Pagina 2 van 5

Re: Helaas een dubbel

Geplaatst: 11 feb 2013 23:12
door klimmer
Vorige week was er een identiek topic hierover. Kijk daar eens naar.
Ik neem ook aan dat je niet zomaar de 11t weg kunt halen, om dat de 12t niet bedoeld/geschikt is als kleinste kransje.

Re: Helaas een dubbel

Geplaatst: 12 feb 2013 12:44
door wasbeer2006
Als het nog nieuwe is zet je crank op internet en koop een compact en een 39T ben je meteen klaar.
Nieuwe fietsspullen verkopen altijd wel goed merk ik. je hoeft er dan niet zoveel bij te leggen.

Je hoeft dan ook de voorderrie afstelling niet aan te passen van 53 naar 50 moet je hem voor het mooie ietsje lager zetten.

Re: Helaas een dubbel

Geplaatst: 12 feb 2013 13:35
door havana
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom er nog dubbels verkocht (en gekocht) worden. Niemand koopt toch nog een auto met 4 versnellingen?

Re: Helaas een dubbel

Geplaatst: 12 feb 2013 13:43
door scepticus
Maar er worden wel fietsen met 1 versnelling verkocht :mrgreen:

Aan de ene kant is het logischer om gewoon een compact te nemen en alles op te lossen met de bladen*, maar dan heb je weer het (theoretische??) probleem dat grote bladen met kleine steek slapper zijn.


*Shimano heeft natuurlijk ook zoiets gedaan met het nieuwe DA crankstel, alleen hebben ze daarvoor wéér zo'n afgrijselijke nieuwe proprietary standaard gemaakt.

Re: Helaas een dubbel

Geplaatst: 12 feb 2013 13:44
door Livio Livius
havana schreef:Ik snap eerlijk gezegd niet waarom er nog dubbels verkocht (en gekocht) worden. Niemand koopt toch nog een auto met 4 versnellingen?
"Oude wielrennen ..." om een gevleugelde uitspraak te citeren :mrgreen:

Re: Helaas een dubbel

Geplaatst: 12 feb 2013 13:45
door jorrit10
Voor toerfietsers geef ik je groot gelijk. Ik, als wedstrijdrijder, zie het nut er niet van in om met een compact te rijden aangezien ik altijd met een 53 buitenblad en 39 of 42 binnenblad rijd.

Re: Helaas een dubbel

Geplaatst: 12 feb 2013 13:53
door havana
Kan prima met een compact en je fiets/crankstel is daardoor makkelijker te verkopen. En ooit komt het moment dat je geen wedstrijdrenner meer bent en dan heb je die 34 echt wel nodig :lol:

[Herman Brusselmans-mode]

Shimano kan m'n kloten kussen :D

[/Herman Brusselmans-mode]

Re: Helaas een dubbel

Geplaatst: 12 feb 2013 13:57
door BenAL
Kortom, crank verkopen en een nieuwe aanschaffen? Wat zou een force crank (6x mee gereden)ongeveer kunnen opleveren?
Dank voor alle info!

Re: Helaas een dubbel

Geplaatst: 12 feb 2013 13:58
door jorrit10
Uiteraard zou het kunnen. Persoonlijk ben ik alleen geen fan van 53 bladen met 110 bcd i.v.m. de verminderde stijfheid van het geheel. Die 34 zal ik niet missen; zodra ik in bergachtig gebied kom haal ik de mtb van stal en kom ik met een 22 granny overal boven :D .

Re: Helaas een dubbel

Geplaatst: 12 feb 2013 14:04
door havana
Persoonlijk ben ik alleen geen fan van 53 bladen met 110 bcd i.v.m. de verminderde stijfheid van het geheel.
Een doos champagne voor jou als je blind het verschil ervaart met een 53 en 130 bcd! Is allemaal theoretisch geneuzel.

@ BenAL

Nieuw € 219 inclusief lagers bij Salden, zonder lagers; deze kosten ongeveer 30 euro dus omgerekend 190 nieuwprijs. Ik denk dat je met 125 euro tevreden moet zijn.

Re: Helaas een dubbel

Geplaatst: 12 feb 2013 14:10
door jorrit10
Niet mee eens. Bij het aanzetten en sprinten heb ik, hoewel goed afgesteld, nu al geregeld last van een aanlopende ketting tegen de voorderrie. Het zal wellicht niet veel schelen, maar verminderde stijfheid in het crankgebied is het laatste waar ik op zit te wachten.

Re: Helaas een dubbel

Geplaatst: 12 feb 2013 14:23
door BenAL
havana schreef:
Persoonlijk ben ik alleen geen fan van 53 bladen met 110 bcd i.v.m. de verminderde stijfheid van het geheel.
Een doos champagne voor jou als je blind het verschil ervaart met een 53 en 130 bcd! Is allemaal theoretisch geneuzel.

@ BenAL

Nieuw € 219 inclusief lagers bij Salden, zonder lagers; deze kosten ongeveer 30 euro dus omgerekend 190 nieuwprijs. Ik denk dat je met 125 euro tevreden moet zijn.
Senk joe!