Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

hydraulische en schijfremmen op koersfiets?

Jurgen Timmerman
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 apr 2013 20:10

Jurgen Timmerman 15 mei 2013 11:45

Is gewoon gevaarlijk omdat je met accuut remmen sowieso gaat glijden met zoveel remkracht. Ik ging afgelopen weekend al bijna op mijn bek toen ik veel te laat remde voor een bocht in een afdaling. Dat was met carbon velgen in de regen. Moet je voorstellen hoe dat gaat met schijfremmen of hydraulische remmen.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 15 mei 2013 12:17

Dat kan natuurlijk ook gewoon aan jezelf liggen ;)

Jurgen Timmerman
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 apr 2013 20:10

Jurgen Timmerman 15 mei 2013 12:30

japiecarbon schreef:Dat kan natuurlijk ook gewoon aan jezelf liggen ;)
Ja, dat was natuurlijk een persoonlijk inschattingsfoutje :D , maar in de koers moet je af en toe heel hard remmen en je tubes of bandjes kunnen niet zo veel remkracht aan.

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 15 mei 2013 17:12

Jurgen Timmerman schreef:Is gewoon gevaarlijk omdat je met accuut remmen sowieso gaat glijden met zoveel remkracht [...]
Dit biedt gelijk nieuwe kansen voor de fabrikanten: Anti-lock Braking Systems voor de racefiets :lol:
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 16 mei 2013 07:56

Tja, hier lopen de racefietsen en meeste rijders (ja, ja kom maar met pek en veren) hopeloos achter op een prima ontwikkeling
Ik kan niet wachten tot (het liefst natuurlijk) Cannondale met een strakke bak komt met schijfremmen. Ik weet als mountainbiker bijna niet anders meer dan schijfremmen en zou echt niet meer terug willen naar de periode van "remmen met een touwtje".
Voordeel oa ook: je (dure) velgen slijten ook niet meer in, lekker drukpunt.
Remkracht kan je nooit genoeg hebben, je moet er alleen mee om kunnen gaan.......
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

mtbfool
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 23 mei 2007 20:14
Locatie: Helmond

mtbfool 16 mei 2013 08:02

Ja Fred ik deel jou mening voor een strakke racer met hydraulische schijfremmen , kan er niet vlug genoeg zijn.

Grtz; Mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 mei 2013 09:00

Met de introductie van de nieuwe Sram shifters voor hydraulische schijfremmen zullen jullie wensen wel uitkomen in een aantal 2014 modellen. De fabrikanten zullen wel in de handjes staan te wrijven met dit nieuwe spul. Iedereen moet een nieuw frame, nieuwe groep en ook alle oude wielen kunnen de uitverkoop in als je over wilt schakelen.

Voorlopig ben ik zelf nog lang niet verkocht. Ik heb het idee dat ik zelf met remmen erg dicht bij de limiet van de banden kan komen, dan ga ik echt niet sneller stil staan met schijfremmen, ik hoef hooguit wat minder kracht te zetten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6645
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 16 mei 2013 09:48

amclassic-fan schreef:Ik heb het idee dat ik zelf met remmen erg dicht bij de limiet van de banden kan komen, dan ga ik echt niet sneller stil staan met schijfremmen,
+1

Dat zeg ik al eerder in dit topic. Liever banden met meer grip (maar wel licht en lage rolweerdstand natuurlijk).

Ik heb zoveel cols in nattigheid afgereden en in hitte en noem maar op. Met gewone velgremmen nooit problemen gehad. Niet met tubes (toch 100e cols mee gereden) en niet met gewone bandjes. 40 jaar terug fietste ik m'm eerste super col (Grossglockner) en ieder jaar een paar tot soms heel veel. Nooit gehad dat ik betere remmen miste.

Wat voor hydr/schijfremmen geldt gaat natuurlijk ook op voor raceremmen. Je moet ze wel goed bedienen.

Goeie marketing move maar het is technical push en niet iets waar de markt om vraagt.

