Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Cassette voor Alpe d'Huzes

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 feb 2013 23:32

klimmer schreef:Of iemand, met welk verzet ook, een alpencol weet te beklimmen weet je van te voren nooit, het vermogen van de klimmer is bepalend, en veelal onbekend, want nooit gemeten. Geen slecht idee: een sportkeuring van te voren met vermogensmeting! Je wilt toch ook niet dat je liefste dood blijft op de fiets!?
Een inspanningstest geeft een aardige indicatie als 't aankomt op 1 klim op rijden, maar voor een duurinspanning zegt 't praktisch niets en dat is Alpe d'Huzes toch wel. Daarnaast geeft die sportkeurig voor dat laatste toch echt geen garanties. Veel worden er zonder ECG gedaan, met ECG is er nog een kleine kans dat je wat vindt, zonder is die praktisch 0.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

steventrek2.1
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 02 jan 2011 21:19

steventrek2.1 20 feb 2013 08:36

Dat de Casette een tool is, is ons heel goed duidelijk. We geloven ook zeker niet dat je met een simplel ander tandwiel zo die berg opfietst!

Er wordt hier thuis druk getraind op de tacx om voor te bereiden op de langere buitenritten die echt waarde moeten gaan toevoegen. Binnenkort laten we beide een fietspositiemeting uitvoeren bij SMA midden NL en we overwegen idd daar een vermogens en omslagpunt meting aan toe te voegen om zo beter in de verschillende hartslagzones te kunnen trainen. Tevens overweeg ik de vortex te upgraden met video tools om zo alvast een paar psychisch die berg op te kunnen fietsen. Ik denk dat met name daar het uitproberen van een ander tandwiel echt waarde zou kunnen toevoegen.

En idd, ik ben erg gehecht aan m'n meiske :D

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 feb 2013 18:08

Er is een, wiskundig uitziende, vuistregel om te berekenen welk vermogen je nodig hebt voor lange beklimmingen. Voor alle wetenschappers op het vinkentouw: dit is geen wetenschap, maar een vuistregel! Deze luidt als volgt: 0,03 x systeemgewicht in kilos (=alles wat naar boven moet) x gemiddeld hellingpercentage x gemiddelde snelheid = benodigd wattage. Dat is één vergelijking met één onbekende. Weet je het duurvermogen in W, dan vind je de gemiddelde snelheid. Weet je de gemiddelde snelheid, dan vind je het benodigde gemiddelde wattage. Je kunt dan nog verder gaan door met cadans het benodigde verzet uit te rekenen. Nogmaals: vuistregel!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 feb 2013 18:10

Tja, maar dat vermogen weet je niet en dat is juist 't hele probleem.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 feb 2013 19:24

Duurvermogen is 60-65% van max vermogen gedurende 2min30 . En dat wordt gemeten tijdens de inspanningstest.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 feb 2013 20:06

klimmer schreef:Duurvermogen is 60-65% van max vermogen gedurende 2min30 . En dat wordt gemeten tijdens de inspanningstest.
Dan kun je ook volle bak het eerste stukje van de Camerig oprijden en uitrekenen hoeveel W je trapt ;-)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gera
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 06 feb 2012 21:24

Gera 20 feb 2013 20:57

Hoe zit het met de ultegra DI2 achterderrailleur waarbij ook max 28 tanden staat aangegeven.
Dit tot de gewone ultegra die meer aankan als ik het overal lees.
Je kunt niet even een andere derrailleur plaatsen ivm DI2 dus wat is dan de oplossing om een goed verzet te hebben voor bijv Mont Ventoux.
Voor heb ik 50 /34 en momenteel 12- 25 achter.
Iemand ervaring met DI2 en groter tandwielkrans achter?

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 20 feb 2013 22:58

:?
klimmer schreef:Er is een, wiskundig uitziende, vuistregel om te berekenen welk vermogen je nodig hebt voor lange beklimmingen. Voor alle wetenschappers op het vinkentouw: dit is geen wetenschap, maar een vuistregel! Deze luidt als volgt: 0,03 x systeemgewicht in kilos (=alles wat naar boven moet) x gemiddeld hellingpercentage x gemiddelde snelheid = benodigd wattage. Dat is één vergelijking met één onbekende. Weet je het duurvermogen in W, dan vind je de gemiddelde snelheid. Weet je de gemiddelde snelheid, dan vind je het benodigde gemiddelde wattage. Je kunt dan nog verder gaan door met cadans het benodigde verzet uit te rekenen. Nogmaals: vuistregel!
Jesusss man, laat die gasten nou gewoon lekker die berg opfietsen met een licht verzetje. 30-26 moet echt kunnen hoor: Ik reed mèt een versleten rechterknie op m'n 49ste met 33-28 de Ventoux op. Ging prima: 't Is maar een berg.

Ik zou me meer zorgen maken over de toestand van de remmen........

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 21 feb 2013 09:10

theodorocampagnolo schreef::?
Jesusss man, laat die gasten nou gewoon lekker die berg opfietsen met een licht verzetje. 30-26 moet echt kunnen hoor: Ik reed mèt een versleten rechterknie op m'n 49ste met 33-28 de Ventoux op. Ging prima: 't Is maar een berg.
Ik zou me meer zorgen maken over de toestand van de remmen........
Beetje respect voor een dame graag. Gasten? :(
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 feb 2013 09:11

Lekkere troll inderdaad. Maar dat zijn gewend van onze Theo (die overigens de klassieke denkfout "wat voor mij werkt, werkt voor een ander ook" maakt).

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 21 feb 2013 11:43

havana schreef:Lekkere troll inderdaad. Maar dat zijn gewend van onze Theo (die overigens de klassieke denkfout "wat voor mij werkt, werkt voor een ander ook" maakt).
Ho ho, laat mij er buiten. ;) :) :P :D :mrgreen:

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8919
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 feb 2013 12:34

Gera schreef:Hoe zit het met de ultegra DI2 achterderrailleur waarbij ook max 28 tanden staat aangegeven.
Dit tot de gewone ultegra die meer aankan als ik het overal lees.
Je kunt niet even een andere derrailleur plaatsen ivm DI2 dus wat is dan de oplossing om een goed verzet te hebben voor bijv Mont Ventoux.
Voor heb ik 50 /34 en momenteel 12- 25 achter.
Iemand ervaring met DI2 en groter tandwielkrans achter?
Met 34-28 moet het lukken als je redelijk getraind bent.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Plaats reactie