Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Weer een 23mm vs 25mm vraagje

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 520
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 25 apr 2013 08:39

De 23mm Conti's GP 4000s zijn 24,8 mm breed.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 25 apr 2013 12:28

henpaden schreef:De 23mm Conti's GP 4000s zijn 24,8 mm breed.
Niet op mijn velg... hier is 'ie 23,7mm breed.
de zwarten schreef:@ Sander: Het hangt dus samen met je gewicht, rijstijl, merk band, wegdek. Als je daarover geen info geeft, is het geven van advies gewoon niet zinvol.
Ik ben 84 kilo, m'n rijstijl is zoals vele beginners waarschijnlijk, ik rij met de Continental GP 4000s (dus de 23 of 25mm, dat is dus de overweging die ik aan het maken ben), en het wegdek is asfalt, fietspaden, zoals je in Nederland zoal tegenkomt.
Heel soms rij ik een heuveltje van 1km lang bij gemiddeld 6% wat helemaal bestaat uit nogal oneven klinkertjes, maar op die ene heuvel ga ik mijn bandenkeuze niet baseren.

En hoe zit het dan met het feit dat de rolweerstand toeneemt door het verlies aan energie door vervorming van de band. Als een 25mm band minder druk heeft (7 of 7,5 bar), dan vervormt de band toch meer dan een 23mm op 8,3 bar?

Thanks maar weer,
Sander.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13791
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 apr 2013 12:53

Precies, hoe breed een band uitkomt hangt samen met de velgbreedte en hoogte van de hiel van de velg.

Probeer gewoon eens onderweg hoe iets rijd, pomp je band op tot 8.5 bar en laat er na 10 km 0,5 uitlopen of iest (test thuis even hoeveel dat ongeveer is) doe dat een paar keer op een gegeven heb je er zelf een wat beter beeld bij.

voor een gewicht van 84 kilo is een 7 a 7.5 bar echt meer dan genoeg. kantekening die ik maak zijn wel de pompen die we hebben. Ik schat in dat het niet de meeste nauwkeurige en geijkte meters zijn. Stel dat ze + of - 5 of 6% afwijken, dan kan daar per persoon dus al bijna 1 bar verschil inzitten

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 25 apr 2013 16:17

Ok, maar wat is de consequentie van een hogere druk dan nodig is? Is dat alleen minder comfort? (ik weet, op klinkerstraten gaat het stuiteren ook verlies van energie geven, maar ga voor het gemak even uit van normaal vlak wegdek)
Als de consequentie alleen minder comfort is, dan weet ik niet of ik wel wil zakken naar 7 a 7,5 bar. Want op 8,3 bar weet ik tenminste zeker dat de band niet te zacht is.
Of praat ik nu onzin?

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 25 apr 2013 17:24

Vervorming van je band moet je niet te letterlijk nemen, in die zin dat je band dit niet alleen maar doet op klinkers of kasseien. Vervorming vindt ook plaats op niet perfect vlak asfalt, dus overal buiten de wielerbaan. Daarom is vervorming zo belangrijk voor rolweerstand en daarom rijden ook steeds meer profs op brede(ere) banden.

Bij een bredere band heb je minder druk nodig om dezelfde druk uit te oefenen op het wegdek. Daarom zet je bredere banden op lagere druk. Wanneer je een bredere band even hard oppompt als de smallere equivalent, dan is het resultaat een hardere band dan smallere.

Voor 23mm wordt gemiddeld 8 bar aangehouden. Harder en je band gaat te veel stuiteren tegen hobbels in plaats van eroverheen te vervormen. Zachter en je hebt te hoge rolweerstand van enkel het rollen. Voor hetzelfde resultaat zet je 25mm op 7 bar.

Duidelijk :?

