hydraulische en schijfremmen op koersfiets?
-
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 25 apr 2013 20:10
Is gewoon gevaarlijk omdat je met accuut remmen sowieso gaat glijden met zoveel remkracht. Ik ging afgelopen weekend al bijna op mijn bek toen ik veel te laat remde voor een bocht in een afdaling. Dat was met carbon velgen in de regen. Moet je voorstellen hoe dat gaat met schijfremmen of hydraulische remmen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Dat kan natuurlijk ook gewoon aan jezelf liggen
-
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 25 apr 2013 20:10
Ja, dat was natuurlijk een persoonlijk inschattingsfoutje , maar in de koers moet je af en toe heel hard remmen en je tubes of bandjes kunnen niet zo veel remkracht aan.japiecarbon schreef:Dat kan natuurlijk ook gewoon aan jezelf liggen
Dit biedt gelijk nieuwe kansen voor de fabrikanten: Anti-lock Braking Systems voor de racefietsJurgen Timmerman schreef:Is gewoon gevaarlijk omdat je met accuut remmen sowieso gaat glijden met zoveel remkracht [...]
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."
- fredmtb-sport
- Forum-lid
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
- Locatie: Soest
- Contact
Tja, hier lopen de racefietsen en meeste rijders (ja, ja kom maar met pek en veren) hopeloos achter op een prima ontwikkeling
Ik kan niet wachten tot (het liefst natuurlijk) Cannondale met een strakke bak komt met schijfremmen. Ik weet als mountainbiker bijna niet anders meer dan schijfremmen en zou echt niet meer terug willen naar de periode van "remmen met een touwtje".
Voordeel oa ook: je (dure) velgen slijten ook niet meer in, lekker drukpunt.
Remkracht kan je nooit genoeg hebben, je moet er alleen mee om kunnen gaan.......
Ik kan niet wachten tot (het liefst natuurlijk) Cannondale met een strakke bak komt met schijfremmen. Ik weet als mountainbiker bijna niet anders meer dan schijfremmen en zou echt niet meer terug willen naar de periode van "remmen met een touwtje".
Voordeel oa ook: je (dure) velgen slijten ook niet meer in, lekker drukpunt.
Remkracht kan je nooit genoeg hebben, je moet er alleen mee om kunnen gaan.......
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........
Zou verboden moeten worden..........
Ja Fred ik deel jou mening voor een strakke racer met hydraulische schijfremmen , kan er niet vlug genoeg zijn.
Grtz; Mtbfool
Grtz; Mtbfool
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Met de introductie van de nieuwe Sram shifters voor hydraulische schijfremmen zullen jullie wensen wel uitkomen in een aantal 2014 modellen. De fabrikanten zullen wel in de handjes staan te wrijven met dit nieuwe spul. Iedereen moet een nieuw frame, nieuwe groep en ook alle oude wielen kunnen de uitverkoop in als je over wilt schakelen.
Voorlopig ben ik zelf nog lang niet verkocht. Ik heb het idee dat ik zelf met remmen erg dicht bij de limiet van de banden kan komen, dan ga ik echt niet sneller stil staan met schijfremmen, ik hoef hooguit wat minder kracht te zetten.
Voorlopig ben ik zelf nog lang niet verkocht. Ik heb het idee dat ik zelf met remmen erg dicht bij de limiet van de banden kan komen, dan ga ik echt niet sneller stil staan met schijfremmen, ik hoef hooguit wat minder kracht te zetten.
+1amclassic-fan schreef:Ik heb het idee dat ik zelf met remmen erg dicht bij de limiet van de banden kan komen, dan ga ik echt niet sneller stil staan met schijfremmen,
Dat zeg ik al eerder in dit topic. Liever banden met meer grip (maar wel licht en lage rolweerdstand natuurlijk).
Ik heb zoveel cols in nattigheid afgereden en in hitte en noem maar op. Met gewone velgremmen nooit problemen gehad. Niet met tubes (toch 100e cols mee gereden) en niet met gewone bandjes. 40 jaar terug fietste ik m'm eerste super col (Grossglockner) en ieder jaar een paar tot soms heel veel. Nooit gehad dat ik betere remmen miste.
Wat voor hydr/schijfremmen geldt gaat natuurlijk ook op voor raceremmen. Je moet ze wel goed bedienen.
Goeie marketing move maar het is technical push en niet iets waar de markt om vraagt.
Overigens verwacht ik als het breed wordt ingevoerd in afdalingen eerder meer dan minder ongelukken.
- fredmtb-sport
- Forum-lid
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
- Locatie: Soest
- Contact
Ik mag het hopen, want zit heel voorzichtig te denken aan een nieuwe bike voor 2014. Dus komt het goed uit, maar is eigenlijk meer een luxe probleem en omdat ik het wil.......amclassic-fan schreef:Met de introductie van de nieuwe Sram shifters voor hydraulische schijfremmen zullen jullie wensen wel uitkomen in een aantal 2014 modellen. De fabrikanten zullen wel in de handjes staan te wrijven met dit nieuwe spul. Iedereen moet een nieuw frame, nieuwe groep en ook alle oude wielen kunnen de uitverkoop in als je over wilt schakelen.
Klopt, met mijn SRAM Red voldoende remkracht.om harder te remmen dan de banden aankunnen. Maar dat ook gewend bij mijn MTB en Suzuki GSXR en geen probleem.amclassic-fan schreef:Voorlopig ben ik zelf nog lang niet verkocht. Ik heb het idee dat ik zelf met remmen erg dicht bij de limiet van de banden kan komen, dan ga ik echt niet sneller stil staan met schijfremmen, ik hoef hooguit wat minder kracht te zetten.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........
Zou verboden moeten worden..........
