raad je wel aan één en ander regelmatig te bekijken en dan vooral het gedeelte onder de expander (in het balhoofd).
Ik heb zelf een zelfde soort verschijnsel gehad bij een zadelpen. Regelmatig de zadelpen gecontroleerd. Daarnaast met carbonpasta en een momentsleutel nooit het maximale aanhaalmoment genomen om één en ander vast te draaien.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 14 feb 2013 16:56

Ik zou hier niet mee door fietsen.
@jsparie heeft denk ik gelijk, te stak aangedraaid, geen krakje gehoord?! :oops:
Ik heb dit ooit bij een carbon zadelpen gehad, en deze brak zo maar spontaan als koek doormidden ruim een jaar later, zonder enig protest vooraf.
Kortom: ik zou er geen risico mee nemen, en de vork vervangen.
Afbeelding

harrym
Forum-lid

harrym 14 feb 2013 19:30

Ik blijf erbij dat bij normaal gebruik het risico beperkt is. Echter bij een val o.i.d. zal de zwakste schakel als eerste begeven en dat kan in dit geval maar zo je vork zijn.

joeptimmermans
Forum-lid

joeptimmermans 15 feb 2013 09:34

Had een vergelijkbaar probleem. Race Face stuurpen gekocht omdat die er mooi uitzag, zakte vervolgens door het zeer beperkte klemoppervlak zo in de buitenste laag carbon. Ik probeer die beschadiging te ondervangen met een andere stuurpen, die eigenlijk geschikt is voor 1,25 inch, een Syntace F119. Het idee is dan dat het verloophulsje de klemkracht over de hele vorkbuis verdeeld, zodat het beschadigde deel wordt ontlast. Ik blijf het wel goed in de gaten houden, door eens in de maand even te checken of de schade niet ernstiger wordt, maar vooralsnog gaat het al een jaar prima.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 15 feb 2013 15:44

Dat lijkt me nog een aardige optie als je geen andere vork wilt kopen of kan krijgen.
Een F119 monteren met de verloop huls.

Bedenk je wel dat als het breekt en er gebeurt iets serieus dat je dat je hele leven niet meer vergeet.
Het zal niet breken als je rustig rijd maar misschien net als je een afdaling pakt en met 50/60 ff een kuiltje tikt dan gaat ie doorscheuren en daar heb je dan geen weet van.
Ik zou het risico nooit nemen voor die paar euro

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 24 feb 2013 16:55

Ik heb advies gevraagd bij een lokale Isaac dealer. Die vond het eigenlijk onverantwoord om ermee te rijden dus ik had weinig andere keus dan de vork te vervangen. Uiteindelijk zit je niet lekker op de fiets met zo'n beschadiging en bij een breuk ben je helemaal de sigaar. Een originele blauwe vork was zoals gevreesd niet leverbaar, wel een zwarte die volgens mij geleverd werd op de '08 Sonic. Deze kon ik met korting kopen en werd erg snel geleverd en gemonteerd. Het resultaat:

Afbeelding

Als iemand ooit een blauwe Sonic vork te koop heeft/ziet, hoor ik het graag. Zit er nu wel aan te denken om mijn Deda Superzero zadelpen te monteren ipv de blauwe Isaac voor het kleurevenwicht.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 24 feb 2013 17:01

Ik ben blij dat jouw inbreng op het forum de komende tijd verzekerd is! ;)
Je kunt de vork natuurlijk ook laten spuiten in de gewenste kleur.
Afbeelding

Pina aqua
Forum-lid

Pina aqua 24 feb 2013 18:33

lvgh schreef:Ik heb advies gevraagd bij een lokale Isaac dealer. Die vond het eigenlijk onverantwoord om ermee te rijden dus ik had weinig andere keus dan de vork te vervangen. Uiteindelijk zit je niet lekker op de fiets met zo'n beschadiging en bij een breuk ben je helemaal de sigaar. Een originele blauwe vork was zoals gevreesd niet leverbaar, wel een zwarte die volgens mij geleverd werd op de '08 Sonic. Deze kon ik met korting kopen en werd erg snel geleverd en gemonteerd. Het resultaat:

Afbeelding

Als iemand ooit een blauwe Sonic vork te koop heeft/ziet, hoor ik het graag. Zit er nu wel aan te denken om mijn Deda Superzero zadelpen te monteren ipv de blauwe Isaac voor het kleurevenwicht.
Ziet er toch weer netjes uit.... En helpt tussen de oren.

Ik heb net een superzero op mijn pina gemonteerd. Kost wel een vermogen voor een simpel zadelpennetje, maar het ziet er werkelijk gelikt uit :ugeek: Ik heb er geen spijt van!
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

Plaats reactie