Voor het eerst zelf wielen bouwen
Merci iedereen, ik las al in het boek dat hij inderdaad altijd zonder spanningsmeter heeft gewerkt en het volgens zijn methode ook niet nodig hoeft te zijn. Echter ben ik het met de meesten hier eens dat je beter het zekere voor het onzekere kunt nemen, dus die meter gaat er komen.
Ik probeer nu mijn spaaklengte te berekenen, maar ik kom er voor geen meter uit omdat de specs die op de site van novatec staan niet overeenkomen met de specs die je kunt invoeren in de calculators, of ik snap er geen reet van, dat kan ook. En ik kan het niet zelf opmeten omdat ik ze nog niet in mijn bezit heb.
Op de site van novatec staan de volgende specs voor de rearhub:
GAUGE 14
O.L.D. 130mm
AXLE Ø10x140mm
AXLE MATERIAL AL7075
P.C.D. 49mm
F.T.F. 50mm
OFFSET 6mm
De ERD van mijn velg is 577mm (kinlin xr 300)
Wie zou mij kunnen helpen bovenstaande gegevens op de juiste plek in te voeren in een calculator, of is het inderdaad zo dat die calculators met anders specs werken?
Op de site van novatec staan de volgende specs voor de rearhub:
GAUGE 14
O.L.D. 130mm
AXLE Ø10x140mm
AXLE MATERIAL AL7075
P.C.D. 49mm
F.T.F. 50mm
OFFSET 6mm
De ERD van mijn velg is 577mm (kinlin xr 300)
Wie zou mij kunnen helpen bovenstaande gegevens op de juiste plek in te voeren in een calculator, of is het inderdaad zo dat die calculators met anders specs werken?
Ja dom van me, in mijn frustratie niet alle info vermeld:mackersv2.0 schreef:Als ik op je specs afga, heb je een F172SB
Ik weet het aantal spaken niet, en welk spaakpatroon, maar zo zal de DT Swiss calculator er ongeveer uit komen te zien.
Naaf voor: A171SB (FH) - 24 holes
Naaf achter: F172SB (RH) | F272SB (RH) shimano - 28 holes
Spaakpatroon: 3 cross
Bedankt voor de info, maar hoe kom je nu precies aan die getallen, want dan kan ik het volgende keer ook zelf toepassen, dat was eigenlijk meer in de insteek dan dat het werd voorgerekend
Wederom bedankt!
Ik ga er nog eens rustig voor zitten, onder het werk is niet echt de beste manier om dit soort dingen uit te zoeken
Overigens ben ik er achter dat je 24 en 28 beter 2 cross kunt spaken vanwege de hoek van de spaak, dus als oefening heb ik een tekeningetje gemaakt van 1 kant van het achterwiel, 28 spaaks dus. Het was wat veel werk om juist weer te geven of de spaak onder- of bovenlangs gaat bij een andere spaak, dus daar niet op letten, maar voor de rest klopt het zo toch?:
Ik ga er nog eens rustig voor zitten, onder het werk is niet echt de beste manier om dit soort dingen uit te zoeken
Overigens ben ik er achter dat je 24 en 28 beter 2 cross kunt spaken vanwege de hoek van de spaak, dus als oefening heb ik een tekeningetje gemaakt van 1 kant van het achterwiel, 28 spaaks dus. Het was wat veel werk om juist weer te geven of de spaak onder- of bovenlangs gaat bij een andere spaak, dus daar niet op letten, maar voor de rest klopt het zo toch?:
Kon ook haast niet missen, maar better safe than sorry.
Ik heb nog wat vragen:
De nipple driver, in het boek van wheelpro staat hoe je zelf zo'n soort kan maken:
, maar dat is me wat veel gedoe en om te kopen vind ik een beetje te duur, €30,- Is dit dan een bruikbaar alternatief http://www.cnc-bike.de/product_info.php ... ts_id=2279? Het zal voor 5 euro vast niet zo goed werken, maar het gaat erom dat het iig werkt, of dat het echt enorme troep is. Het lijkt mij trouwens dat ik met een setje horlogemakers schroevendraaiers ook een eind kom en deze heb ik al in mijn bezit.
