Pagina 2 van 4

Geplaatst: 24 okt 2010 14:17
door dickygiovanni

Geplaatst: 24 okt 2010 15:52
door arnoudrace
pinarello schreef:
fiedoo schreef:De grossglockner toch niet onderschatten:
Average : 5.7 %
Length: 25.7 km
Height start: 1103 m
Height top: 2571 m
Gradient: 1468 m
Wel te verstaan met hierin 3 stuuken met in totaal 6 kms dalen , neem die er niet bij en je zit aan een kleine 20 kms klimmen met een gemiddelde van 7,6% met een middenstuk van 7 kms a 10%!


Ze finishen op 1908m dus ze gaan niet helemaal naar boven.


Exact, je gaat op de Stelvio gewoon naar bijna 3km hoogte en 24 km alleen maar omhoog. Onderschat de ijle lucht daar niet! De Hochalpenstrasse op de Grossglockner kent dan weer wel een max stijging van 14.2. Specs Stelvio voor de liefhebber..

Top : 2758 m
Lengte : 24.3 km
Hoogteverschil : 1808 m
Gemiddeld stijgingspercentage : 7.4 %
Maximale stijging : 9.8 %
Haarspeldbochten : 48
Bijzonderheden : Bochten genummerd van 48 naar 1.

http://www.klimgeiten.nl/specials/stelvio/stelvio.htm

Geplaatst: 24 okt 2010 16:06
door pinarello
ArnoudRace schreef:
pinarello schreef:
fiedoo schreef:De grossglockner toch niet onderschatten:
Average : 5.7 %
Length: 25.7 km
Height start: 1103 m
Height top: 2571 m
Gradient: 1468 m
Wel te verstaan met hierin 3 stuuken met in totaal 6 kms dalen , neem die er niet bij en je zit aan een kleine 20 kms klimmen met een gemiddelde van 7,6% met een middenstuk van 7 kms a 10%!


Ze finishen op 1908m dus ze gaan niet helemaal naar boven.


Exact, je gaat op de Stelvio gewoon naar bijna 3km hoogte en 24 km alleen maar omhoog. Onderschat de ijle lucht daar niet! De Hochalpenstrasse op de Grossglockner kent dan weer wel een max stijging van 14.2. Specs Stelvio voor de liefhebber..

Top : 2758 m
Lengte : 24.3 km
Hoogteverschil : 1808 m
Gemiddeld stijgingspercentage : 7.4 %
Maximale stijging : 9.8 %
Haarspeldbochten : 48
Bijzonderheden : Bochten genummerd van 48 naar 1.

http://www.klimgeiten.nl/specials/stelvio/stelvio.htm


Ijle lucht heb ik nog nooit wat van gemerkt moet ik zeggen.

Geplaatst: 24 okt 2010 16:35
door paulusr3
fiedoo schreef:oei, zonde zoiets. Maar dat maakt de stelvio natuurlijk nog niet zwaarder als ze daar ook moesten halfweg stoppen.
De andere kant ook eens bekeken: daar gaat de laatste 14 kms over een hoogteverschil van 1400 m , dus 10%!
Ik ken niet onmiddellijk een andere col van die lengte (21 KMS ) die dat ook heeft, zo een percentage van de laatste 14 KMS?.


Kijk maar eens naar het profiel van de Finestre ;) Daar zijn de laatste 8km ook nog eens 'sterrata' !

Ik schat de Grossglockner trouwens zwaarder in dan de stelvio.

Geplaatst: 24 okt 2010 18:58
door fiedoo
paulusR3 schreef:
fiedoo schreef:oei, zonde zoiets. Maar dat maakt de stelvio natuurlijk nog niet zwaarder als ze daar ook moesten halfweg stoppen.
De andere kant ook eens bekeken: daar gaat de laatste 14 kms over een hoogteverschil van 1400 m , dus 10%!
Ik ken niet onmiddellijk een andere col van die lengte (21 KMS ) die dat ook heeft, zo een percentage van de laatste 14 KMS?.


Kijk maar eens naar het profiel van de Finestre ;) Daar zijn de laatste 8km ook nog eens 'sterrata' !

