Waarom zou ik een handgebouwd setje kopen?
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Wat me een beetje tegenzit bij Hope: 385g, 240 EUR
Dat terwijl Record (wel alleen 32-36 gaats) 345g weeg en 185 EUR moet kosten.
Die 55 euro die ik dan aan de naven minder kwijt ben, en die 40g gewichtswinst, stop ik dan wel in de verplichte 32 spaken...
Maar waarschijnlijk zijn Hope naven op dit moment 1 van de beste compromissen tussen bouwkwaliteit, flexibiliteit mbt aantal spaakgaten, gewicht en prijs.
(mocht Campa nu eens terug 16, 20, 24 en 28 gaats naven maken!)
Dat terwijl Record (wel alleen 32-36 gaats) 345g weeg en 185 EUR moet kosten.
Die 55 euro die ik dan aan de naven minder kwijt ben, en die 40g gewichtswinst, stop ik dan wel in de verplichte 32 spaken...
Maar waarschijnlijk zijn Hope naven op dit moment 1 van de beste compromissen tussen bouwkwaliteit, flexibiliteit mbt aantal spaakgaten, gewicht en prijs.
(mocht Campa nu eens terug 16, 20, 24 en 28 gaats naven maken!)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Vermoed een slimme zet van Campagnolo is, voor hun zelf althans, dat ze juist geen 16, 20, 24 en 28 gaats maken. Anders zou dat direct hun systeem wielen verkoop beïnvloeden waarvan de marges voor hun beter zijn. Het verdwijnen van de 28 gaats optie viel ook ongeveer samen met de sterke opkomst van de G3 gespaakte systeem wielen. Blijft natuurlijk speculeren maar past volgens mij wel in de 'bladboutjes' strategie van Campagnolo.de zwarten schreef:Wat me een beetje tegenzit bij Hope: 385g, 240 EUR
Dat terwijl Record (wel alleen 32-36 gaats) 345g weeg en 185 EUR moet kosten.
Die 55 euro die ik dan aan de naven minder kwijt ben, en die 40g gewichtswinst, stop ik dan wel in de verplichte 32 spaken...
Maar waarschijnlijk zijn Hope naven op dit moment 1 van de beste compromissen tussen bouwkwaliteit, flexibiliteit mbt aantal spaakgaten, gewicht en prijs.
(mocht Campa nu eens terug 16, 20, 24 en 28 gaats naven maken!)
@ Wasbeer; Je hebt inderdaad gelijk over wat betreft de kwaliteit van Novatec. Nooit slechte verhalen over gehoord en zelf ook geen problemen mee gehad. Blijft wel dat een Novatec naaf met industrielagers minder service vriendelijk is dan een cup-conus systeem zoals Campagnolo Record, Shimano Dura-Ace etc. Maar of het functioneel echt slechter is dat denk ik niet inderdaad.
Marc effe bellen en je vraag voorleggen.
Of deze http://www.mantel-bikeparts.nl/edco-optima-forclaz" onclick="window.open(this.href);return false; wel iets boven je budget maar mogelijkheid makkelijk wisselen van body.
Of deze http://www.mantel-bikeparts.nl/edco-optima-forclaz" onclick="window.open(this.href);return false; wel iets boven je budget maar mogelijkheid makkelijk wisselen van body.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Ik heb een keer van amclassic (marc) gelezen dat je met een ander spaakpatroon niet alle 32 gaten hoeft te gebruiken Misschien wil hij het nog een keer uitleggen?chrissiewizzie schreef:Die maken ze ook, alleen krijg je er dan zelfs velgen, spaken en nippels bij. Voorgemonteerd en wel....de zwarten schreef:.....(mocht Campa nu eens terug 16, 20, 24 en 28 gaats naven maken!)
Die je dan helaas niet kan voorzien van een vervangende velg... Dit omdat de spaken 'Uniek' zijn... En super duur.chrissiewizzie schreef:Die maken ze ook, alleen krijg je er dan zelfs velgen, spaken en nippels bij. Voorgemonteerd en wel....de zwarten schreef:.....(mocht Campa nu eens terug 16, 20, 24 en 28 gaats naven maken!)
Volgens mij enige naven van Campagnolo uit systeemwielen die herspaakt zouden kunnen worden zijn de Bullet/Red Wind, Bora/Racing Speed, Hyperon en Neutron.
Ben benieuwd of dat mogelijk zou zijn? Dan kan je nog wel eens een mooie licht alu handgespaakt wiel maken met weinig spaken en toch een Record type naaf.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dat kan eigenlijk alleen voor het achterwiel. Je kan een 24 gaats velg (moet wel recht geboord zijn) aan een 32 naaf spaken. Aan de NDS sla je steeds 1 gat over in de naaf. Resultaat is een wiel dat op dezelfde manier gespaakt is als bijv de Fulcrum wielen.materialist schreef:Ik heb een keer van amclassic (marc) gelezen dat je met een ander spaakpatroon niet alle 32 gaten hoeft te gebruiken Misschien wil hij het nog een keer uitleggen?chrissiewizzie schreef:Die maken ze ook, alleen krijg je er dan zelfs velgen, spaken en nippels bij. Voorgemonteerd en wel....de zwarten schreef:.....(mocht Campa nu eens terug 16, 20, 24 en 28 gaats naven maken!)
Afdoppen, denk niet dat vuil en water zo een groot probleem vormen.
Je zou ook kunnen zeggen: "Ik heb 32 gaatjes maar ik gebruik er maar 16, die overige gaatjes zijn erin geboord om gewicht te besparen!"
Je zou ook kunnen zeggen: "Ik heb 32 gaatjes maar ik gebruik er maar 16, die overige gaatjes zijn erin geboord om gewicht te besparen!"
Hier staat ook nog een kort topic over Record naven naar 24 spaaks. Ook een optie voor de voornaaf maar met mijn kennis kan ik niet toetsen of dat duurzaam spaken is...
http://weightweenies.starbike.com/forum ... =3&t=65301" onclick="window.open(this.href);return false;
http://weightweenies.starbike.com/forum ... =3&t=65301" onclick="window.open(this.href);return false;
haaldoor schreef: Dit omdat de spaken 'Uniek' zijn... En super duur.
Daar noem je precies mijn belangrijkste voordeel van handgevlochten wielen. Als er eens in een ver oord een spaak breekt: zelfs de dorpsfietsemaker kan je helpen. Eigen ervaring op vakantie in Tsjechië.