Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Koga of Cannondale; lastige keuze.

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 05 mei 2013 22:11

Havana kun je eens uitleggen waarom je Koga met Dacia vergelijkt?
Ik weet dat jij Cdale fietst, dus logischerwijs ben je fan van dat merk, dat begrijp ik. Maar waarom vind jij die Koga nou niet premium?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27876
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 mei 2013 07:34

Tjsa, voor mij heeft zo'n Koga de uitstraling van Dacia. Dat doet niets af aan de kwaliteit hoor (net zoals dat een Dacia een prima auto is). Om die reden zou ik ook nooit iets van Agu kopen.

Overigens is een Supersix voor 1800 te krijgen. Kwestie van onderhandelen. Pedalen en bidonhouders moeten dus makkelijk wel lukken binnen de 2k. Verzekering zou ik persoonlijk nooit doen, maar wie ben ik.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 06 mei 2013 07:45

Google eens: caad10 bicycle review
Probeer dan eens hetzelfde met de koga
De daarop volgende discussie gaat over de waarde van testen maar dat was het topic niet

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 06 mei 2013 07:55

Ik zou al mijn eisen en wensen overboord gooien. Fietsen is en blijft een kijksport. Niemand die tegen je zal zeggen: "Zo, jij rijdt op een goede fiets. Die moet vast heel lekker rijden."

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 06 mei 2013 08:02

kilometervreter schreef:Ik zou al mijn eisen en wensen overboord gooien. Fietsen is en blijft een kijksport. Niemand die tegen je zal zeggen: "Zo, jij rijdt op een goede fiets. Die moet vast heel lekker rijden."
Zolang jij op een koga zit hoef je daar niet bang voor te zijn

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 06 mei 2013 08:43

kilometervreter schreef:Ik zou al mijn eisen en wensen overboord gooien. Fietsen is en blijft een kijksport. Niemand die tegen je zal zeggen: "Zo, jij rijdt op een goede fiets. Die moet vast heel lekker rijden."
Misschien ligt hier wel de basis van het "probleem". :roll:
Ik wil gewoon lekker fietsen, gewoon mijn kilometers maken. Ben tenslotte 57, looks e.d. zeggen me niet zo heel veel meer, een fijne goede en lekkere fiets des te meer.

Ik proef toch wel veel vooroordelen, Koga is als Dacia, C'dale kan niet stuk. Het zal best, maar het komt toch wel over als gevoelskwestie. Misschien ben ik te naief en te onervaren, misschien denk ik er inderdaad over vijf jaar ook zo over.

Denk dat ik toch maar zelf op de fietsen probeer te stappen en dan ga kiezen. Koga is al een afspraak, C'dale is toch iets lastiger, maar we doen ons best.
Avatar gebruiker

bladejanjmagic
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 21 apr 2013 11:34

bladejanjmagic 06 mei 2013 08:50

Testen zeggen niet alles.... Als ik bovenstaande lees denk ik dat je eigenlijk de keuze al hebt gemaakt.
Veel plezier met je nieuwe Caad.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39545
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 mei 2013 09:06

Waarom een CAAD en geen Synapse trouwens? Stuk comfortabeler toeren imho....
Less is bore

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 06 mei 2013 09:10

materialist schreef:
kilometervreter schreef:Ik zou al mijn eisen en wensen overboord gooien. Fietsen is en blijft een kijksport. Niemand die tegen je zal zeggen: "Zo, jij rijdt op een goede fiets. Die moet vast heel lekker rijden."
Zolang jij op een koga zit hoef je daar niet bang voor te zijn
Moet inderdaad nog wel de kanttekening maken dat smaken verschillen.

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 06 mei 2013 11:20

havana schreef:Tjsa, voor mij heeft zo'n Koga de uitstraling van Dacia. Dat doet niets af aan de kwaliteit hoor (net zoals dat een Dacia een prima auto is). Om die reden zou ik ook nooit iets van Agu kopen.

Overigens is een Supersix voor 1800 te krijgen. Kwestie van onderhandelen. Pedalen en bidonhouders moeten dus makkelijk wel lukken binnen de 2k. Verzekering zou ik persoonlijk nooit doen, maar wie ben ik.
Maar Dacia is ook gewoon objectief een minder merk dan Audi: de gebruikte materialen zijn bijvoorbeeld duidelijk van mindere kwaliteit. Als je in een Dacia stapt dan voel je zelfs als totale autodebiel wel dat dit een el cheapo auto is.

Voel je dat met fietsen ook? Iedereen kwijlt op de Cervelo's en Pina's van deze wereld, maar hebben deze merken nou ook echt een "Audi sensatie" als je er een rondje op fietst? Volgens mij hangt in de fietswereld alles grotendeels aan elkaar van het imago van het merk.

Ik merk veel posts op a la "dat merk is van mindere kwaliteit" op de fietsforums. Als je dan echter gaat doorvragen waar die mindere kwaliteit hem dan in zit komt er veelal niet echt een sluitend antwoord.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27876
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 mei 2013 11:32

Daar heb je wel gelijk in hoor.

Ik schreef dan ook dat ik een Koga qua imago gelijk vind staan aan Dacia. Elders schrijf ik dat met de kwaliteit van Koga niks mis is.

Dat Pina technisch gezien niks bijzonders is weet iedereen die een beetje verstand van fietsen heeft.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39545
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 mei 2013 11:38

Kwaliteitsverschil net als bij auto weet ik niet zozeer (alhoewel mijn BMW de eerste 4-6 mnd ook een innige relatie met de dealer had), maar er zit wel heel veel verschil in frames qua gevoel en rijervaring. Uit eerste hand mijn persoonlijke ervaringen:
Storck Scenario: hard, relatief zwaar
Speci SL3 Sworks: knalharde stuiterbak, heel nerveus, zsm verkocht.
Pina Dogma: niet loeihard, maar heerlijke toer-duurrit fiets. Filtert veel trillingen etc weg. Fijnste Pina ooit.
Cdale SuperSix; valt daar weer tussen; stijf, zonder knalhard te zijn, reactief zonder nerveus te zijn. Super allrounder.
Cdale Synapse: fijne toer-geometrie. Verder vind ik het lastig om er echt iets over te zeggen, want de standaard Synapse wordt verpest door een stel zware karrewielen waardoor hij log aanvoelt (2x7dg gehuurd op Gran Canaria). Wielen is verplichte upgrade IMHO.

@havana: moet een fiets technisch bijzonder zijn om lekker te fietsne? ;) Mijn SS en de Dogma zijn twee totaal verschillende fietsen, maar ik kan er geen beter of slechter waardering aan hangen.
Less is bore

Plaats reactie