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 25 apr 2013 21:05

Nog aan toevoegen dat brede banden het meeste zin hebben met een brede velg. Ik durf zelfs te betwijfelen of een 25mm brede band, en dan vooral in de bochten, een betere wegligging heeft indien gemonteerd op een standaard 19-20mm brede velg. Een 23mm band + brede velg past het mooist, en indien een 25mm band, zorg dan zeker voor een 23mm velg.
En tot nader order (de uitzondering daar gelaten) rijden profs op tubes, en dan maakt, voor de wegligging en het comfort, de breedte van de velg ten opzichte van de tube minder uit dan bij draadbanden.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 26 apr 2013 08:43

Profs rijden inderdaad op tubes, maar wel steeds vaker op 25mm tubes ipv 23 of vroeger zelfs 21

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 26 apr 2013 13:52

de zwarten schreef:Nog aan toevoegen dat brede banden het meeste zin hebben met een brede velg. Ik durf zelfs te betwijfelen of een 25mm brede band, en dan vooral in de bochten, een betere wegligging heeft indien gemonteerd op een standaard 19-20mm brede velg. Een 23mm band + brede velg past het mooist, en indien een 25mm band, zorg dan zeker voor een 23mm velg.
En tot nader order (de uitzondering daar gelaten) rijden profs op tubes, en dan maakt, voor de wegligging en het comfort, de breedte van de velg ten opzichte van de tube minder uit dan bij draadbanden.
Dat is een leuke ja. Band breder dan velg:
Als je een band in een bocht zou bestuderen waarbij het wiel dus onder een schuine hoek staat zou de band door de druk iets over de velg heen kunnen hangen en zo juist een iets groter oppervlak creëren op het wegdek. Dat levert dan in deze theorie iets meer grip op. Dat zou dan gunstig kunnen uitpakken voor de wegligging. :ugeek:

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 26 apr 2013 13:53

henpaden schreef:De 23mm Conti's GP 4000s zijn 24,8 mm breed.
Ik ruik hier een nieuw topic:
Hoe breed is jouw 23 mm Conti?

:P

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13791
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 apr 2013 15:44

GoldenRatio schreef:
henpaden schreef:De 23mm Conti's GP 4000s zijn 24,8 mm breed.
Ik ruik hier een nieuw topic:
Hoe breed is jouw 23 mm Conti?

:P
Die heb ik vorig jaar al gemaakt maar ben ik kwijt. ik zal ff zoeken of ik hem nog kan vinden, maar wellicht de migratie niet overleeft

gevonden!!
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 0s#p738409" onclick="window.open(this.href);return false;

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 01 mei 2013 11:51

Dit is allemaal enorm interessant!
Er kwam nog wel één vraag bij me op... alles wat hierboven is gezegd gaat volgens mij voornamelijk op voor het wiel waar de meeste druk op komt, het achterwiel dus.
Even het comfort daargelaten, kun je dan zeggen dat een harde (8 bar) 23mm voorband minder rolweerstand heeft dan een 25mm voorband? Omdat er op de voorband volgens mij zo goed als geen vervorming is doordat er relatief weinig druk op staat, wordt de rolweerstand ook niet verhoogd door vervorming.
Juiste conclusie of niet?

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 01 mei 2013 11:57

De rolweerstand bij brede banden is lager bij dezelfde druk. Voor of achterwiel maakt niet uit.
Rolweerstand is evenredig met het raakoppervlak. Een 23 mm band drukt meer in en heeft daardoor een groter raakoppervlak en dus meer weerstand.
Bij oneffenheden op het wegdek zou de weerstand weer toenemen bij een hogere druk. Er zijn ook testen waarbij de weerstand juist blijft afnemen zelfs bij 14. Gevoelsmatig lijkt het alsof de weerstand toeneemt wanneer je van glad oppervlak naar klinkers gaat.
De echte snelle mannen krijgen bij hoge snelheid meer last van de luchtweerstand en nemen daarom een smalle 23mm voorband
Er bestaan een paar uitgebreide artikelen op internet over dit onderwerp.
Laatst gewijzigd door materialist op 01 mei 2013 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie