Het zit als volgt:
Wat ik heb:
9 speed triple dura ace crankstel met versleten middenblad (
http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 728745.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)
Normaal: nieuw middenblad kopen van bv ta (of in geval van nood shimano)
Probleem: Bij dit type ( 9 speed) zit het BINNENblad niet aan het crankstel vast, maar aan het MIDDENblad. Dus een standaardmiddenbald heeft NIET de ogen om dat BINNENblad aan vast te maken.
Zoals Sheldon Brown al aangeeft, geen heel gangbare constructie en volgens shimano End Of Life.
Het lijkt STERK op de TA adaptors van M-gineering, maar daarvan heb ik hier twee setjes liggen, die passen niet (andere steek/BCD)
DUS: Zoeken in de techdocs van shimano
IN de
9 speed series had
alleen Dura ace dit geweldige undocumented feature. Als je goed zoekt op bv bbb of ta bladen voor een triple 9 speed zie je ook overal: compatible met ultegra of 105, maaqr NIET dura ace.
Nou het
10 speed verhaal en mijn vraag:
Als je goed hier kijkt:
http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 621036.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
zie je een
ultegra triple 10 speed crankstel, met
hetzelfde undocumented feature: een binnenblad aan een middenblad geschroefd (en niet meer zoals bij de 9 speed ultegra, binnenblad aan crankstel). Dat is dus wat eerst alleen in de dura ace serie bij 9 speed was en u bij 10 speed ook in de ultegra serie.
Dat zou dus een oplossing bieden voor de versleten middenbladen van een 9 speed dura ace triple, als die 10 speed bladen (dura ace en ultegra) willen meetrappen op een 9 speed crankstel met 9 speed ketting.
(dat was de vraag)
Ter controle: als ik kijk naar 10 speed middenbladen van bv bbb of ta, dan zie ik dat ze alleen nog maar met 105 compatible zouden zijn. Dus niet met dura ace maar ook niet meer met ultegra.
Om een lang verhaal te beeindigen: Ik rijd zo naar B2b in vlaardingen met een dura ace 9 speed triple crankstel en ga daar maar eens passen. Als het werkt, dan is de oplossing ca 40 euro. Anders een nieuw triple crankstel (maar oh yes, octalink e=dus ook een nieuwe as en daarnaast vind ik die 10 speed spullen oerlelijk met bouten aan de cankeinden ipv door het crankstel in de as) en dat zal prijziger zijn denk ik. Voor de meedenkers: ik zal de uitkomst hier plaatsen, en bedankt voor het meedenken