Waar geef je je geld aan uit; wielen of groep?
En in de Fiets van april stond een mooi artikel dat verschillende wielsets vergeleek. Waaronder een aantal handgespaakte wielen. En de conclusie was dat o.a. dat handgespaakt niet bepaald veel voordelen meer levert tegenwoordig tov de betere fabriekswielen.
Een renner leeft niet in het echte leven. Dat leven komt pas na de fiets.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ook al zijn er weinig voordelen, voordelen zijn er dus wel i.p.v. nadelen...jules_msk schreef:En in de Fiets van april stond een mooi artikel dat verschillende wielsets vergeleek. Waaronder een aantal handgespaakte wielen. En de conclusie was dat o.a. dat handgespaakt niet bepaald veel voordelen meer levert tegenwoordig tov de betere fabriekswielen.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Velen denken dat handgebouwd duur, maar dat is eigenlijk helemaal niet zo. Voor 500,- euro heb je dezelfde kwaliteit als een duurder fabriekssetje, alleen wordt er met fabriekswielen gestunt met prijzen. Terwijl je bij handgebouwde sets vaak de kostprijs plus arbeidskosten moet betalen. Dat vind ik geen eerlijk vergelijk... Fabrikanten vragen vaak teveel voor een fabriekswielset... Kijk maar eens naar de merken die bestickerde Reynolds carbon velgen gebruiken....
Overigens vind ik carbon in een stalen frame best wel mooi...
Ben toch benieuwd om wat voor een stalen frame het gaat dan... Om me heen zie ik allemaal veel van mijn mtb maten mooie stalen custom made mtb frames laten bouwen. Ergens zou ik toch ook wel wat mooi exclusief van stalen raceframe willen hebben...
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Maar voor 700,- euro voor wielen en 900,- euro voor een groep heb je toch ook wel iets knaps. Misschien ook beter in verhouding naar je frame...
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Of gewoon Novatech, ook prima en kost weinig.
Idd, die White Industries zijn best mooi. Alleen zijn ze er niet in kleuren, maar alleen zilver of zwart... Qua prijsniveau is het bij bv. Wheeltec nog onder Tune/DTSwiss 240 niveau. Weet niet of dat voor die nieuwe T11´s ook geldt. Andere voordeligere optie met kleurtjes kunnen Acros naven nog zijn... Ik zou bij Wheeltec eens op zijn FB pagina kijken, of hem mailen. Hij stuurt je dan een mooi lijstje met de mogelijkheden voor jou gebruik en gewicht. Bouwt regelmatig leuke wieltjes, en dat kan ruim binnen jouw budget met Hope Pro 3 naven zou dat nog ruimer zijn... Ik neem aan dat je die niet wilt, maar mij bevallen ze uitstekend in mijn budgetset van Wheeltec...gazelle79 schreef:En what about Royce naven of White Industries naven? Schijnen dezelfde kwaliteit te hebben tegen een aan minder hoge prijs...
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Laatst gewijzigd door Suntoro op 03 mei 2013 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33
Wat verwacht je eigenlijk van dure wielen? Het verschil met "gewoon" goede wielen zit vaak voornamelijk in gewicht en looks. Je gaat er echt niet veel harder mee hoor!Papageno schreef:OK, er moet dus een modus gevonden worden, zoals met alles in het leven...
Qua budget; ik denk dat wielen en groep samen zo'n 1400 tot 1600 euro mogen kosten.
De maatwielen; daar heb ik ook aan gedacht en dat gaat het ook worden. Maar dan heb ik nog meer keuze.. (wat weer een luxe is) Zelf ben ik wel gek van de De DT Swiss D240 maar de Chris King R45 zijn ook niet te versmaden. In het laatste geval kosten me die wielen bijna 1000 euro en heb ik dus minder voor een groep te besteden. (of ik spaar nog even door). Maar als je een wiel verslijt kun je deze naven hergebruiken..
Het argument om de groep goed te hebben want wielen wissel je makkelijker vind ik een goed argument. Ik neem het allemaal mee in mijn overwegingen.
Wat het geworden is en welke configuratie laat ik hier nog wel zien, maar dan moeten jullie (net als ik) nog even geduld hebben. Bedankt tot dusver.
Neem Chorus (€900 met een paar Zonda's (€300) + banden (€75) Dan heb je en een goede groep en behoorlijk goede allround wielen. Het geld wat je dan nog over hebt zet je even opzij en bekijkt nog eens rustig wat er allemaal te koop is aan wielen en spaart tevens nog even daarvoor door.
-
- Forum-lid
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33
Regel 1: Geloof niet zomaar alles wat je in dat blad vind.jules_msk schreef:En in de Fiets van april stond een mooi artikel dat verschillende wielsets vergeleek. Waaronder een aantal handgespaakte wielen. En de conclusie was dat o.a. dat handgespaakt niet bepaald veel voordelen meer levert tegenwoordig tov de betere fabriekswielen.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Overigens heb je naast frame, wielen en een groep nog een paar onderdelen nodig geloof ik... ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-
- Forum-lid
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33
De realiteit is:Suntoro schreef:
Velen denken dat handgebouwd duur, maar dat is eigenlijk helemaal niet zo. Voor 500,- euro heb je dezelfde kwaliteit als een duurder fabriekssetje
Voor velen is 500 eurootjes sowieso veel te veel voor een paar wielen. De helft vinden ze al een hoog bedrag om aan wielen uit te geven De mensen die denken dat hand gespaakt te duur is zijn juist de mensen met een lager budget. Niet de mensen die 500 euro of meer besteden aan een setje.
Ik heb t al eerder geroepen: een gemiddeld artikel in Fiets heeft de diepgang van een zwembad.
Laatst las ik nog een webtest waarin de auteur beweerde dat de "rolweerstand van Michelin Pro4 duidelijk hoger voelde dan de SC edition". Pffft, van zo'n opmerking zakt je broek toch af? Dat kun je toch niet serieus nemen?
Laatst las ik nog een webtest waarin de auteur beweerde dat de "rolweerstand van Michelin Pro4 duidelijk hoger voelde dan de SC edition". Pffft, van zo'n opmerking zakt je broek toch af? Dat kun je toch niet serieus nemen?
Ok ja, dat snap. Maar volgens mij is een wielset van 500,- euro niet de issue in dit topic, als je Zipp wielen ook in je overweging mee neemt. Voor bijna de helft van 500,- euro kun je overigens ook een wielsetje laten spaken met goedkopere Kinlin velgen, goedkopere Novatec naven en goedkopere CN spaken.... Die vertrouw ik meer dan een goedkoop DT Swiss wielset...GoldenRatio schreef:De realiteit is:Suntoro schreef:
Velen denken dat handgebouwd duur, maar dat is eigenlijk helemaal niet zo. Voor 500,- euro heb je dezelfde kwaliteit als een duurder fabriekssetje
Voor velen is 500 eurootjes sowieso veel te veel voor een paar wielen. De helft vinden ze al een hoog bedrag om aan wielen uit te geven De mensen die denken dat hand gespaakt te duur is zijn juist de mensen met een lager budget. Niet de mensen die 500 euro of meer besteden aan een setje.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Ik bedoelde te zeggen dat je voor 700,- euro gewoon een goede handgebouwde set kunt laten bouwen. Mooi passend bij een een custom stalen frame... Als het om een goedkopere fiets ging had ik het ook niet op die manier gezegd.