Ik zoek zwarte messing nippels van DT Swiss, maar de zwarte vind ik bijna alleen maar als alu. Op bike-components.de vind ik ze wel, maar per 500 stuks en dat is in deze fase ietswat veel Bij CNC hebben ze wel messingnippels van eigen merk http://www.cnc-bike.de/product_info.php ... ts_id=2505, maar dan ben ik weer niet zeker van de kwaliteit. Wat is wijsheid, CNC messing nippels of toch maar DT alu's.
Ik heb nog wat vragen:
De nipple driver, in het boek van wheelpro staat hoe je zelf zo'n soort kan maken:
, maar dat is me wat veel gedoe en om te kopen vind ik een beetje te duur, €30,- Is dit dan een bruikbaar alternatief http://www.cnc-bike.de/product_info.php ... ts_id=2279? Het zal voor 5 euro vast niet zo goed werken, maar het gaat erom dat het iig werkt, of dat het echt enorme troep is. Het lijkt mij trouwens dat ik met een setje horlogemakers schroevendraaiers ook een eind kom en deze heb ik al in mijn bezit.
Ik zoek zwarte messing nippels van DT Swiss, maar de zwarte vind ik bijna alleen maar als alu. Op bike-components.de vind ik ze wel, maar per 500 stuks en dat is in deze fase ietswat veel Bij CNC hebben ze wel messingnippels van eigen merk http://www.cnc-bike.de/product_info.php ... ts_id=2505, maar dan ben ik weer niet zeker van de kwaliteit. Wat is wijsheid, CNC messing nippels of toch maar DT alu's.
Ik heb het nog eens rustig nagerekend en kom op het volgende uit met de wheelpro.co.uk calculator en niet te vergeten 2x waardoor het natuurlijk redelijk afwijkt van mackers zijn resultaat.
Achter:
- Links: 275,1
- Rechts: 273,1
Voor
- L & R: 280,3mm
Achter:
- Links: 275,1
- Rechts: 273,1
Voor
- L & R: 280,3mm
NIppels kan je bij rose prima kopen in lage aantallen. De prolock nippels zijn zwart en lekker makkelijk.
Wat betreft het 3x gekruist spaken met 28 spaaks wielen kan ik je mee geven dat dit een prima optie is naar mijn idee. Minder spaken zal ik echter 2x kruis spaken. Maar minder met mijn gewicht is geen goed plan.
Ga je het voorwiel ook gekruist spaken? Radiaal geeft over het algemeen een beter resultaat in een voorwiel en kan je misschien nog wel wat spaken uitsparen. ik rij met 20 spaken in mijn voorwiel en heb laatst eens een topic gestart over het absoluut minimum in het voorwiel. Sommige zeiden dat zelf 16 nog wel moet kunnen maar heb het toch maar op 20 gehouden. Indien ik het over zal doen zal ik misschien wel oor 18 gaan.
Succes PS nogsteeds niet begonnen?
Wat betreft het 3x gekruist spaken met 28 spaaks wielen kan ik je mee geven dat dit een prima optie is naar mijn idee. Minder spaken zal ik echter 2x kruis spaken. Maar minder met mijn gewicht is geen goed plan.
Ga je het voorwiel ook gekruist spaken? Radiaal geeft over het algemeen een beter resultaat in een voorwiel en kan je misschien nog wel wat spaken uitsparen. ik rij met 20 spaken in mijn voorwiel en heb laatst eens een topic gestart over het absoluut minimum in het voorwiel. Sommige zeiden dat zelf 16 nog wel moet kunnen maar heb het toch maar op 20 gehouden. Indien ik het over zal doen zal ik misschien wel oor 18 gaan.
Succes PS nogsteeds niet begonnen?
Van wat ik begreep lenen niet veel rims zich voor radiaal spaken en ik vind het ook niet echt mooi.
