Wanneer buitenbanden vervangen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Achter slijt veel sneller dan voor. Ik ken eigenlijk niemand die een voorband versleten heeft. Wanneer de achterband versleten is verplaats je voor naar achter en koop een nieuwe voorband. Bij ongelijke diameter (23mm voor en 25mm achter) gaat dat niet dat is jammer
Laatst gewijzigd door materialist op 07 apr 2015 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus wissel je m voordat die vierkant wordt. Volgens mij is het vrij gebruikelijk om dit zo te doen hoor.Gerboon schreef:Dat is totaal niet wenselijk. Je wilt geen vierkante voorband. Niet doen dus!geertjeb schreef:Tip: Wissel je buitenband voor en achter na een paar duizend km om. Over het algemeen slijt achter sneller dan voor.
Het valt me sowieso op dat de nieuwe GP 4000 bandjes veel mooier rond blijven.
Vandaag weer een keer lek gereden. De schuld was dat mijn spatbord op mijn woon-werk fiets de zijkant van mijn band geraakt heeft en deze nu doorgesleten is. Buitenband omgedraaid en een andere binnenband er in gedaan. Band gaat thuis de kliko in, maar nu eerst maar thuis zien te komen.
Ik heb dit laatst gedaan omdat achter compleet vierkant geworden was. Twee ritjes van 100km verder is de voorband (voorheen achterband, volg je 'm nog?) alweer keurig rond. Tijdens het sturen niks van het platte loopvlak gemerkt.Gerboon schreef:Dat is totaal niet wenselijk. Je wilt geen vierkante voorband. Niet doen dus!geertjeb schreef:Tip: Wissel je buitenband voor en achter na een paar duizend km om. Over het algemeen slijt achter sneller dan voor.
Ik snap dus echt niet waarom mensen hun vierkante (versleten) achterband naar voor leggen...
Gooi die achterband toch gewoon weg, leg je voorband naar achter en leg een nieuwe band vooraan.
Heb heel lang geleden eens een klapband gehad vooraan en dat wens je niemand toe. Daarom neem toch geen onnodige risico's door vooraan met versleten banden te rijden.
Gooi die achterband toch gewoon weg, leg je voorband naar achter en leg een nieuwe band vooraan.
Heb heel lang geleden eens een klapband gehad vooraan en dat wens je niemand toe. Daarom neem toch geen onnodige risico's door vooraan met versleten banden te rijden.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless
Zo'n 900km in totaal gereden op de GP4000SII's en toch al vierkante banden (zware fietser, slecht weer, 8.5 bar). Slijtageindicators zijn nog lang niet in zicht, dan vind ik het zonde om die dure banden nu al weg te gooien. Tuurlijk ga je niet enorm dalen op een vierkante band, maar een aantal rustige blokjes om en ze zijn weer keurig rond, zien er nu weer als nieuw uit.Melda schreef:Ik snap dus echt niet waarom mensen hun vierkante (versleten) achterband naar voor leggen...
Gooi die achterband toch gewoon weg, leg je voorband naar achter en leg een nieuwe band vooraan.
Heb heel lang geleden eens een klapband gehad vooraan en dat wens je niemand toe. Daarom neem toch geen onnodige risico's door vooraan met versleten banden te rijden.