Dat gaat dus vanzelf door het oppompen. De buitenband wordt uit het velgbed getild en de binnenband floept dan in de kier die ontstaat tussen velg en buitenband.klimmer schreef:Ik zie de binnenband klem zitten onder de draad van de buitenband!
Banden wilen niet goed om velgen
-
- Forum-lid
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50
-
- Forum-lid
- Berichten: 1160
- Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28
De buitenband kan alleen uit het velgbed worden getild als hij niet goed omgelegd is, dat wil zeggen dat de draad van de band niet goed in het 'opstaande randje' op de velg valt. Dit gebeurt vaak ter hoogte van het ventiel, omdat de binnenband daar wat dikker is.
Je moet er dus voor zorgen dat de buitenband wel goed in dat 'opstaande randje' valt, omdat te laten lukken hebben andere leden op de vorige bladzijde al enkele tips gegeven.
Mocht het dan niet lukken zou ik iemand anders vragen om jou even te helpen met het omleggen van de band, zeker omdat het al enkele keren mislukt is.
Je moet er dus voor zorgen dat de buitenband wel goed in dat 'opstaande randje' valt, omdat te laten lukken hebben andere leden op de vorige bladzijde al enkele tips gegeven.
Mocht het dan niet lukken zou ik iemand anders vragen om jou even te helpen met het omleggen van de band, zeker omdat het al enkele keren mislukt is.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red
-
- Forum-lid
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50
Ik blijf het vreemd vinden: net van mijn reguliere velgen en van de 2 reservewielen de banden afgehaald. Beide kale achterwielen en voorwielen heb ik in mijn fiets gestoken en de reservevelg is toch echt 2-3 mm lager dan de wielen die ik al had. Ik zie het aan de remblokjes: deze staan bij mijn reguliere velgen 1 mm onder de velgrand, bij de andere velg staan ze er 1 - 1,5 mm boven.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16481
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Bert;bertpleizier schreef:Ik blijf het vreemd vinden: net van mijn reguliere velgen en van de 2 reservewielen de banden afgehaald. Beide kale achterwielen en voorwielen heb ik in mijn fiets gestoken en de reservevelg is toch echt 2-3 mm lager dan de wielen die ik al had. Ik zie het aan de remblokjes: deze staan bij mijn reguliere velgen 1 mm onder de velgrand, bij de andere velg staan ze er 1 - 1,5 mm boven.
Ga eens terug naar je fm.
Je hebt 2 mogelijkheden
- de fm krijgt de bandjes gewoon om de wielen.
- je wielen zijn inderdaad te klein, dan krijg je ongetwijfeld een nieuwe wielset.
Ik gok er op dat de eerste mogelijkheid de juiste zal zijn
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Nee hoor, je vergeet een essentiele handeling: de ventiel naar binnen duwen, dat maakt de binnenband vrij in de buitenband. Let wel voor je gaat pompen. Als je nog advies wil, moet je er wel voor openstellen.bertpleizier schreef:Dat gaat dus vanzelf door het oppompen. De buitenband wordt uit het velgbed getild en de binnenband floept dan in de kier die ontstaat tussen velg en buitenband.klimmer schreef:Ik zie de binnenband klem zitten onder de draad van de buitenband!
-
- Forum-lid
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50
Ik stel me er zeker voor open, want als ik iets wil is het wel dat de banden goed om de velgen gaan.
-Waarom lukt het me met mijn reguliere velgen altijd de eerste keer om de banden goed om de velg te krijgen? En bij mijn reservewielen is het me nog niet 1 keer gelukt?
-Waarom moeten de banden passen op de reserve velgen als ik zelf zie dat ze een slag kleiner zijn dan mijn andere wielen (zie ik aan de remblokjes)?
- Zoals ik al eerder heb aangegeven floept de buitenband niet alleen bij het ventiel uit de velg. Als ik de band daar goed in de velg heb, is er ergens anders weer ruimte.
Dit bovenstaande geeft toch overduidelijk aan dat de velgen kleiner zijn?
Ik vergelijk het met het volgende: doe een riem om en laat een gaatje over. Zodra je de riem ergens tegen je middel duwt, ontstaat er ergens anders om je middel ruimte. Zo is het met deze wielen ook. Vreem (heel vreemd zelfs), maar dat is toch echt de realiteit.
PS: velgen zijn niet van een fietsenmaker, maar ik heb ze via internet 2e hands gekocht.
-Waarom lukt het me met mijn reguliere velgen altijd de eerste keer om de banden goed om de velg te krijgen? En bij mijn reservewielen is het me nog niet 1 keer gelukt?
-Waarom moeten de banden passen op de reserve velgen als ik zelf zie dat ze een slag kleiner zijn dan mijn andere wielen (zie ik aan de remblokjes)?
- Zoals ik al eerder heb aangegeven floept de buitenband niet alleen bij het ventiel uit de velg. Als ik de band daar goed in de velg heb, is er ergens anders weer ruimte.
Dit bovenstaande geeft toch overduidelijk aan dat de velgen kleiner zijn?
Ik vergelijk het met het volgende: doe een riem om en laat een gaatje over. Zodra je de riem ergens tegen je middel duwt, ontstaat er ergens anders om je middel ruimte. Zo is het met deze wielen ook. Vreem (heel vreemd zelfs), maar dat is toch echt de realiteit.
PS: velgen zijn niet van een fietsenmaker, maar ik heb ze via internet 2e hands gekocht.
Ok, je hebt gelijk. Banden zijn goed. Meet de omtrek eens van het velgbed. Met een meetlint uit de naaidoos. Bij 622mm moet dat 195,3 cm zijn. De enige maat velgen die tennaastebij en kleiner is, is 609mm, maar die maat komt alleen in Scandinavie voor. Omtrek ca. 191,2 cm. Iets ertussen in, is dus rommel. En heel vreemd, inderdaad.
-
- Forum-lid
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50
Daarmee wordt de buitenband toch niet kleiner of het velgbed hoger?
Met een extra velglint zorg je er juist voor dat de binnenband dieper in de buitenband komt te liggen en dat de binnenband tijdens het oppompen de buitenband nog makkelijker uit de velg trekt. Geloof me: de binnenband zat prima in de buitenband, door het oppompen kwam er een opening omdat het gewoon niet past op elkaar.
De buitenbanden gaan ook veel makkelijker om de reservewielen dan bij m'n andere velgen. Daar moet ik het laatste stukje echt goed kracht zetten, maar bij m'n reservewielen floepen ze er zo om.
Met een extra velglint zorg je er juist voor dat de binnenband dieper in de buitenband komt te liggen en dat de binnenband tijdens het oppompen de buitenband nog makkelijker uit de velg trekt. Geloof me: de binnenband zat prima in de buitenband, door het oppompen kwam er een opening omdat het gewoon niet past op elkaar.
De buitenbanden gaan ook veel makkelijker om de reservewielen dan bij m'n andere velgen. Daar moet ik het laatste stukje echt goed kracht zetten, maar bij m'n reservewielen floepen ze er zo om.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40145
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Jij wilt volgens mij niet horen dat het mogelijk aan jou ligt. Dit zij standaard Giant velgen: daar is niet zomaar 1 setje anders dan de rest. Dan zou er een completen serie van duizenden wielen niet goed zijn.
De maat van je velg relateren aan de stand van je remblokken is niet echt de meest correcte methode. Daar zit wel vaker wat verschil in.
De maat van je velg relateren aan de stand van je remblokken is niet echt de meest correcte methode. Daar zit wel vaker wat verschil in.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50
Ook als ik het vergelijk op dezelfde fiets, als er tussentijds niets aan de stand van de remmen is veranderd?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40145
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ja, want alle wielen zijn net ff anders. Ik moet ook ff de remmen bijstellen als ik van sommige sets wissel.
Less is bore