Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Canyon Ultimate AL 7.0 versus ROSE Pro-SL 2200 RS

herwerdenrijder
Forum-lid

herwerdenrijder 20 apr 2013 15:11

Thanks voor alle reacties. Morgen op het bikefestival ga ik de Canyon Ultimate AL in het echt zien en evt. stukje op rijden. Ben wel benieuwd naar de afwerking, dat zie je in het echt toch beter dan op de foto's op de Canyon site.

V.w.b. de wielen: is de Ksyrium Equip merkbaar beter/lichter/stijver dan de Aksium, of zit er weinig verschil tussen? Mijn idee is nl. om over een tijdje (1-2 jaar) een serieuze wielupgrade te doen, en tot die tijd met gewoon degelijke wielen door te komen. De tip van gene voor een handgespaakt setje bij Rose staat mij dan ook wel aan. Zijn er meer met ervaring met een handgespaakte wielset van Rose?

@gene: bedankt voor de tip, die fiets voldoet alleen niet aan mijn 'eis' van interne bekabeling.

Op op mijn initiële vragen terug te komen: zitten er op de Rose onderdelen (behalve de wielen) die ik absoluut zou moeten vervangen? Ik zit zelf te denken aan zadelpen/stuurpen/stuurbocht van Ritchey of 3T.

herwerdenrijder
Forum-lid

herwerdenrijder 21 apr 2013 20:42

Vandaag op het bikefestival de Canyon Ultimate AL bekeken. Mooie fiets, zat ook lekker. Vond alleen de afwerking toch wat tegenvallen (vrij grove lassen/niet mooi afgewerkt). Ben benieuwd hoe dat bij de Rose Pro is. Denk dat ik komende zaterdag een ritje naar Bocholt ga maken om die fietsen ook eens in het echt te zien.
Wat ik wel erg positief vind is dat je de Canyon fietsen een maand kan uitproberen en retourneren als hij niet bevalt. Binnen die periode kan je ook kostenloos van stuurpen wisselen om hem helemaal naar je maat te maken.

herwerdenrijder
Forum-lid

herwerdenrijder 23 apr 2013 21:23

Argh, dacht ik eruit te zijn dat het 1 van deze 2 modellen zou gaan worden, wordt ik toch weer aan het twijfelen gebracht door een aanbieding bij Hopmans: Trek Madone 2.1 voor €1200 + €250 euro accessoires uitzoeken. Lijkt mij een mooie aanbieding!
Maar: Het is geen volledige Shimano 105 groep, de remmen zijn volgens mij no-name en het crankstel is geen 105.

Concrete vraag: Is de Trek Madone 2.1 een goede concurrent voor de Canyon en Rose qua frame en dus het overwegen waard? Wat is de kwaliteit van de Bontrager onderdelen en wielset?

herwerdenrijder
Forum-lid

herwerdenrijder 26 apr 2013 09:40

ff een kickje:
Is de Trek Madone 2.1 een goede concurrent qua frame? (Over het gewicht kan ik niets vinden, wie weet wat deze weegt?)
Ik overweeg om áls ik toch voor de Trek zou gaan, gebruik makend van die 250 euro, te kijken of ik er een Fulcrum R3 setje bij aan te schaffen.

RoeskeP
Forum-lid

RoeskeP 26 apr 2013 10:06

Ik heb laatst een Madone 2.1 (of 2.3) gewogen en deze kwam in 60cm uit boven de 9 (!) kilo.

gene
Forum-lid

gene 26 apr 2013 10:18

Ik heb een Rose Pro met 105: 8.3 kg (zelf gewogen) Gewicht dat Rose opgeeft klopt wel ongeveer.
Kies een fiets met een volledige groep ipv mix

