Creatine
Wat hierboven gezegd wordt: je wordt er inderdaad iets voller van, omdat je wat meer vocht vasthoudt. Voor duurtraining is het nutteloos, bij een krachtsinspanning kan het je nét dat ene zetje extra geven. Het zorgt ervoor dat je heel kort net even wat meer energie kunt vrijmaken; heb het in mijn sportschoolperiode veel gebruikt (2 maanden wel, dan weer 3 niet). Het placebo-effect ervan is denk ik groter dan het daadwerkelijke fysieke effect.
Als je een rondje gaat fietsen, heb je altijd voor driekwart wind tegen...
-
- Forum-lid
Veel misverstanden hier zie ik.
Creatine zorgt dat de spiercellen meer water kunnen bevatten, waardoor de cellen groter worden.
Hierdoor lijken de spieren voller maar ook kan het herstel makkelijker plaatsvinden. (relatief gezien)
Het zorgt ervoor dat je in veel gevallen eerder en beter een "pomp" in de spieren voelt en ook kan het je kracht iets beïnvloeden. Dit alles tezamen kan ervoor zorgen dat je je sterker voelt en zo harder en misschien langer en/of vaker traint wat dan weer meer spiergroei veroorzaakt.
Creatine heb je in vele soorten en tegenwoordig vaak gemixt met elkaar onder het mom meer is beter.
Creatine werkt niet bij iedereen even goed, dat is mede afhankelijk van de hoeveelheid eigen creatine in je lichaam.
Bij de één werkt gewone mono-hydraat creatine goed en de ander zweert weer bij een ester of andere vorm.
Feit is dat heel vaak de mono variant ervoor zorgt dat je ook meer vocht vasthoud en er wat meer opgeblazen uitziet.
Of je er baat bij hebt en welke vorm van creatine dan het beste bij je past is een kwestie van uitproberen.
Verwacht niet een dramatisch effect op je prestaties.
Creatine zorgt dat de spiercellen meer water kunnen bevatten, waardoor de cellen groter worden.
Hierdoor lijken de spieren voller maar ook kan het herstel makkelijker plaatsvinden. (relatief gezien)
Het zorgt ervoor dat je in veel gevallen eerder en beter een "pomp" in de spieren voelt en ook kan het je kracht iets beïnvloeden. Dit alles tezamen kan ervoor zorgen dat je je sterker voelt en zo harder en misschien langer en/of vaker traint wat dan weer meer spiergroei veroorzaakt.
Creatine heb je in vele soorten en tegenwoordig vaak gemixt met elkaar onder het mom meer is beter.
Creatine werkt niet bij iedereen even goed, dat is mede afhankelijk van de hoeveelheid eigen creatine in je lichaam.
Bij de één werkt gewone mono-hydraat creatine goed en de ander zweert weer bij een ester of andere vorm.
Feit is dat heel vaak de mono variant ervoor zorgt dat je ook meer vocht vasthoud en er wat meer opgeblazen uitziet.
Of je er baat bij hebt en welke vorm van creatine dan het beste bij je past is een kwestie van uitproberen.
-
- Forum-lid HC
+1GoldenRatio schreef: Creatine werkt niet bij iedereen even goed, dat is mede afhankelijk van de hoeveelheid eigen creatine in je lichaam.
daar gaan we hier in een aantal topics wel eens aan voorbij. Als meestal redelijk technisch ingestelde personen willen we altijd bewijs en onderzoeken zien.
Terwijl ik ook van mening ben dat niet alles voor iedereen werkt.
gewoon uitproberen dus.
-
- Forum-lid
Mij werd altijd verteld dat het probleem van vocht ophouden enkel bij monohydraat voorkwam.
Een esther gebonden creatine zou dit nadeel niet hebben.
Bij mij helpt het wel maar verhoogd teveel mijn creatinine in het bloed dus al bij al (persoonlijk) mee gestopt.
Een esther gebonden creatine zou dit nadeel niet hebben.
Bij mij helpt het wel maar verhoogd teveel mijn creatinine in het bloed dus al bij al (persoonlijk) mee gestopt.
Creatine fosfaat is de brandstof die de spier gebruikt als het in het fosfaat systeem is. Dit is toereikend voor 20 a 25 seconden. Vooral geschikt voor gewichtheffers, atleten e.d. Zelf ben ik een kogelstoter waarbij fietsen een uit de hand gelopen hobby is. Al een aantal jaar gebruik ik creatine. De effecten bij krachttraining zijn voor mij dat ik over het algemeen een serie meer kan dan zonder creatine. Op de fiets merk ik geen verschil.
Fietsen gebeurt dan ook voornamelijk in het zuurstofsysteem en afhankelijk van de intensiteit (t.o.v. je HFmax) ga je steeds meer het melkzuursysteem gebruiken. Het fosfaat systeem blijft hier buiten schot.
Fietsen gebeurt dan ook voornamelijk in het zuurstofsysteem en afhankelijk van de intensiteit (t.o.v. je HFmax) ga je steeds meer het melkzuursysteem gebruiken. Het fosfaat systeem blijft hier buiten schot.