Ik schat de Grossglockner trouwens zwaarder in dan de stelvio.


voor wat het waard is, de ranking ( langs de zwaarste kant) op climbybike:

finestre 34
grossglockner: 38
stelvio: 51

Geplaatst: 24 okt 2010 20:08
door paulusr3
fiedoo schreef:
paulusR3 schreef:
fiedoo schreef:oei, zonde zoiets. Maar dat maakt de stelvio natuurlijk nog niet zwaarder als ze daar ook moesten halfweg stoppen.
De andere kant ook eens bekeken: daar gaat de laatste 14 kms over een hoogteverschil van 1400 m , dus 10%!
Ik ken niet onmiddellijk een andere col van die lengte (21 KMS ) die dat ook heeft, zo een percentage van de laatste 14 KMS?.


Kijk maar eens naar het profiel van de Finestre ;) Daar zijn de laatste 8km ook nog eens 'sterrata' !

Ik schat de Grossglockner trouwens zwaarder in dan de stelvio.


voor wat het waard is, de ranking ( langs de zwaarste kant) op climbybike:

finestre 34
grossglockner: 38
stelvio: 51


De stelvio was 1 van mijn eerste echte hoge cols. Met daver op het lijf eraan begonnen, om vervolgens boven te constateren dat het eigenlijk wel meeviel. De vele haarspelden maken hem doenbaar (vind ik).

Geplaatst: 24 okt 2010 20:17
door bottecchia
Ik vind 'm ook prima te doen. Voornamelijk omdat je nergens tegen een steile wand op moet rijden. Zo mooi als de Stelvio is en met die prachtige bochten, dan kan ik wel een dag klimmen!

@PaulusR3: Ga jij nog richting de Giro volgend jaar?

Geplaatst: 24 okt 2010 20:53
door paulusr3
Bottecchia schreef:Ik vind 'm ook prima te doen. Voornamelijk omdat je nergens tegen een steile want op moet rijden. Zo mooi als de Stelvio is en met die prachtige bochten, dan kan ik wel een dag klimmen!

@PaulusR3: Ga jij nog richting de Giro volgend jaar?


Ik hink momenteel nog op meerdere gedachten.... :) De rit naar Orvieto staat aangestipt en ik wilde volgend jaar sowieso eens de buurt rond Ascoli-Piceno verkennen. Daar komen ze ook nog langs, geloof ik.

Op de terugreis misschien in het noorden nog wat meepakken?? Ik ga het de komende weken eens uitdenken ;)

Geplaatst: 25 okt 2010 16:16
door bmiller
Nou de kans is dus weer groot dat de Giro de mooiste groteronde van het jaar gaat worden. Net als afgelopen jaar, dat jaar daarvoor en dat jaar daarvoor. ;)

Geplaatst: 25 okt 2010 17:27
door dickygiovanni
BMiller schreef:Nou de kans is dus weer groot dat de Giro de mooiste groteronde van het jaar gaat worden. Net als afgelopen jaar, dat jaar daarvoor en dat jaar daarvoor. ;)


Die kans is heel groot.. al moet ik zeggen dat ik de vuelta 2009 ook prachtig vond. Ook door de goeie Gesink natuurlijk, zo chauvinistisch zijn we dan ook wel weer!

Geplaatst: 25 okt 2010 23:16
door bottecchia
Laat de grote rondes maar van elkaar leren. Daar hebben we als publiek alleen maar baat bij. De Giro heeft overigens ook geen patent op een spannende ronde hoor. 2004: 9 x Petacchi. Om maar eens een enigszins recent voorbeeld te noemen.

Maar ik kijk uit naar de komende editie. Het zal een klus worden om meer spektakel te bieden dan afgelopen jaar maar het parcours ziet er goed uit.

Geplaatst: 26 okt 2010 13:23
door pinarello
Bottecchia schreef:Laat de grote rondes maar van elkaar leren. Daar hebben we als publiek alleen maar baat bij. De Giro heeft overigens ook geen patent op een spannende ronde hoor. 2004: 9 x Petacchi. Om maar eens een enigszins recent voorbeeld te noemen.

Maar ik kijk uit naar de komende editie. Het zal een klus worden om meer spektakel te bieden dan afgelopen jaar maar het parcours ziet er goed uit.


De etappe naar Rif Gardeccia heeft meer dan 5800hm; dat is nogal pittig dus.
De etappe naar Zoncolan heeft nog een (onaangename) verrassing: de Monte Crostis welke vlak voor de Zoncolan zit is ook loeizwaar met % tot 20%.

http://www.salite.ch/I/crostisc.gif