Is de onderhoudsgids niet te dik om tussen de kransjes te passen?Jordi Bakker schreef:De onderhoudsgids van Fiets is misschien ook goed om in huis te halen, vooral voor
dit soort klusjes.
Cassette schoonmaken
-
- Forum-lid
-
- Forum-lid
Gewoon het wiel er even uit en een doek door de tandwielen trekken, volstaat meestal. Je hoeft echt niet om de haverklap je hele sprocket te verwijderen. Dat doe je alleen als het echt nodig is.
Dat zwarte komt door:
- Slijtage > miniscule metaaldeeltjes in je smeermiddel
- Aantrekkend vuil van buitenaf.
Daarnaast: Het ene smeermiddel slaat zwarter uit dan het andere.
Dat zwarte komt door:
- Slijtage > miniscule metaaldeeltjes in je smeermiddel
- Aantrekkend vuil van buitenaf.
Daarnaast: Het ene smeermiddel slaat zwarter uit dan het andere.
Vind het zelf toch altijd relaxter hem schoon te maken als je hem van je wiel af hebt, anders zit je een beetje tussen die kransjes te klooien en uiteindelijk heb ik dan het idee dat de verhouding proper/bestede tijd een stuk schever ligt dan wanneer je alles los haalt.
*edit: woordje "niet" even weggehaald om mijn post wel te laten kloppen
*edit: woordje "niet" even weggehaald om mijn post wel te laten kloppen
Laatst gewijzigd door sjoerdth op 05 jun 2013 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Helemaal waar. Alleem zit ik altijd te klungelen om die kransjes er weer op te krijgen (campa).sjoerdth schreef:Vind het zelf toch altijd relaxter hem schoon te maken als je hem van je wiel af hebt, anders zit je een beetje tussen die kransjes te klooien en uiteindelijk heb ik dan niet het idee dat de verhouding proper/bestede tijd een stuk schever ligt dan wanneer je alles los haalt.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
- Forum-lid
En aan de weersomstandigheden. Bij de huidige weersomstandigheden zullen je cassette en ketting vrij lang redelijk schoon blijven (mits je je ketting niet volsmeert met smeermiddel), maar na een flinke regenrit is het natuurlijk prijs.amclassic-fan schreef:Dat ligt er aan wat je op je ketting smeert. Overdrijf je de hoeveelheid smeermiddel dan is de cassette binnen 10 km weer vies.
Ehh? Waar zit het geklungel dan in?body schreef: Helemaal waar. Alleem zit ik altijd te klungelen om die kransjes er weer op te krijgen (campa).
Als ik mijn cassette goed wil schoonmaken haal ik hem ook even van de body af, gaat prima. Er op is ook zo weer gedaan.
Wat is het probleem?
-
- Forum-lid
Waarschijnlijk meerdere losse kransjes.
-
- Forum-lid
Ik blijf erbij dat als je cassette maar een beetje vuil is het onzin is om die geheel te verwijderen. Met een cassette borsteltje en een reep doek kun je heel snel de cassette goed reinigen. Je kunt daarbij handig gebruik maken van het feit dat de tandwielen slechts één kant op draaien.
Het systeem hoe je de cassette op het achterwiel monteert is ook helemaal niet bedoeld om zeer frequent te gebruiken. Anders hadden ze dat wel een soort quickrelease gegeven . . .
Het systeem hoe je de cassette op het achterwiel monteert is ook helemaal niet bedoeld om zeer frequent te gebruiken. Anders hadden ze dat wel een soort quickrelease gegeven . . .