Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Advies ideale gewicht

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 03 mei 2013 15:50

Volgens mij eet je in de periode van de lunch tot het avondeten, ongeveer 8 uur lang, te weinig.

Ik ben sinds bijna 2 maanden gaan minderen met koffie (alleen 's morgens een paar bakkies) en heb fris- en fruitdranken vervangen door water. Op m'n werk heb ik noten of soms een gekookt ei als tussendoor ipv een boterham.
Wbt lunch en avondeten. Het is niet anders, wel eet ik wat minder dan ik deed.

M'n gewicht is met ongeveer 500 gram per week omlaag gegaan in deze periode (dat hou ik bij in een appje op de telefoon)

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 06 mei 2013 22:46

Wat heeft koffie er mee te maken? Daar zit geen ene kcal in?

Ik moet zeggen, mijn gewicht lijkt te stabiliseren. 92.5... nog 9.5 te gaan....
Ik eet nog steeds gevarieerd en met mate, 2000 kcal/dag. Ik heb alle tabellen er bij gehaald die ik kan vinden en wat zitten rekenen. Ik eet vanaf nu komende maand per dag 5 boterhammen, 1 bakje cruesli, 2 stuks fruit en een warme maaltijd . eigenlijk net zo veel als voorheen, misschien ietsje minder... en ik fiets lekker door.
Afgelopen zondag 100 km op een bakjje brinta en een ontbijtkoek onderweg. Heerlijk die zure bovenbenen, En lekker weer, eindelijk!!! Ik kan niet wachten om morgenavond tot het donker is weer te gaan, heerlijk zo'n verslaving !
older Budweiser

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8953
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 mei 2013 23:13

Kilowatt schreef:Wat heeft koffie er mee te maken? Daar zit geen ene kcal in?

Ik moet zeggen, mijn gewicht lijkt te stabiliseren. 92.5... nog 9.5 te gaan....
Ik eet nog steeds gevarieerd en met mate, 2000 kcal/dag. Ik heb alle tabellen er bij gehaald die ik kan vinden en wat zitten rekenen. Ik eet vanaf nu komende maand per dag 5 boterhammen, 1 bakje cruesli, 2 stuks fruit en een warme maaltijd . eigenlijk net zo veel als voorheen, misschien ietsje minder... en ik fiets lekker door.
Afgelopen zondag 100 km op een bakjje brinta en een ontbijtkoek onderweg. Heerlijk die zure bovenbenen, En lekker weer, eindelijk!!! Ik kan niet wachten om morgenavond tot het donker is weer te gaan, heerlijk zo'n verslaving !
Dat vindt ik best knap op een bakje brinta en die eet je onderweg of zo? en 1 ontbijtkoek 100km fietsen,met welke intensiteit fiets je dan?
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 06 mei 2013 23:31

Bakje brinta om 9 uur, 1/2 10 op de fiets, na 60 km 1 ontbijtkoek.
Verder 2 bidons siroop bij me (was uiteindelijk redelijk warm na een koude start), beide leeg bij terugkomst.
Ik heb er 3 1/2 uur over gedaan, das 28.5 gemiddeld. Ik heb strava bij me en apart nog een fietscomputertje met cadans. Beide geven nagenoeg dezelfde afstand (99.7 om 100.6) . Gemiddelde cadans was 86.
Laatste 16 km wind mee (ik kom het liefst met wind mee thuis als ik de rest van de dag nog een heg moet snoeien:)).

Je hebt het over intensiteit....Ben me ook aan het inlezen over hartslag zones, omslagpunten e.d. maar wat dat betreft ben ik echt nog een leek. Geen idee of ik in D1, D2 of D3 fiets.Al 20 jaar niet :) Ik heb overwogen om een meter aan te schaffen in combi met Strava uitlezing, maar dat gaat me toch een beetje te ver. Ik weet, meten is weten, maar om er constant mee bezig te zijn....nee....Ik kan met strava wel goed bijhouden wat mijn progressie is qua snelheid en wattage (hoewel dat wel erg nattevinger werk is) en op gevoel en ervaring (ademhaling, cadans, beginsnelheid, windrichting,, bekende routes) kom ik een aardig eind .
older Budweiser

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 06 mei 2013 23:39

nijkie schreef: Dat vindt ik best knap op een bakje brinta en die eet je onderweg of zo? en 1 ontbijtkoek 100km fietsen,met welke intensiteit fiets je dan?
Dit is precies de misvatting waardoor veel wielertoeristen niet afvallen bj het fietsen. Onder de 150km hoef je echt niet extra voeding te nemen, tenzij je volkomen afgetraind bent met geen grammetje reserve op de botten.

Als je een paar extra boterhammen bij het ontbijt neemt en allerlei repen en koeken gaat eten onderweg, kun je fietsen zolang je wil, maar afvallen zul je niet.

Vocht moet je natuurlijk wel voldoende aanvullen bij het fietsen (met dorstlesser, en niet met energiedrank)

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 07 mei 2013 00:08

Ik heb het hier toch niet over allerlei repen en koeken?
Ik eet alleen iets meer voor het weggaan en die ontbijtkoek is echt niet veel vind ik. zeg 200 kcal?
100 km fietsen is ong. 2000 kcal
Onder de 60 km (doordeweeks 's avonds) neem ik nooit wat mee, tot 100 km één , soms 2 ontbijtkoeken. Soms een krentebol. Tot 150 km meestal 2 krentebollen en een reep. en drinken.
Ik zit met eten op zo'n 2000 kcal per dag, dat is niet veel voor iemand van 1.86 m (en *kuch* 93 kg)....Als ik fiets zo 2500-3000.Als ik strava mag geloven fiets ik wekelijks nu 6000 kcal weg.

Punt is: Vroeger fietste ik de kg's er zo af (zonder strava, op een oude racefiets en in oude kloffie in weer en wind. jarenlang gedaan). Ik weet waar ik mee bezig ben. Alleen nu niet....
older Budweiser

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 07 mei 2013 00:15

Kilowatt schreef:Ik heb het hier toch niet over allerlei repen en koeken?
Nee hoor! Ik bedoelde jou ook niet persoonlijk. Maar ik zie wel mensen bij toertochten soms hoeveelheden eten, waar ik niet zoveel van begrijp...

Jurgen Timmerman
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 apr 2013 20:10

Jurgen Timmerman 07 mei 2013 09:07

Ik heb zelf ook al een tijdje geëxperimenteerd met voeding. Niet zozeer om af gevallen maar om slank te blijven en toch zoveel mogelijk voedingsstoffen binnen te krijgen. De sleutel naar afvallen is volgens mij je stofwisseling op gang houden. Dat betekend stevig ontbijten. Een of twee tussendoortjes voor de lunch. Een niet extreem dikke lunch. dan voor je derd maaltijd weer en of twee tussendoortjes. S"avonds nog weer een banaantje en wat melk voor het slapen bijvoorbeeld. Wel gezonde voeding met voornamelijk koolhydraten en eiwitten en niet te veel vet. Als tussendoortje een boterham ontbijtkoek of fruit. Zo blijft je stofwisseling de hele dag gaande en heb je soms een hongergevoel terwijl je best veel eet en dus geen tekort aan voedingsstoffen hebt. Dan kun je gewicht verliezen zonder prestatieverlies.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 07 mei 2013 10:36

Kilowatt schreef: 100 km fietsen is ong. 2000 kcal
Hele domme noob opmerking; ja maar...dat hangt er toch vanaf? Van de intensiteit waarmee je fietst. Van hoe zwaar je zelf bent.

Voor tochten van rond de 100 km (of iets langer) heb ik meestal niet meer nodig dan twee bruine boterhammen vooraf en onderweg een banaan en een energiereepje, dat ik vaak genoeg maar half op eet. Voor tochten minder dan 60-70 km neem alleen maar water mee. Ik zie wel dat de meeste andere mensen veel meer eten onderweg én ook over het algemeen veel zwaarder zijn. Het is geen weloverwogen strategie, ik heb gewoon gemerkt dat ik niet meer nodig heb.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 07 mei 2013 10:48

Nou, nou...zo'n hele domme noob opmerking is het niet, die 2000 kcal. Dat het geen exacte wetenschap is snap ik ook wel. "ong." staat voor ongeveer. Energieverbruik hangt van een aantal factoren af, zoals gewicht, geslacht, leeftijd, snelheid. Gegevens invullen in strava levert dan in combinatie met snelheid en afstand ONGEVEER 2463 kcal.

Wat je zegt doe ik dus ook. bakje brinta (ipv 2 boterhammen) voor het fietsen en indien minder dan 60km alleen drinken.
older Budweiser

mgb
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 apr 2010 22:30

mgb 07 mei 2013 11:39

knutmo schreef:Maar ik zie wel mensen bij toertochten soms hoeveelheden eten, waar ik niet zoveel van begrijp...
Een toertocht is dan ook niet het moment om bezig te zijn met afvallen. Bij een toertocht neem ik wat meer eten mee omdat ik dan gewoon lekker wil fietsen zonder honger. Dat betekent voor mij dat ik elke 50 kilometer een reep of iets dergelijks eet.

apojapo
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 18 aug 2005 03:16

apojapo 07 mei 2013 11:57

Als ik alleen water meeneem krijg ik bij de eerste slok al een hongerklop ;) Voor mij altijd een dorstlesser dus. Daarnaast neem ik altijd veel eten mee. Toch blijf ik altijd makkelijk onder het aantal koolhydraten wat je lichaam per uur kan opnemen. Tocht van 160 km zo'n 6 fruitrepen. Als het warmer is drink ik (veel) meer en hoef ik dus minder te eten.

Plaats reactie