Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Cadans meten zonder computer?

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 18 apr 2013 21:27

jij werkt zeker bij de belastingen?

de link die ik gaf :
geef in je tandwielen, geef in de cadans en het aantal km/u wordt exact gegeven

doe dit bijv voor cadans 90 en 95 en 100 en je ziet in één oogopslag welke snelheden daarbij horen.

zo zie je ook direct dat als je snelheid tussen de 90 en 95 valt dat je zo ongeveer 93 rpm maakt

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 18 apr 2013 22:29

opafiets schreef:Jep, heb hem.
1667 op je teller in vullen.
Cadans van 60 is 6 km/h
Cadans van 90 is 9 km/h
Cadans van 120 is 12 km/h

Een beetje behelpen maar het kan...
Volgens mij zit je 2 decimalen er naast...
Als 1000/60 = 16,67 als wielomtrek invult wordt:
Cadans van 60 omw/min op teller 60 km/h
Cadans van 90 omw/min op teller 90 km/h
Cadans van 120 omw/min op teller 120 km/h.

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 19 apr 2013 06:37

Dat klopt.
Maar bij de meeste tellers kun je dat niet invullen
.................

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5807
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 22 apr 2013 13:01

GoldenRatio schreef:Je kunt net als hoe iemand in de medische wereld de hartslag telt/pols meet: 20 sec tellen en dan x3 (=60sec) Of 30 sec x2 (=60) Zo hoef je geen hele minuut je omwentelingen te tellen.

Andere optie=
Als je weet welk verzet je rijdt en je weet hoeveel km per uur je op dat moment rijdt (moet dus een kmteller hebben) dan kun je ook het aantal omwentelingen berekenen. Je kunt een tabelletje maken en op klein formaat uitprinten om onderweg mee te nemen. Dat tabelletje kun je bijv hier genereren.

http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je je bijv voorneemt om tussen de 90 en 100 rpm te willen rijden dan kun je drie tabelletjes maken met eentje op 90 rpm het tweede tabelletje op 95 en het derde tabelletje op 100 rpm. Zo heb je een aantal checkpunten tijdens het rijden hoeveel rpm je ongeveer doet.
Quizvraag: ik rijd 40 kms/uur gedurende 1 km:met een versnelling 50/17=> hoeveel omwentelingen heb ik gemaakt??

==>
==>
==>
geen enkele want 't is 10% naar beneden! ;)
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 22 apr 2013 13:08

108 omw/min

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5807
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 22 apr 2013 14:08

roger68 schreef:108 omw/min
aja? en ik enkel maar remmen ipv te trappen!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5807
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 23 apr 2013 11:41

fiedoo schreef:
roger68 schreef:108 omw/min
aja? en ik enkel maar remmen ipv te trappen!
Nu effe serieus: 't was grappig bedoeld maar als ik verder nadenk==> welke invloed heeft de wind hierop? en kan dat ook berekend worden?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

eddie1802
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 aug 2010 21:26

eddie1802 26 apr 2013 17:06

Dat is wel erg flauw, als je bij 10% berg af je benen stil houdt dan is je cadans 0, dat hoef je dan ook niet uit te rekenen.

Maar zolang je trapt en je houdt spanning op de ketting dan maakt berg op/af of wind mee/tegen voor de berekening niet uit. De relatie tussen cadans, verzet en snelheid blijft altijd hetzelfde alleen de kracht die het kost om die cadans te krijgen kan verschillen.

Als jij 40km/h rijdt bij een verzet van 50/17 dan is jouw trapfrequentie (zolang je trapt) 108 rpm ongeacht of je berg op/af rijdt of wind mee/tegen hebt.
Alleen bij 10% omhoog lukt het jou waarschijnlijk niet om dit vol te houden dus zul je bij dezelfde frequentie met een lichter verzet langzamer rijden. Bij 10% omlaag rij je waarschijnlijk al 40km/h zonder te trappen maar zou je met dezelfde frequentie en een zwaarder verzet sneller kunnen rijden.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5807
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 26 apr 2013 19:42

Ik stelde het misschien wat extreem voor maar is het echt zo simpel? Je hebt toch altijd (bergaf) de accelleratie door de zwaartekracht en bergop het afremmen van de snelheid. Ik zou denken dat de meting cadans/snelheid enkel geldt voor een volledig vlak parcours ( tegen- of meewind nog niet meegerekend).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

PaPiggelmee
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 mar 2013 13:56
Locatie: HAARLEM

PaPiggelmee 28 apr 2013 00:14

mmm mijn fietscomputer heft ook geen cadansmeter maar wel een stopwatch.... Die heb ik gebruikt en gedurende 20 seconden mijn tred geteld Dat was 33 20 seconden is 1/3 minuut dus 33 ook aantal toeren per 1/3 minuut die 33 heb ik toe maal 3 gedaan en ik zat op 99 omw. per minuut...........
Recreatief fietser........
Wilier Escape full Ultegra - Fulcrums Racing 7 CX

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 28 apr 2013 00:44

fiedoo schreef:Ik stelde het misschien wat extreem voor maar is het echt zo simpel? Je hebt toch altijd (bergaf) de accelleratie door de zwaartekracht en bergop het afremmen van de snelheid. Ik zou denken dat de meting cadans/snelheid enkel geldt voor een volledig vlak parcours ( tegen- of meewind nog niet meegerekend).
Het is echt zo simpel en Eddie heeft gelijk. snelheid = cadans x verzetratio x wielomtrek. Daar komen geen variabelen als zwaartekracht of windkracht in voor. Waar jij het over hebt is het vermogen om een bepaalde cadans en snelheid vol te houden. Kan je een bepaald vermogen niet leveren, dan haal je de daarbijbehorende snelheid en dus ook de daarbijbehorende cadans niet. Maar dan hou je nog steeds dezelfde verhouding tussen cadans en snelheid. De enige uitzonderingen zijn genoeg zwaartekracht of rugwind, die voldoende vermogen leveren om een bepaalde snelheid te halen, waardoor je je benen stil kan houden.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Plaats reactie