Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wanneer buitenbanden vervangen?

PetiK
Forum-lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 mar 2015 13:03

PetiK 07 apr 2015 09:19

Nieuw hier op het forum, gelijk maar een vraagje. Ik rijd conti's GP4000s-II (25mm) en zie na zo'n 500km dit op mijn achterband. Kan dit kwaad? Komt het gewoon doordat ik over iets ben heengereden of heeft het een andere oorzaak?

Afbeelding

dream
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 jan 2005 15:16

dream 07 apr 2015 09:40

Dit is volkomen normaal ! Elke Conti band heeft van deze slijtage indicatoren, indien deze niet meer zichtbaar zijn band vervangen al doe ik dat wat eerder.

PetiK
Forum-lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 mar 2015 13:03

PetiK 07 apr 2015 09:44

dream schreef:Dit is volkomen normaal ! Elke Conti band heeft van deze slijtage indicatoren, indien deze niet meer zichtbaar zijn band vervangen al doe ik dat wat eerder.
Mijn dank is groot! Ik vond ze al zo opvallend perfect rond ;)

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 07 apr 2015 10:35

Tip: Wissel je buitenband voor en achter na een paar duizend km om. Over het algemeen slijt achter sneller dan voor.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 07 apr 2015 11:07

geertjeb schreef:Tip: Wissel je buitenband voor en achter na een paar duizend km om. Over het algemeen slijt achter sneller dan voor.
Dat is totaal niet wenselijk. Je wilt geen vierkante voorband. Niet doen dus!

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 07 apr 2015 11:18

Achter slijt veel sneller dan voor. Ik ken eigenlijk niemand die een voorband versleten heeft. Wanneer de achterband versleten is verplaats je voor naar achter en koop een nieuwe voorband. Bij ongelijke diameter (23mm voor en 25mm achter) gaat dat niet dat is jammer
Laatst gewijzigd door materialist op 07 apr 2015 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 07 apr 2015 11:36

Gerboon schreef:
geertjeb schreef:Tip: Wissel je buitenband voor en achter na een paar duizend km om. Over het algemeen slijt achter sneller dan voor.
Dat is totaal niet wenselijk. Je wilt geen vierkante voorband. Niet doen dus!
Dus wissel je m voordat die vierkant wordt. Volgens mij is het vrij gebruikelijk om dit zo te doen hoor.

Het valt me sowieso op dat de nieuwe GP 4000 bandjes veel mooier rond blijven.

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 818
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 07 apr 2015 11:53

Vandaag weer een keer lek gereden. De schuld was dat mijn spatbord op mijn woon-werk fiets de zijkant van mijn band geraakt heeft en deze nu doorgesleten is. Buitenband omgedraaid en een andere binnenband er in gedaan. Band gaat thuis de kliko in, maar nu eerst maar thuis zien te komen.

Gebruikersavatar
juust
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 okt 2014 19:10

Gebruikersavatar juust 21 apr 2015 16:08

Gerboon schreef:
geertjeb schreef:Tip: Wissel je buitenband voor en achter na een paar duizend km om. Over het algemeen slijt achter sneller dan voor.
Dat is totaal niet wenselijk. Je wilt geen vierkante voorband. Niet doen dus!
Ik heb dit laatst gedaan omdat achter compleet vierkant geworden was. Twee ritjes van 100km verder is de voorband (voorheen achterband, volg je 'm nog?) alweer keurig rond. Tijdens het sturen niks van het platte loopvlak gemerkt.

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 21 apr 2015 16:44

Ik snap dus echt niet waarom mensen hun vierkante (versleten) achterband naar voor leggen...

Gooi die achterband toch gewoon weg, leg je voorband naar achter en leg een nieuwe band vooraan.
Heb heel lang geleden eens een klapband gehad vooraan en dat wens je niemand toe. Daarom neem toch geen onnodige risico's door vooraan met versleten banden te rijden.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2521
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 21 apr 2015 17:35

hmm met zo een vierkante voorband, zou ik toch niet aan volle snelheid een bocht durven nemen ...

Gebruikersavatar
juust
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 okt 2014 19:10

Gebruikersavatar juust 23 apr 2015 12:43

Melda schreef:Ik snap dus echt niet waarom mensen hun vierkante (versleten) achterband naar voor leggen...

Gooi die achterband toch gewoon weg, leg je voorband naar achter en leg een nieuwe band vooraan.
Heb heel lang geleden eens een klapband gehad vooraan en dat wens je niemand toe. Daarom neem toch geen onnodige risico's door vooraan met versleten banden te rijden.
Zo'n 900km in totaal gereden op de GP4000SII's en toch al vierkante banden (zware fietser, slecht weer, 8.5 bar). Slijtageindicators zijn nog lang niet in zicht, dan vind ik het zonde om die dure banden nu al weg te gooien. Tuurlijk ga je niet enorm dalen op een vierkante band, maar een aantal rustige blokjes om en ze zijn weer keurig rond, zien er nu weer als nieuw uit.

Plaats reactie