Ik vind het een mooie ontwikkeling, marketing wel of niet... Sowieso zit ik bij veel rondes op tv meer naar het materiaal te kijken dan bijvoorbeeld naar de renners. Dus ja als een gewone consument, die geen wedstrijden rijdt, ben ik best gevoelig voor nieuwe marketing dingetjes... Een teveel aan remkracht zie ik niet als een probleem. Als je daar niet mee om kunt gaan, is er misschien wel een markt voor racefiets clinics. Zoals die er ook zijn voor mtb-en... (waarvan ik vorig jaar overigens ook gewoon eens een Enduro clinic heb gevolgd, niets mis mee om je techniek te verbeteren)
Bij mtb-en zit je vaak over het randje qua grip van de banden. Dat corrigeer je weer met je remmen en goed te sturen.... Een goede wielrenner remt alleen daar waar noodzakelijk, lichtjes wel te verstaan.... Niet zoals Wiggens dus... .
Aangezien ik altijd erg tevreden ben geweest over mijn Shimano XT remmen op de mtb (en nog steeds), zou ik op mijn volgende racefiets best Ultegra schijfremmen willen hebben i.c.m. een setje Hope Pro 2's 135mm... .
Wie weet, 2015 of 2016 lijkt me wel een mooi jaar om over te stappen... .
Sram werd in 2006 ook met open armen ontvangen op racefietsen, en is nu sowieso niet meer weg te denken in de racefiets branche... . Alsof ze daar altijd al actief in waren...
Bij mtb-en zit je vaak over het randje qua grip van de banden. Dat corrigeer je weer met je remmen en goed te sturen.... Een goede wielrenner remt alleen daar waar noodzakelijk, lichtjes wel te verstaan.... Niet zoals Wiggens dus... .
Aangezien ik altijd erg tevreden ben geweest over mijn Shimano XT remmen op de mtb (en nog steeds), zou ik op mijn volgende racefiets best Ultegra schijfremmen willen hebben i.c.m. een setje Hope Pro 2's 135mm... .
Wie weet, 2015 of 2016 lijkt me wel een mooi jaar om over te stappen... .
Sram werd in 2006 ook met open armen ontvangen op racefietsen, en is nu sowieso niet meer weg te denken in de racefiets branche... . Alsof ze daar altijd al actief in waren...
Afgelopen maandag heb ik net als een hoop andere forumleden mee gedaan aan de 11-stedentocht te fiets. Daarbij fietste ik samen met iemand die op een 29-er reed, bij Hindeloopen moesten we in de plensende regen lopend een steil bruggetje over en waar ik naar beneden op mijn carbon zooltjes enorm liep te kutten om niet uit te glijden kon hij vrolijk op zijn fiets naar beneden rijden, want zijn remmen werkten nog wel.
Dus toen dacht ik WTF zit het merendeel op dit bruggetje met de racefiets in de hand te klooien, terwijl als we schijfremmen hadden ook gewoon lekker veilig naar beneden hadden kunnen rijden.
Na enig gegoogle heb ik wel een aantal racers gezien die als nieuw en revolutionair werden gepresenteerd omdat ze schijfremmen hebben, maar ik had niet het idee dat er een merk is wat het al massaal produceert. Ook kwam ik een verhaal tegen dat de UCI het niet in het peloton wil omdat niet iedereen meteen zal overstappen en je door verschil in remmen ook verschil in remkracht krijgt en dat meer ongelukken zou veroorzaken. Lijkt me enorme ondoordachte BS, wat verwacht je anders van de UCI, want door verschil in materialen heb je dat nu evengoed al. Maar ik kan me wel voorstellen dat dat een reden is dat het nog niet massaal geproduceert wordt, want dat soort vernieuwingen komen toch vaak van bovenaf naar beneden druppelen.
Nu vraag ik me dus af of je in principe op iedere racer schijfremmen zou kunnen bevestigen. Ik neem aan dat je daar aparte naven voor nodig hebt waar de schijf op bevestigt kan worden, dat lijkt me dan geen probleem. Maar na het bestuderen van foto's (ik heb hier geen mtb staan) zie ik dat de remklauw aan het frame is bevestigd via oogjes die in de achtervork zijn verwerkt, of bestaat zoiets ook met een soort van klemband?
Dus toen dacht ik WTF zit het merendeel op dit bruggetje met de racefiets in de hand te klooien, terwijl als we schijfremmen hadden ook gewoon lekker veilig naar beneden hadden kunnen rijden.
Na enig gegoogle heb ik wel een aantal racers gezien die als nieuw en revolutionair werden gepresenteerd omdat ze schijfremmen hebben, maar ik had niet het idee dat er een merk is wat het al massaal produceert. Ook kwam ik een verhaal tegen dat de UCI het niet in het peloton wil omdat niet iedereen meteen zal overstappen en je door verschil in remmen ook verschil in remkracht krijgt en dat meer ongelukken zou veroorzaken. Lijkt me enorme ondoordachte BS, wat verwacht je anders van de UCI, want door verschil in materialen heb je dat nu evengoed al. Maar ik kan me wel voorstellen dat dat een reden is dat het nog niet massaal geproduceert wordt, want dat soort vernieuwingen komen toch vaak van bovenaf naar beneden druppelen.
Nu vraag ik me dus af of je in principe op iedere racer schijfremmen zou kunnen bevestigen. Ik neem aan dat je daar aparte naven voor nodig hebt waar de schijf op bevestigt kan worden, dat lijkt me dan geen probleem. Maar na het bestuderen van foto's (ik heb hier geen mtb staan) zie ik dat de remklauw aan het frame is bevestigd via oogjes die in de achtervork zijn verwerkt, of bestaat zoiets ook met een soort van klemband?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende