Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Defect (los) ventiel na pompen, pffffff

tinoh
Forum-lid

Gebruikersavatar tinoh 02 jul 2013 09:30

Zelfde probleem heb je ook met een co2 pomp. Heb het idee dat dan het ventiel ook nog min of meer vastvriest aan de pomp en dan moet je wel heel voorzichtig zijn met eraf draaien. De eerste keer dat me dat gebeurde heb ik uit ergenis dat bovenste deel ver het bos in gegooid, aangezien ik dacht dat het ventiel kapot was. Pas na de 2e co2 patroon had ik het door. Dat was helaas ook de laatste dus kon ik alsnog naar huis lopen...
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 02 jul 2013 22:09

Bij een CO2 pompje dat je niet schroeft werkt dit koude-effect goed. Ik heb dit al een paar keer gehad dat het lukte met een patroon i.p.v. een minipompje (ook bij fietsmaten die hun ventielen niet goed hadden vastgedraaid). Je bent anders gewoon de sigaar als je binnenventiel loskomt want met de hand krijg je hem nooit zo vast dat het pompje hem er niet uit schroeft. De loctite oplossing of het kopen van binnenbanden met vast ventiel werkt niet voor mij omdat ik ook een wielset heb waarvoor ventielverlengers noodzakelijk zijn. Daarbij moeten de ventielen er juist wel uit kunnen onderweg.. Mijn eerstvolgende aankoop wordt dus dit dingetje dat ik in al mijn zadeltasjes ga stoppen:

Afbeelding

Als iemand nog een goedkoper alternatief weet houd ik me aanbevolen. Deze plastic dingetjes vind ik te slap:

Afbeelding

Ventielverlengers die óver het ventiel gaan zijn ook geen optie, want teveel ventielen lekken als ze open staan. Moraal van het verhaal: koop geen wielen waarvoor je ventielverlengers nodig hebt (en Lezyne pompjes zijn overrated). Als je loctite gaat gebruiken, wees dan vooral niet te scheutig en smeer het niet op de schroefdraad van het vaste ventiel! Het spul hardt uit en dan kan je ventiel verstopt of "vastgelijmd" raken (ook hier spreek ik weer uit ervaring :oops: )

r600
Forum-lid

Gebruikersavatar r600 03 jul 2013 15:45

Ik ben best tevreden met mijn Lezyne pompje. Tegenwoordig zit op het slangetje een klein zwart knopje. Daar druk je na het pompen even op. Er ontsnapt een klein beetje lucht en het gevolg is dat de slang niet vastzit aan het ventiel en je deze zonder problemen los kan draaien.

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 03 okt 2014 20:18

Ik heb de topeak Race Rocket pompje vandaag ontvangen, gelijk uitgeprobeerd en idd de ventielen raken los. Deze gaat gelijk retour, wel een gedoe allemaal.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

franklin
Forum-lid

Gebruikersavatar franklin 03 okt 2014 21:11

Ik gebruik een Lezyne pompje, maar daar draaide ik de ventielen ook altijd mee los nadat ik de band opgepompt had. Heb inmiddels de oplossing gevonden. Ik was heel tevreden over de Lezyne pomp en wilde deze dus ook niet kwijt. Heb verschillende merken pompen gehad en was toch wel het meest tevreden over de Lezyne. Wat ik gedaan heb is een Birzman BM12-ZC-5D-MH01 Snap-It adapter gebruiken.
Afbeelding
Werkt perfect.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 03 okt 2014 21:40

franklin schreef:Ik gebruik een Lezyne pompje, maar daar draaide ik de ventielen ook altijd mee los nadat ik de band opgepompt had. Heb inmiddels de oplossing gevonden. Ik was heel tevreden over de Lezyne pomp en wilde deze dus ook niet kwijt. Heb verschillende merken pompen gehad en was toch wel het meest tevreden over de Lezyne. Wat ik gedaan heb is een Birzman BM12-ZC-5D-MH01 Snap-It adapter gebruiken.
Afbeelding
Werkt perfect.
Ik heb het filmpje bekeken van Birzman en dit ziet er goed uit. Heb je deze al regelmatig uit kunnen proberen?
Helaas zijn deze niet meer verkrijgbaar
Albert Einstein

franklin
Forum-lid

Gebruikersavatar franklin 03 okt 2014 22:12

Heb de adapter nu al enkele keren gebruikt en ben zeer tevreden. Op de site Birzman.nl onder pompen is ie volgens mij gewoon te bestellen. Daar heb ik de mijne ook besteld.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 04 okt 2014 07:51

Deze zijn uitverkocht.
Lezyne heeft het probleem opgelost. Dmv een speciale pompkop die de luchtdruk tussen de pomp en het ventiel laat ontsnappen, zodat losdraaien van het ventiel zonder problemen moet gaan. Je krijgt hierdoor een soort ABS systeem.

Zie hier.
http://www.fiets.nl/2012/03/14/update-v ... ne-pompen/
Albert Einstein

jsparie
Forum-lid

jsparie 04 okt 2014 08:50

Precies. Mijn vader heeft zo'n pompje en sinds hij dat knopje ontdekt heeft werkt het weer perfect. Kwestie van je moet het maar net even weten.

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 04 okt 2014 09:50

Een eenvoudige oplossing: als je een nieuw bandje gekocht hebt, met los binnenventiel: pak de combinatietang en draai het binnenventiel goed vast.
Komt dan nooit meer los!
In mijn ervaring geen Loctite® o.i.d. nodig.

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 04 okt 2014 13:56

jsparie schreef:Precies. Mijn vader heeft zo'n pompje en sinds hij dat knopje ontdekt heeft werkt het weer perfect. Kwestie van je moet het maar net even weten.
Wel goed dat hij dat knopje ontdekte.
Albert Einstein

RLuiten
Forum-lid

RLuiten 11 jun 2015 14:37

Ik heb het net ook weer gehad bij een topeak racerocket HP. Dacht dat het aan mij lag maar gelukkig bestaat dit forum, dan zie je dus dat een veelvoorkomende klacht is!

Plaats reactie