Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Banden wilen niet goed om velgen

bertpleizier
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50

bertpleizier 20 jul 2013 12:18

klimmer schreef:Ik zie de binnenband klem zitten onder de draad van de buitenband!
Dat gaat dus vanzelf door het oppompen. De buitenband wordt uit het velgbed getild en de binnenband floept dan in de kier die ontstaat tussen velg en buitenband.

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 20 jul 2013 12:56

De buitenband kan alleen uit het velgbed worden getild als hij niet goed omgelegd is, dat wil zeggen dat de draad van de band niet goed in het 'opstaande randje' op de velg valt. Dit gebeurt vaak ter hoogte van het ventiel, omdat de binnenband daar wat dikker is.
Je moet er dus voor zorgen dat de buitenband wel goed in dat 'opstaande randje' valt, omdat te laten lukken hebben andere leden op de vorige bladzijde al enkele tips gegeven.

Mocht het dan niet lukken zou ik iemand anders vragen om jou even te helpen met het omleggen van de band, zeker omdat het al enkele keren mislukt is.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

bertpleizier
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50

bertpleizier 20 jul 2013 18:57

Ik blijf het vreemd vinden: net van mijn reguliere velgen en van de 2 reservewielen de banden afgehaald. Beide kale achterwielen en voorwielen heb ik in mijn fiets gestoken en de reservevelg is toch echt 2-3 mm lager dan de wielen die ik al had. Ik zie het aan de remblokjes: deze staan bij mijn reguliere velgen 1 mm onder de velgrand, bij de andere velg staan ze er 1 - 1,5 mm boven.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 jul 2013 21:12

bertpleizier schreef:Ik blijf het vreemd vinden: net van mijn reguliere velgen en van de 2 reservewielen de banden afgehaald. Beide kale achterwielen en voorwielen heb ik in mijn fiets gestoken en de reservevelg is toch echt 2-3 mm lager dan de wielen die ik al had. Ik zie het aan de remblokjes: deze staan bij mijn reguliere velgen 1 mm onder de velgrand, bij de andere velg staan ze er 1 - 1,5 mm boven.
Bert;
Ga eens terug naar je fm.
Je hebt 2 mogelijkheden
- de fm krijgt de bandjes gewoon om de wielen.
- je wielen zijn inderdaad te klein, dan krijg je ongetwijfeld een nieuwe wielset.

Ik gok er op dat de eerste mogelijkheid de juiste zal zijn :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 jul 2013 23:22

bertpleizier schreef:
klimmer schreef:Ik zie de binnenband klem zitten onder de draad van de buitenband!
Dat gaat dus vanzelf door het oppompen. De buitenband wordt uit het velgbed getild en de binnenband floept dan in de kier die ontstaat tussen velg en buitenband.
Nee hoor, je vergeet een essentiele handeling: de ventiel naar binnen duwen, dat maakt de binnenband vrij in de buitenband. Let wel voor je gaat pompen. Als je nog advies wil, moet je er wel voor openstellen.

bertpleizier
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50

bertpleizier 20 jul 2013 23:53

Ik stel me er zeker voor open, want als ik iets wil is het wel dat de banden goed om de velgen gaan.

-Waarom lukt het me met mijn reguliere velgen altijd de eerste keer om de banden goed om de velg te krijgen? En bij mijn reservewielen is het me nog niet 1 keer gelukt?
-Waarom moeten de banden passen op de reserve velgen als ik zelf zie dat ze een slag kleiner zijn dan mijn andere wielen (zie ik aan de remblokjes)?
- Zoals ik al eerder heb aangegeven floept de buitenband niet alleen bij het ventiel uit de velg. Als ik de band daar goed in de velg heb, is er ergens anders weer ruimte.

Dit bovenstaande geeft toch overduidelijk aan dat de velgen kleiner zijn?

Ik vergelijk het met het volgende: doe een riem om en laat een gaatje over. Zodra je de riem ergens tegen je middel duwt, ontstaat er ergens anders om je middel ruimte. Zo is het met deze wielen ook. Vreem (heel vreemd zelfs), maar dat is toch echt de realiteit.

PS: velgen zijn niet van een fietsenmaker, maar ik heb ze via internet 2e hands gekocht.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 jul 2013 06:58

Ok, je hebt gelijk. Banden zijn goed. Meet de omtrek eens van het velgbed. Met een meetlint uit de naaidoos. Bij 622mm moet dat 195,3 cm zijn. De enige maat velgen die tennaastebij en kleiner is, is 609mm, maar die maat komt alleen in Scandinavie voor. Omtrek ca. 191,2 cm. Iets ertussen in, is dus rommel. En heel vreemd, inderdaad.

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 21 jul 2013 08:34

Leg er maar eens een extra velglint in.
Grotekans dat je band goed komt te liggen.
.................

bertpleizier
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50

bertpleizier 21 jul 2013 10:57

Daarmee wordt de buitenband toch niet kleiner of het velgbed hoger?

Met een extra velglint zorg je er juist voor dat de binnenband dieper in de buitenband komt te liggen en dat de binnenband tijdens het oppompen de buitenband nog makkelijker uit de velg trekt. Geloof me: de binnenband zat prima in de buitenband, door het oppompen kwam er een opening omdat het gewoon niet past op elkaar.

De buitenbanden gaan ook veel makkelijker om de reservewielen dan bij m'n andere velgen. Daar moet ik het laatste stukje echt goed kracht zetten, maar bij m'n reservewielen floepen ze er zo om.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 jul 2013 11:56

Jij wilt volgens mij niet horen dat het mogelijk aan jou ligt. Dit zij standaard Giant velgen: daar is niet zomaar 1 setje anders dan de rest. Dan zou er een completen serie van duizenden wielen niet goed zijn.
De maat van je velg relateren aan de stand van je remblokken is niet echt de meest correcte methode. Daar zit wel vaker wat verschil in.
Less is bore

bertpleizier
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50

bertpleizier 21 jul 2013 12:01

Ook als ik het vergelijk op dezelfde fiets, als er tussentijds niets aan de stand van de remmen is veranderd?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 jul 2013 15:03

Ja, want alle wielen zijn net ff anders. Ik moet ook ff de remmen bijstellen als ik van sommige sets wissel.
Less is bore

Plaats reactie