materialist
Forum-lid

materialist 26 apr 2013 10:32

Er zit een test van 15 fietsen rond de 1500 euro in het mei nummer van tourmagazine, voor 5 euro weet je al veel meer. Je ziet meteen waar rose en canyon goed in zijn. Niet alleen de frames zijn beter de onderdelen zijn wat je hier op het forum als beste voorbij ziet komen. De winkelmerken bezuinigen op de onderdelen om op het zelfde prijsniveau te komen dat zie je aan de uitrusting van de Trek. Logisch want er zit een groothandel en een winkel tussen en ergens moeten die betaald worden. Voor het verschil in service hoef je het niet te doen. Het enige verschil kan zijn dat je een goede relatie met je fietsmaker krijgt. Er zitten hele aardige behulpzame mensen bij die je wegwijs maken in de wereld van de race fietsen. Daar heb je wat aan, ik kan me dat goed voorstellen dat zoiets de doorslag geeft. Het grootste deel zijn fietsboeren op weg naar de kassa je kunt daar je beter wegblijven. Ik heb geen idee hoe dat bij hopmans is.

herwerdenrijder
Forum-lid

herwerdenrijder 26 apr 2013 11:32

Thanks wederom voor de reacties. Mijn twijfels over de Trek zijn weg: te zwaar en de mix van onderdelen is niet ideaal.
Morgen ga ik naar Rose Biketown om de PRO-SL 2200 RS eens goed van dichtbij te bekijken en mogelijk de bestelling te plaatsen! (Als het niet té druk is, er is ook nog een evenement aan de gang zag ik)

Bij 12gobiking zag ik net overigens de Gazelle Silhouet LTD 2012 http://www.12gobiking.nl/racefietsen/ra ... t_ltd_2012 Ik kan hier nauwelijks informatie over vinden. Wie kent deze fiets en is het feit dat dit een carbon fiets is van meerwaarde t.o.v. de canyon/rose aluminium uitvoeringen?

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 26 apr 2013 13:03

Volgens mij is die gazelle een prima fiets, met een goeie (mix) afmontage en goeie wielen. En als overjarig model lekker goedkoop.
Ik heb hem vorig jaar wel eens in een winkel zien staan. Oogde goed.
Helaas geen rij ervaringen.
Maar als het je maat is en de geometrie je past, zeker het overwegen waard.

stoemperken
Forum-lid

stoemperken 26 apr 2013 19:47

@ herwerdenrijder

Laat alvast eens weten hoe het je beviel bij Rose Biketown.Ik twijfel momenteel tussen de canyon roadlite al 7.0 en de ROSE Pro-SL 3000 RS.. toevallig...

herwerdenrijder
Forum-lid

herwerdenrijder 27 apr 2013 18:56

Vandaag bij Rose geweest en laten meten en offerte laten maken voor een Pro-SL 2200 RS, met een paar aanpassingen:

- Ritchey WCS stuurpen
- Ritchey Evo-Curve WCS stuur
- Ritchey WCS zadelpen
- wielset: Mavic CXP33/Ultegra

Prijs komt op 1195,00 (zelf ophalen dus 19 ipv 21% btw en geen verzendkosten)

Vind de Rose net iets mooier afgewerkt bij de lassen dan de Canyon, al zijn de lassen bij de anodised black variant nog steeds goed zichtbaar. (Wel mooi: verkoper liet even zien hoe hard de lak is door er met een bosje inbussleutels overheen te krassen, zie je niets van!)
Voor zadel en stuurpen geld dat je mag testen (steeds max 4 weken) tot je de perfecte zit hebt gevonden.

Twijfel nog steeds over de wielen (en dan met name de looks, dat dit een goede set is geloof ik na wat speurwerk op internet wel). Maar hoe verhoudt zich dat tot bijv. een setje Fulcrum Racing Quattro?

Ben overigens wel netjes geholpen bij Rose, maar denk dat er op een doordeweekse dag nog net even wat rustiger de tijd voor je wordt genomen.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 27 apr 2013 20:00

herwerdenrijder schreef: - wielset: Mavic CXP33/Ultegra

Twijfel nog steeds over de wielen (en dan met name de looks, dat dit een goede set is geloof ik na wat speurwerk op internet wel). Maar hoe verhoudt zich dat tot bijv. een setje Fulcrum Racing Quattro?
openingspost:
Mijn wensenlijstje: ......solide wielen......
Veel meer solide zul je ze niet vinden.
Die fulcrums zijn ook prima, maar de cxp wielen zijn echt bomb-proof.

Voor een goed advies hierin zijn je lengte/gewicht nog wel van belang.

Plaats reactie