Ik lees eigenlijk ook overal op internet dat je met lage spaakaantallen nooit een wiel kan maken wat qua stevigheid overeenkomt met een fabriekswiel met hetzelfde spaakaantal. Misschien dat een pro wielbouwer dat overigens wel redt, maar als beginneling lijkt het me dan niet verstandig om met weinig spaken te beginnen.
Overigens ben ik zelf 90kg en de bouwers waar ik een offerte had aangevraagd raden allemaal 24/28 aan, daarom ben ik daar nu ook voor gegaan. Mijn huidige fiets heeft nu vision wielen met 20/24 en op zich gaat dat prima, maar ik dacht ook "hoe meer spaken hoe meer oefening"
Ik heb de spullen dus nog niet binnen, wat ik nu iig heb besteld is:
- een spaakspanningsmeter van parktool, moet via ebay komen uit amerika. Nieuw voor 58 euro, dus zelfs als ik import moet betalen kom ik dan wel netjes uit
- 2 kinlin 300 velgen, die komen via ebay uit taiwan
Dus ik denk dat ik die 2 dingen pas met een week of 2 heb.
Ik moet nu nog naven nippels en spaken bestellen, dat wil ik bij CNC doen, maar voor de zekerheid heb ik nog even een mail gestuurd naar Novatec voor die naafafmetingen, alleen nog geen reactie gehad.
Ik dacht trouwens iets gelezen te hebben dat die prolock nippels niet handig waren ofzo, ik ga dat nog eens opzoeken.
Maar het duurt dus nog even eer dat ik ben begonnen! Maar ik zal updates hier plaatsen
Ik lees eigenlijk ook overal op internet dat je met lage spaakaantallen nooit een wiel kan maken wat qua stevigheid overeenkomt met een fabriekswiel met hetzelfde spaakaantal. Misschien dat een pro wielbouwer dat overigens wel redt, maar als beginneling lijkt het me dan niet verstandig om met weinig spaken te beginnen.
Overigens ben ik zelf 90kg en de bouwers waar ik een offerte had aangevraagd raden allemaal 24/28 aan, daarom ben ik daar nu ook voor gegaan. Mijn huidige fiets heeft nu vision wielen met 20/24 en op zich gaat dat prima, maar ik dacht ook "hoe meer spaken hoe meer oefening"
Ik heb de spullen dus nog niet binnen, wat ik nu iig heb besteld is:
- een spaakspanningsmeter van parktool, moet via ebay komen uit amerika. Nieuw voor 58 euro, dus zelfs als ik import moet betalen kom ik dan wel netjes uit
- 2 kinlin 300 velgen, die komen via ebay uit taiwan
Dus ik denk dat ik die 2 dingen pas met een week of 2 heb.
Ik moet nu nog naven nippels en spaken bestellen, dat wil ik bij CNC doen, maar voor de zekerheid heb ik nog even een mail gestuurd naar Novatec voor die naafafmetingen, alleen nog geen reactie gehad.
Ik dacht trouwens iets gelezen te hebben dat die prolock nippels niet handig waren ofzo, ik ga dat nog eens opzoeken.
Maar het duurt dus nog even eer dat ik ben begonnen! Maar ik zal updates hier plaatsen
Hoor graag wat de motivatie is van de pro lock nippels dat ze niet handig zijn.
Wat betreft de afmetingen van de naven. Ik haal ze hier: http://issuu.com/novatectaiwan/docs/nov ... dimensions" onclick="window.open(this.href);return false;
vandaan en gebruik de calc van DT swiss nog nooit problemen gehad.
Wat betreft de afmetingen van de naven. Ik haal ze hier: http://issuu.com/novatectaiwan/docs/nov ... dimensions" onclick="window.open(this.href);return false;
vandaan en gebruik de calc van DT swiss nog nooit problemen gehad.
Dat van die prolocks ga opzoeken, misschien lul ik wel enorm uit mijn nek.
In die "folder" zijn de specs inderdaad anders dan op de site en komen ze exact overeen met de metingen van mackers, dus dat lijkt me dan helemaal goed, bedankt!
In die "folder" zijn de specs inderdaad anders dan op de site en komen ze exact overeen met de metingen van mackers, dus dat lijkt me dan helemaal goed, bedankt!