Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Dure en minder dure onderdelen waar zit het verschil

tungsten
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:58

tungsten 19 mei 2013 20:39

Het beter schakelgedrag is niet per ongeluk.
Er is ook geen sprake van 5 verschillende mechanismen.

Als je bijv Record als basis neemt dan is Chorus daar een iets goedkoper variant van met iets minder exotische materialen maar op hetzelfde dna gestoeid. Super record gaat juist de overtreffende kant op met juist meer exotische materialen echter nog steeds gestoeid op hetzelfde dna. Exotischer materialen hebben ten eerste ten doel de groep nog lichter te maken. Minder exotisch juist goedkoper. maar om goedkoper te produceren gaan fabrikanten op jacht naar eenvoudiger systemen in combinatie met goedkopere materialen.

Het is ook een denkfout dat sommigen denken dat duurder ook per definitie beter is of degelijker en langer mee gaat. Lichtere materialen betekent prijziger maar vaak juist minder degelijk.Ze slijten juist vaak harder. Aan de andere kant hebben duurdere groepen dan wel weer vaak betere lagers, etc. raceonderdlen zijn gemaakt voor performance en niet persé voor duurzaamheid. "Adding lightness" komt met een prijs.

Kijk je bijv naar sprockets van deze groepen dan zie je dat SR sprocket erg duur is omdat er een x aantal kransjes van titanium zijn. Record is iets minder prijzig maar nog altijd niet goedkoop, er zitten wat minder tita kransjes in verwerkt. Chorus is de goedkoopste van het stel, geen tita kransjes, is net iets zwaarder maar voor de gewone sterveling verwaarloosbaar. Maar Chorus sprocket gaat langer mee dan die van z'n duurdere broertjes.

In het verleden met 10 speed Record kocht men vaak de veel goedkopere 10 speed Centaur sprockets. Die functioneerden nl prima maar veel goedkoper voor een Recordgroep gebruiker. met de komst van 11 speed is Athena de goedkoopste 11 speed groep maar die kent geen eigen sprocket,. Het sprocket (en ketting) wordt gebruikt van Chorus. Record gebruikers kunnen nu ten hoogste slecht 1 groep lager kijken voor sprockets ipv voorheen 2 groepen lager. Geen Athena eigen sprocket maakt dus minder alternatieven en zodoende is het een kunstmatige manier om onderhoudsprijzen hoger te houden. En zo speelt campagnolo nog meer spelletjes om ervoor te zorgen dat geldstromen (in relatie met onderhoud/spareparts) niet teveel inzakken. Wie het summum wil hebben moet z'n portemonnee trekken. Als je reel bent heb je geen topgroep nodig om lekker te kunnen fietsen maar ja als naast fietsen materiaal ook je hobby is . . . .

Kortom voor een klein beetje beter betaal je onevenredig veel meer.
Oudere groepen en nieuwe groepen moet je eigenlijk ook niet vergelijken.
dan zijn er hier en daar ook tussenliggende upgrades geweest, als je al naar oudere groepen kijkt is het handig wat dan die upgrades precies zijn geweest voor die specifieke groep. Daarom moet je niet te algemeen zijn en eigenlijk jaartallen van groepen noemen die je op het oog hebt.
Akkoord. Dit is een heel helder verhaal. iedereen moet nu maar voor zich zelf uitmaken wat hij wil.
;)

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 19 mei 2013 21:33

tungsten schreef:Akkoord. Dit is een heel helder verhaal. iedereen moet nu maar voor zich zelf uitmaken wat hij wil. ;)
En uiteindelijk wil iedereen toch het beste/duurste :lol: .
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 mei 2013 21:38

Ik geloof dat als ik het hierboven lees, ik nu geen haast hoef te maken de "reserve" recordshifters meteen te installeren. Voorlopig laat ik de centaurs maar zitten, en als ik (komende winter?) weer eens stuurlint en binnenkabels vervang, dan kan ik de record's altijd eens installeren.

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 20 mei 2013 05:33

GoldenRatio schreef:
Het beter schakelgedrag is niet per ongeluk.
Er is ook geen sprake van 5 verschillende mechanismen.

Als je bijv Record als basis neemt dan is Chorus daar een iets goedkoper variant van met iets minder exotische materialen maar op hetzelfde dna gestoeid. Super record gaat juist de overtreffende kant op met juist meer exotische materialen echter nog steeds gestoeid op hetzelfde dna. Exotischer materialen hebben ten eerste ten doel de groep nog lichter te maken. Minder exotisch juist goedkoper. maar om goedkoper te produceren gaan fabrikanten op jacht naar eenvoudiger systemen in combinatie met goedkopere materialen.

Het is ook een denkfout dat sommigen denken dat duurder ook per definitie beter is of degelijker en langer mee gaat. Lichtere materialen betekent prijziger maar vaak juist minder degelijk.Ze slijten juist vaak harder. Aan de andere kant hebben duurdere groepen dan wel weer vaak betere lagers, etc. raceonderdlen zijn gemaakt voor performance en niet persé voor duurzaamheid. "Adding lightness" komt met een prijs. ;)

Kijk je bijv naar sprockets van deze groepen dan zie je dat SR sprocket erg duur is omdat er een x aantal kransjes van titanium zijn. Record is iets minder prijzig maar nog altijd niet goedkoop, er zitten wat minder tita kransjes in verwerkt. Chorus is de goedkoopste van het stel, geen tita kransjes, is net iets zwaarder maar voor de gewone sterveling verwaarloosbaar. Maar Chorus sprocket gaat langer mee dan die van z'n duurdere broertjes.

In het verleden met 10 speed Record kocht men vaak de veel goedkopere 10 speed Centaur sprockets. Die functioneerden nl prima maar veel goedkoper voor een Recordgroep gebruiker. met de komst van 11 speed is Athena de goedkoopste 11 speed groep maar die kent geen eigen sprocket,. Het sprocket (en ketting) wordt gebruikt van Chorus. Record gebruikers kunnen nu ten hoogste slecht 1 groep lager kijken voor sprockets ipv voorheen 2 groepen lager. Geen Athena eigen sprocket maakt dus minder alternatieven en zodoende is het een kunstmatige manier om onderhoudsprijzen hoger te houden. En zo speelt campagnolo nog meer spelletjes om ervoor te zorgen dat geldstromen (in relatie met onderhoud/spareparts) niet teveel inzakken. Wie het summum wil hebben moet z'n portemonnee trekken. Als je reel bent heb je geen topgroep nodig om lekker te kunnen fietsen maar ja als naast fietsen materiaal ook je hobby is . . . . :)

Kortom voor een klein beetje beter betaal je onevenredig veel meer.
Oudere groepen en nieuwe groepen moet je eigenlijk ook niet vergelijken.
dan zijn er hier en daar ook tussenliggende upgrades geweest, als je al naar oudere groepen kijkt is het handig wat dan die upgrades precies zijn geweest voor die specifieke groep. Daarom moet je niet te algemeen zijn en eigenlijk jaartallen van groepen noemen die je op het oog hebt.
Wat ik al vermoedde word hier bevestigd.
Meer dan prima uitgelegd.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie