Pagina 2 van 6

Re: Wanneer buitenbanden vervangen?

Geplaatst: 07 apr 2015 09:19
door PetiK
Nieuw hier op het forum, gelijk maar een vraagje. Ik rijd conti's GP4000s-II (25mm) en zie na zo'n 500km dit op mijn achterband. Kan dit kwaad? Komt het gewoon doordat ik over iets ben heengereden of heeft het een andere oorzaak?

Afbeelding

Re: Wanneer buitenbanden vervangen?

Geplaatst: 07 apr 2015 09:40
door dream
Dit is volkomen normaal ! Elke Conti band heeft van deze slijtage indicatoren, indien deze niet meer zichtbaar zijn band vervangen al doe ik dat wat eerder.

Re: Wanneer buitenbanden vervangen?

Geplaatst: 07 apr 2015 09:44
door PetiK
dream schreef:Dit is volkomen normaal ! Elke Conti band heeft van deze slijtage indicatoren, indien deze niet meer zichtbaar zijn band vervangen al doe ik dat wat eerder.
Mijn dank is groot! Ik vond ze al zo opvallend perfect rond ;)

Re: Wanneer buitenbanden vervangen?

Geplaatst: 07 apr 2015 10:35
door geertjeb
Tip: Wissel je buitenband voor en achter na een paar duizend km om. Over het algemeen slijt achter sneller dan voor.

Re: Wanneer buitenbanden vervangen?

Geplaatst: 07 apr 2015 11:07
door Gerboon
geertjeb schreef:Tip: Wissel je buitenband voor en achter na een paar duizend km om. Over het algemeen slijt achter sneller dan voor.
Dat is totaal niet wenselijk. Je wilt geen vierkante voorband. Niet doen dus!

Re: Wanneer buitenbanden vervangen?

Geplaatst: 07 apr 2015 11:18
door materialist
Achter slijt veel sneller dan voor. Ik ken eigenlijk niemand die een voorband versleten heeft. Wanneer de achterband versleten is verplaats je voor naar achter en koop een nieuwe voorband. Bij ongelijke diameter (23mm voor en 25mm achter) gaat dat niet dat is jammer

Re: Wanneer buitenbanden vervangen?

Geplaatst: 07 apr 2015 11:36
door geertjeb
Gerboon schreef:
geertjeb schreef:Tip: Wissel je buitenband voor en achter na een paar duizend km om. Over het algemeen slijt achter sneller dan voor.
Dat is totaal niet wenselijk. Je wilt geen vierkante voorband. Niet doen dus!
Dus wissel je m voordat die vierkant wordt. Volgens mij is het vrij gebruikelijk om dit zo te doen hoor.

Het valt me sowieso op dat de nieuwe GP 4000 bandjes veel mooier rond blijven.

Re: Wanneer buitenbanden vervangen?

Geplaatst: 07 apr 2015 11:53
door dickw
Vandaag weer een keer lek gereden. De schuld was dat mijn spatbord op mijn woon-werk fiets de zijkant van mijn band geraakt heeft en deze nu doorgesleten is. Buitenband omgedraaid en een andere binnenband er in gedaan. Band gaat thuis de kliko in, maar nu eerst maar thuis zien te komen.

Re: Wanneer buitenbanden vervangen?

Geplaatst: 21 apr 2015 16:08
door juust
Gerboon schreef:
geertjeb schreef:Tip: Wissel je buitenband voor en achter na een paar duizend km om. Over het algemeen slijt achter sneller dan voor.
Dat is totaal niet wenselijk. Je wilt geen vierkante voorband. Niet doen dus!
Ik heb dit laatst gedaan omdat achter compleet vierkant geworden was. Twee ritjes van 100km verder is de voorband (voorheen achterband, volg je 'm nog?) alweer keurig rond. Tijdens het sturen niks van het platte loopvlak gemerkt.

Re: Wanneer buitenbanden vervangen?

Geplaatst: 21 apr 2015 16:44
door Melda
Ik snap dus echt niet waarom mensen hun vierkante (versleten) achterband naar voor leggen...

Gooi die achterband toch gewoon weg, leg je voorband naar achter en leg een nieuwe band vooraan.
Heb heel lang geleden eens een klapband gehad vooraan en dat wens je niemand toe. Daarom neem toch geen onnodige risico's door vooraan met versleten banden te rijden.

Re: Wanneer buitenbanden vervangen?

Geplaatst: 21 apr 2015 17:35
door Kiekeboe
hmm met zo een vierkante voorband, zou ik toch niet aan volle snelheid een bocht durven nemen ...

Re: Wanneer buitenbanden vervangen?

Geplaatst: 23 apr 2015 12:43
door juust
Melda schreef:Ik snap dus echt niet waarom mensen hun vierkante (versleten) achterband naar voor leggen...

Gooi die achterband toch gewoon weg, leg je voorband naar achter en leg een nieuwe band vooraan.
Heb heel lang geleden eens een klapband gehad vooraan en dat wens je niemand toe. Daarom neem toch geen onnodige risico's door vooraan met versleten banden te rijden.
Zo'n 900km in totaal gereden op de GP4000SII's en toch al vierkante banden (zware fietser, slecht weer, 8.5 bar). Slijtageindicators zijn nog lang niet in zicht, dan vind ik het zonde om die dure banden nu al weg te gooien. Tuurlijk ga je niet enorm dalen op een vierkante band, maar een aantal rustige blokjes om en ze zijn weer keurig rond, zien er nu weer als nieuw uit.