Tips reiniging en drogen ketting
Mijn tip zou zijn om je ketting schoon te maken met een kettingreiniger (ik gebruik er een van Park Tool) en die te vullen met wasbenzine. Je kunt wasbenzine voor ca. 2 euro kopen bij bijna elke drogist en je krijgt je ketting er perfect schoon mee, zonder dat het voor problemen zorgt. Omdat wasbenzine snel vervliegt, kun je binnen een mum van tijd je ketting weer in de olie of wax zetten. Succes!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Wasbenzine en terpentine zijn inderdaad véél te agressief. Je kunt beter lampenolie of diesel gebruiken, dat is minder agressief en van zichzelf wat vettig.
-
- Forum-lid
Wat je fout doet?vdschaafmh schreef:Afgelopen weekend na een natte tocht de fiets direct helemaal schoongemaakt.
Warm water en afwasmiddel en daar ook de ketting mee schoongemaakt (om ergste vuil te verwijderen).
Vervolgens de gehele fiets (incl ketting) met een droge doek afgedroogd.
Uiteindelijk de ketting nog niet gesmeerd, omdat ik dat doe een dag voordat ik weer ga fietsen.
Na een nacht slapen zie ik lichte roestvorming op de ketting (ook tussen de schakels en de tandwielen).
Wat doe ik fout?
Wie heeft tips om de ketting en tandwielen goed droog te krijgen na een schoonmaakbeurt?
Verdiep je eens in de term corrosie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Corrosie" onclick="window.open(this.href);return false;
Gewoon je ketting droogmaken met een doek en flink even laten slingeren/ronddraaien.
Ideaal is even blazen met perslucht,of een fohn erop zetten voor bepaalde tijd, maar heb je dat niet dan gewoon in korte tijd gewoon olie/vet of iets dergelijks erop zetten. Een nacht wachten kun je beter niet doen.
Laatst gewijzigd door GoldenRatio op 12 mar 2013 01:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb laatst voor het eerst lampenolie gebruikt; de ketting er een nachtje in laten weken. Het vervliegt minder snel, dus dat gaat prima.
De ketting wordt inderdaad mooi schoon, maar ik vroeg me wel af of het vettige laagje dat achterblijft, nog consequenties heeft voor het gebruik van Dry Lube. Ik las hier ergens op het forum dat dit prima spul is om de ketting mee te smeren, maar op het flesje staat dat de ketting echt vetvrij moet zijn. Any thoughts?
De ketting wordt inderdaad mooi schoon, maar ik vroeg me wel af of het vettige laagje dat achterblijft, nog consequenties heeft voor het gebruik van Dry Lube. Ik las hier ergens op het forum dat dit prima spul is om de ketting mee te smeren, maar op het flesje staat dat de ketting echt vetvrij moet zijn. Any thoughts?