Alles over vakanties op én met de fiets

Mont Ventoux als beginner

rooi1977
Forum-lid

rooi1977 01 mar 2013 08:41

gewoon doortrappen en een paar keer dood gaan :)

Italia_david
Forum-lid

Gebruikersavatar Italia_david 04 mar 2013 22:46

Hoi jope,

Ik heb afgelopen jaar ook voor het eerst de mont ventoux opgeklommen. Voor mij was het de eerste ervaring met een berg ooit. Ik heb hem in 1 dag drie keer mogen bedwingen. 2x van malaucene en 1x vanaf bedion. Wat mij tegen viel was niet zo zeer de klim vanaf bedion maar meer de grilligheid vanaf malaucene en de warmte gedurende klim. in het dal rond de 38 graden en op de top voelde het als een graad of 10 met de wind etc.

we zijn afgelopen jaar gewoon beginnen te trainen.. opvoeren tot aan ongeveer 175 km en 2x per maand naar limburg en totaal 2x naar de ardennen. Wat men voor mijn beklimming ook al zeiden, Limburg en de ardennen is niets te vergelijken met wat de mont ventoux is. het enige wat misschien hetzelfde is dat je benen soms in de fik staan.

en hier..
rooi1977 schreef:gewoon doortrappen en een paar keer dood gaan :)
sluit ik me graag bij aan... :D

ik ben inmiddels ook weer aan het trainen voor 13 september, en dan hoop ik de ventoux 4x op 1 dag te beklimmen...

heel veel succes met je voorbereidingen
#passioneceleste #ridebianchi

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 05 mar 2013 08:44

Jope147 schreef:Iedereen bedankt voor de reacties.
Blijkbaar is er nog hoop ;)

@ Fiedoo: Ik ben 37 jaar, heel héél héél vroeger atletiek gedaan maar nu lange tijd zonder sport buiten af en toe eens fietsen.
Ik ben 1m97 en weeg 80 kg en mijn bedoeling is gewoon (in eerste instantie) om boven te geraken.
Ik rij trouwens met een compact.
Ik denk niet dat de Vtoux oprijden voor jou grote problemen gaat geven.
Maak nu gedurende zowat een maand gewoon kms ( ritten van 60 nu tot eind maart 100kms) zodanig dat je basisconditie weer op punt komt te staan.
Vanaf april begin je met steeds meer hellingen in te lassen en zeker 1 keer per week eens "doorvlammen" ( maximaal 2 uur ).
Vanaf eind april begin je met af en toe een rit van 120 a 130 kms in te lassen en dan nog liefst een of andere toerrit langs de kanten van Maastricht of de ardennen.
De laatste weken voor de beklimming van de VToux dien je vooral weerstand op te kweken: als er stormwind is rij dan eens een uurtje of twee op een grote versnelling tegen de wind in of ga in de ardennen rijden, probeer de hellingen op te rijden met een redelijke intensiteit en en zorg dat de hellingen en inspanningen dus kort op elkaar volgen.
Vergeet zeker niet van ook recuperatieritten in te lassen: rustig rijden op een kleine versnelling.
Ter plekke zelf kun je , als je de tijd hebt, best al eens wat infietsen.bvb rustig tempo tot halfweg de ventoux , een paar andere hellingen al doen.
Bij de "echte" beklimming moet dit vlot kunnen lukken, let wel op je hartslag dat je van in het begin niet te vlug in het rood gaat.
Ritten van meer dan 130 kms mogen maar zijn m.i. niet nodig, je kunt beter de intensiteit wat opdrijven.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

magoo
Forum-lid

Gebruikersavatar magoo 11 mar 2013 11:31

@fiedoo: topicstarter gaat pas volgend jaar hoor. Jij wil hem al dit jaar klaarstomen voor de Ventoux! ;)
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 11 mar 2013 14:08

okee, dan heeft hij al een jaar voorsprong!
tje , datum van 2013 opschuiven met een jaartje en je bent er? en , okee 'k heb een nieuwe bril nodig , dat besef ik nu.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

magoo
Forum-lid

Gebruikersavatar magoo 12 mar 2013 01:06

Je bent gewoon enthousiast om iemand advies te geven, daar is niets mis mee toch?
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 12 mar 2013 12:11

magoo schreef:Je bent gewoon enthousiast om iemand advies te geven, daar is niets mis mee toch?
met het huidige takkenweer is 't nog best dat hij er pas volgend jaar aan begint :)

Plaats reactie