kettinglengte compact
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je hebt geen 4 schakels extra nodig, maar 3. Als je ketting een vol rondje over een 25 zou doen, dan zou je 2 extra schakels nodig hebben voor een 27. Maar je ketting maakt geen vol rondje over je cassette, maar slechts een half rondje. dus 1 extra schakel (afhankelijk van de definitie van 1 schakel.... )
Maar ik ga helemaal mee met AM-classicfan: gewoon thuis even groot-groot schakelen, en dan zie je meteen of je aan de limiet zit of niet.
Maar ik ga helemaal mee met AM-classicfan: gewoon thuis even groot-groot schakelen, en dan zie je meteen of je aan de limiet zit of niet.
Oke bedankt. Maar stel hij zit op de 27 en voor groot en kan niet verder buigen, maar doet het wel en gaat niet stuk. Is het dan verstandig om daarmee te rijden, of is het niet aan te raden om het limiet te zitten, omdat hij tijdens het fietsen alsnog stuk kan gaan ofzo?
Maar als bij klein-groot de der. wielen onderelkaar zitten, heb ik toch wel genoeg speling voor 27? Het is een triple derailleur lange kooi.
Maar als bij klein-groot de der. wielen onderelkaar zitten, heb ik toch wel genoeg speling voor 27? Het is een triple derailleur lange kooi.
In plaats van een nieuw topic te maken, wil ik graag wat hulp bij het volgende.
Op mijn fiets heb ik een compact crankstel zitten (Ultegra), nu wil ik echter voor in NL een andere wielset + cassette dan voor in bergachtig terrein. Ik zit te denken aan het volgende:
NL: 52/39 crank + 11/23 cassette
Overig: 50-34 crank + 12/28 cassette
Nu ben ik al aan het inlezen geweest over kettingen en kettinglengte, maar ik kom er net niet lekker uit. Op internet vond ik de volgende formule, die mij niet heel verkeerd lijkt gebaseerd op mijn Technische achtergrond:
L(stiften) = ((a*0.157)+(Z1/2)+(Z2/2)+2)
Met:
L = aantal stiften/bouten in de ketting.
a = lengte chainstay (401 bij een Isaacs Kaon)
Z1 = Grootste tandwiel op de crank
Z2 = Grootsts tandwiel op de cassette
Als ik dit toepas op de bovenstaande combinaties krijg ik:
NL 102.457 stiften
Overig: 103.957 stiften.
Nu moet dit worden afgerong naar een even aantal, maar kan ik het beste gaan voor 104 of 102 (dus een ketting van 25 of 51 schakels).
Ik hoor het graag.
Pim
Op mijn fiets heb ik een compact crankstel zitten (Ultegra), nu wil ik echter voor in NL een andere wielset + cassette dan voor in bergachtig terrein. Ik zit te denken aan het volgende:
NL: 52/39 crank + 11/23 cassette
Overig: 50-34 crank + 12/28 cassette
Nu ben ik al aan het inlezen geweest over kettingen en kettinglengte, maar ik kom er net niet lekker uit. Op internet vond ik de volgende formule, die mij niet heel verkeerd lijkt gebaseerd op mijn Technische achtergrond:
L(stiften) = ((a*0.157)+(Z1/2)+(Z2/2)+2)
Met:
L = aantal stiften/bouten in de ketting.
a = lengte chainstay (401 bij een Isaacs Kaon)
Z1 = Grootste tandwiel op de crank
Z2 = Grootsts tandwiel op de cassette
Als ik dit toepas op de bovenstaande combinaties krijg ik:
NL 102.457 stiften
Overig: 103.957 stiften.
Nu moet dit worden afgerong naar een even aantal, maar kan ik het beste gaan voor 104 of 102 (dus een ketting van 25 of 51 schakels).
Ik hoor het graag.
Pim
Ondanks mijn wetenschappelijke achtergrond vind ik dit toch wel veel gedoe geloof ik. Ikzelf gebruik net als de zwarten de "klein-klein" methode; werkt prima. In jouw geval is de kortste afstand bij je klim-opstelling; die lengte gaat ook prima werken met je polder-opstellingRoeskeP schreef:In plaats van een nieuw topic te maken, wil ik graag wat hulp bij het volgende.
Op mijn fiets heb ik een compact crankstel zitten (Ultegra), nu wil ik echter voor in NL een andere wielset + cassette dan voor in bergachtig terrein. Ik zit te denken aan het volgende:
NL: 52/39 crank + 11/23 cassette
Overig: 50-34 crank + 12/28 cassette
Nu ben ik al aan het inlezen geweest over kettingen en kettinglengte, maar ik kom er net niet lekker uit. Op internet vond ik de volgende formule, die mij niet heel verkeerd lijkt gebaseerd op mijn Technische achtergrond:
L(stiften) = ((a*0.157)+(Z1/2)+(Z2/2)+2)
Met:
L = aantal stiften/bouten in de ketting.
a = lengte chainstay (401 bij een Isaacs Kaon)
Z1 = Grootste tandwiel op de crank
Z2 = Grootsts tandwiel op de cassette
Als ik dit toepas op de bovenstaande combinaties krijg ik:
NL 102.457 stiften
Overig: 103.957 stiften.
Nu moet dit worden afgerong naar een even aantal, maar kan ik het beste gaan voor 104 of 102 (dus een ketting van 25 of 51 schakels).
Ik hoor het graag.
Pim
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Een ketting die net niet aanloopt tegen de derailleurkooi bij 34x12 gaat dat ook niet doen bij 39x11 en gaat derhalve passen op beide "opstellingen". Of dat inderdaad 51 schakeltjes zijn weet ik niet (hangt op zijn minst ook af van de lengte van je derailleurkooi lijkt me!)RoeskeP schreef:Dus een ketting van 51 schakels zou in beide gevallen prima moeten werken? Ook als ik 52-23 wil schakelen?
(Ik zie dit overigens nog niet snel gebeuren, maar dat is weer een heel andere discussie)
Ietwat off topic: met een "11" achter heb je vrijwel zeker niet een 52 nodig, maar kan je de 50 gewoon laten zitten. Reken maar uit welke snelheden je daar mee kunt halen. (Voldoende om mee te doen om de overwinning in de massasprint van de meeste NL koersjes bijv). Bijkomend voordeel: je kunt je derailleur gewoon laten zitten bij het verwisselen van berg naar polder configuratie.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?