Carbon voorvorkbuis inkorten ........ zelf doen?
-
- Forum-lid HC
Hij word toch netjes omklemt. Dicht knijpen gebeurd echt niet.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
Als je even wat verder kijkt en de juiste cirteria bij 'Google Afbeeldingen' hanteert, zul je zien, dat er wel degelijk profs zijn die met een spacer boven de stuurpen rijden. Hier bijv. één van de fietsen van Philippe Gilbert:japiecarbon schreef:Dit is echt onzin, nergens voor nodig. Zolang de vorkbuis boven het bovenste boutje uitkomt is het goed.
Toevallig zat ik er gisteren op te letten, en geen enkele prof (voor zover ik kon zien) rijd met een spacer op de stuurpen. Lijkt me toch wel dat hun monteurs weten wat ze doen.
En hier een fiets van het Sky team (2013):
60 x Ventoux
-
- Forum-lid HC
En de andere 198? Ik zei toch ook voor zover ik kan zien, en misschien zijn ze nog aan het afstellen of doen ze het voor de verkoop
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ik monteer altijd een dunne spacer boven m'n stuurpen, een half cm'tje (of zelfs minder) stoort mij echt niet en de klemming is gewoon beter. Mocht je later een stuurpen met een 2 mm hogere stack height willen monteren dan kan dat tenminste ook nog.
-
- Forum-lid
Recentelijk zag ik nog een post van iemand die een probleem had dat de onderste stem bout een spleet had maar boven niet. Het omdraaien van de stem maakte niet uit dus conclusie de buis vervormde. Hij heeft het opgelost door een ring aan de binnenkant van de vorkbuis te plaatsen.
Ik denk dat de ene buis er wat gevoeliger voor is dan de andere. Maar er zijn ook expanders die nagenoeg het hele stemgebied supporten doordat ze dezelfde lengte hebben. Volledig dat stuk buis dus ondersteunen (uiteraard niet de bovenste paar mm). best is dus op zoek te gaan naar een zo goed mogelijk passende expander denk ik.
Ik denk dat de ene buis er wat gevoeliger voor is dan de andere. Maar er zijn ook expanders die nagenoeg het hele stemgebied supporten doordat ze dezelfde lengte hebben. Volledig dat stuk buis dus ondersteunen (uiteraard niet de bovenste paar mm). best is dus op zoek te gaan naar een zo goed mogelijk passende expander denk ik.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Lijkt mij dat de vorken waar een insert ingelijmd moet worden net niet de allerdikste zullen zijn. Gewoon een 2mm ringetje erop verlost je van alle vragen.
En tenzij je een volledig lage stuurpen hebt valt het mij ook eigenlijk niet op.
En tenzij je een volledig lage stuurpen hebt valt het mij ook eigenlijk niet op.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
Over dat dichtknijpen trouwens, er zit toch een expander in? Dan word indrukken zoieso lastig. Die drukt hem zelfs naar buiten! Dat is meer risico dan dichtknijpen, mocht je dat verkeerd doen.
-
- Forum-lid
Expanders heb je in allerlei maten, niet zelden zijn het maar kleine dingetjes. Eentje die het hele stemgebied bestrijkt geniet mijn voorkeur. (ongeveer 3.6 cm)
Daarom deze niet
Maar zoiets wel
Daarom deze niet
Maar zoiets wel
-
- Forum-lid HC
Idd, en meestal ligt hij nog iets bovenop de vorkbuis ook. Dan ben ik echt totaal niet bang dat de vork ingeknepen word!