Overigens verwacht ik als het breed wordt ingevoerd in afdalingen eerder meer dan minder ongelukken.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 16 mei 2013 11:17

amclassic-fan schreef:Met de introductie van de nieuwe Sram shifters voor hydraulische schijfremmen zullen jullie wensen wel uitkomen in een aantal 2014 modellen. De fabrikanten zullen wel in de handjes staan te wrijven met dit nieuwe spul. Iedereen moet een nieuw frame, nieuwe groep en ook alle oude wielen kunnen de uitverkoop in als je over wilt schakelen.
Ik mag het hopen, want zit heel voorzichtig te denken aan een nieuwe bike voor 2014. Dus komt het goed uit, maar is eigenlijk meer een luxe probleem en omdat ik het wil.......
amclassic-fan schreef:Voorlopig ben ik zelf nog lang niet verkocht. Ik heb het idee dat ik zelf met remmen erg dicht bij de limiet van de banden kan komen, dan ga ik echt niet sneller stil staan met schijfremmen, ik hoef hooguit wat minder kracht te zetten.
Klopt, met mijn SRAM Red voldoende remkracht.om harder te remmen dan de banden aankunnen. Maar dat ook gewend bij mijn MTB en Suzuki GSXR en geen probleem.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 17 mei 2013 14:49

Ik vind het een mooie ontwikkeling, marketing wel of niet... Sowieso zit ik bij veel rondes op tv meer naar het materiaal te kijken dan bijvoorbeeld naar de renners. Dus ja als een gewone consument, die geen wedstrijden rijdt, ben ik best gevoelig voor nieuwe marketing dingetjes... :) Een teveel aan remkracht zie ik niet als een probleem. Als je daar niet mee om kunt gaan, is er misschien wel een markt voor racefiets clinics. Zoals die er ook zijn voor mtb-en... (waarvan ik vorig jaar overigens ook gewoon eens een Enduro clinic heb gevolgd, niets mis mee om je techniek te verbeteren)

Bij mtb-en zit je vaak over het randje qua grip van de banden. Dat corrigeer je weer met je remmen en goed te sturen.... Een goede wielrenner remt alleen daar waar noodzakelijk, lichtjes wel te verstaan.... Niet zoals Wiggens dus... ;).

Aangezien ik altijd erg tevreden ben geweest over mijn Shimano XT remmen op de mtb (en nog steeds), zou ik op mijn volgende racefiets best Ultegra schijfremmen willen hebben i.c.m. een setje Hope Pro 2's 135mm... :).

Wie weet, 2015 of 2016 lijkt me wel een mooi jaar om over te stappen... :).

Sram werd in 2006 ook met open armen ontvangen op racefietsen, en is nu sowieso niet meer weg te denken in de racefiets branche... ;). Alsof ze daar altijd al actief in waren...

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 22 mei 2013 22:13

Afgelopen maandag heb ik net als een hoop andere forumleden mee gedaan aan de 11-stedentocht te fiets. Daarbij fietste ik samen met iemand die op een 29-er reed, bij Hindeloopen moesten we in de plensende regen lopend een steil bruggetje over en waar ik naar beneden op mijn carbon zooltjes enorm liep te kutten om niet uit te glijden kon hij vrolijk op zijn fiets naar beneden rijden, want zijn remmen werkten nog wel.

Dus toen dacht ik WTF zit het merendeel op dit bruggetje met de racefiets in de hand te klooien, terwijl als we schijfremmen hadden ook gewoon lekker veilig naar beneden hadden kunnen rijden.

Na enig gegoogle heb ik wel een aantal racers gezien die als nieuw en revolutionair werden gepresenteerd omdat ze schijfremmen hebben, maar ik had niet het idee dat er een merk is wat het al massaal produceert. Ook kwam ik een verhaal tegen dat de UCI het niet in het peloton wil omdat niet iedereen meteen zal overstappen en je door verschil in remmen ook verschil in remkracht krijgt en dat meer ongelukken zou veroorzaken. Lijkt me enorme ondoordachte BS, wat verwacht je anders van de UCI, want door verschil in materialen heb je dat nu evengoed al. Maar ik kan me wel voorstellen dat dat een reden is dat het nog niet massaal geproduceert wordt, want dat soort vernieuwingen komen toch vaak van bovenaf naar beneden druppelen.

Nu vraag ik me dus af of je in principe op iedere racer schijfremmen zou kunnen bevestigen. Ik neem aan dat je daar aparte naven voor nodig hebt waar de schijf op bevestigt kan worden, dat lijkt me dan geen probleem. Maar na het bestuderen van foto's (ik heb hier geen mtb staan) zie ik dat de remklauw aan het frame is bevestigd via oogjes die in de achtervork zijn verwerkt, of bestaat zoiets ook met een soort van klemband?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 mei 2013 23:12

Hoe absurd steil was die brug dat je er lopend over heen moest?

Voor schijfremmen heb je nieuwe shifters, wielen, frame en voorvork nodig. Dure grap dus.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie