Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Fietskar, advies gevraagd

sytam
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 mar 2011 11:09

sytam 25 jul 2013 08:22

Toevallig heb ik zelf ervaring met de Cube Agree GTC Pro en de Chariot Cougar 2. Alleen niet in combinatie gebruikt......

Voor mij was de reden om de fietskar aan te schaffen dat je er met behulp van een soort hangmatje ook de hele kleintjes in kan vervoeren. Het duurt best wel even voor je ze in zitjes kunt vervoeren.
Tweede voordeel is in de winter als het vriest. Veel kleinjes hebben de neiging altijd maar weer de handschoenen uit te trekken, of krijgen pijn op andere blote delen zoals hun gezicht. Uiteraard zitten ze bij regen ook droog, geen gehannes van het aantrekken van de regenpakken bij de kleintjes.
Derde voordeel is dat je even snel "grote" boodschappen kunt doen bij de supermarkt in combinatie met de kinderen. Karretje geeft je veel extra ruimte. Een kind voor- en achter op de fiets en dan twee zakken boodschappen aan je stuur is ook niet echt veilig.....

Zoals eerder al gezegt duwt een beladen karretje best wel door. Zeker in combinatie met regen vond ik mijn (alu) racer en het karretje een slechte combinatie. Je slipt vrij snel bij remmen(23 mm conti 4000s bandjes, eigen gewicht 76 kg). Bij droog weer was het wel acceptabel. Zelf gaf ik echter al snel de voorkeur In combinatie met de mtb of stadsfiets.

Nu weet ik niet hoe je qua schuurruimte zit, maar een overweging kan zijn een oude veldfiets of alumium racer op de kop te tikken en hier minimaal 25 mm bandjes op te zetten.

Succes met je keuze.

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 25 jul 2013 11:32

Afbeelding

2 dagen voor vertrek aangeschaft via MP voor 40 euro, 2 weken achter een carbon (no name) fiets gehangen zonder probleem, en veel plezier van gehad!
Allerlei soorten afdalingen gedaan, stukjes off road en ging redelijk, maarwel een hele set remblokken doorheen gejast. Ik zou een beetje huiverig zijn om hem achter mijn wedstrijdfiets te hangen, maar de zwaardere carbon fiets / alu gaat imho makkelijk...

Grtz

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 25 jul 2013 12:13

Erik1.0 schreef:Afbeelding

2 dagen voor vertrek aangeschaft via MP voor 40 euro, 2 weken achter een carbon (no name) fiets gehangen zonder probleem, en veel plezier van gehad!
Allerlei soorten afdalingen gedaan, stukjes off road en ging redelijk, maarwel een hele set remblokken doorheen gejast. Ik zou een beetje huiverig zijn om hem achter mijn wedstrijdfiets te hangen, maar de zwaardere carbon fiets / alu gaat imho makkelijk...

Grtz
En nu het belangrijkste: Vond je kind het ook leuk?

Pina aqua
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:13

Pina aqua 25 jul 2013 13:08

drpaul schreef:
GoldenRatio schreef:Racefietsen zijn niet gebouwd en berekend op fietskarren en al helemaal niet voor ook nog eens kinderen.

Dank je wel voor je goed onderbouwde en vanzelfsprekend zeer gewenste mening. Ik zal dit zeker meenemen in de beslissing voor een fietskar :roll:

Honza: Dank je, om dit soort adviezen had ik gevraagd.
En toch heeft hij gelijk, het is een terechte en goed bedoelde waarschuwing. :roll: Het mooie van carbon is dat de vormgeving en dimentionering van de buizen kan worden aangepast op de belasting, iets wat bij alu in veel mindere mate mogelijk is. Het gevolg is dat zowel de vormgeving, materiaal diktes en vezel-richting worden geplaatst naar de krachten die een fietsende gebruiker uitoefent op het frame. Dit soort belastingen op het frame worden vaak bepaald aan de hand van complexe (eindige elementen) simulaties. Vervolgens worden er wat marges toegepast vanwege de productietechniek en veiligheid.

Het nadeel van carbon-compound is dat een verkeerde belasting snel voor breuken en beschadigingen zorgt. Denk maar aan de aanhaalmomenten die vaak erg laag liggen. Als de fabrikant niet expliciet aangeeft dat een fietskar kan worden gebruikt, zal ik het dus niet durven.
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 25 jul 2013 13:35

Mijn dochter vond het geweldig!

De koppeling van de kar zit aan de snelspanner, dus achteras; ik had het gevoel dat daar de grootste krachten opkwamen, die overigens niets als heel groot overkwamen / voelden. Bij mij voelde het solide aan, ik had niet het gevoel dat ik het materiaal (behalve mijn remmen) tot de max aan het belasten was. Mij lijkt Kittel in volle sprint meer belasting geven... maar goed, wellicht alleen maar een gevoel...

grtz

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 jul 2013 17:17

@Pina Aqua, je verhaal gaat op voor een frame van minder dan een kg, maar bij een frame rond de 1200 gram is er gewoon overal voldoende carbon ingelegd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

drpaul
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 jul 2013 18:29

drpaul 25 jul 2013 18:06

@ all: Bedankt voor jullie adviezen.

De discussie wel of niet achter een carbon racer blijft bestaan, zowel hier als op andere fora. Bij fietsenwinkels waar we geweest zijn is over het algemeen de opinie dat het wel kan. Ik ga dit wel nog uitzoeken voor mijn fietsenfabrikant (is een Duitse firma, dus iets minder angstig dan Amerikaanse firma's denk ik). Meer ruimte in de schuur voor een goedkope alu-racer of mtb is er eigenljk niet, staat al veel te vol

Twijfelen nu eigenlijk tussen de Croozer Kid for 2 (want goedkoopste van de goede karretjes), de Burley D'Lite en de Chariot Cheetah 2. Even googlen voor de beste prijs etc...

Pina aqua
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:13

Pina aqua 26 jul 2013 00:01

amclassic-fan schreef:@Pina Aqua, je verhaal gaat op voor een frame van minder dan een kg, maar bij een frame rond de 1200 gram is er gewoon overal voldoende carbon ingelegd.
Voldoende carbon voor welke belasting? Buizen zijn niet rond. Ik kan me niet voorstellen dat het keurmerk is bepaald op het gebruik met een fietskar, dat is gewoon niet getest. Zal best dat het vaak goed gaat bij goedkopere frames, ik persoonlijk zou het nooit proberen met mijn eigen fiets. Zo kan ik me op dit forum een zadelpen van carbon herinneren die was beschadigd door gebruik met een rek (toegegeven, dat is een ander soort belasting).

Ik ben trouwens twee decennia geleden met een stalen koga racefiets en zelf gemonteerde rekjes de alpen over getrokken, dat daalde als een dolle :lol: Wel de brug van de achterrem verbogen bij thuiskomst. Dat zijn krachten waar je niet zo snel aan denkt.
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 26 jul 2013 18:22

honza schreef:Hoeveel belasting er op je frame komt hangt ook sterk van je eigen gewicht af. Ik weeg zelf zo'n 72 kg, dus met het gewicht van de kar en m'n zoontje erbij heb ik een totaalgewicht dat m'n remmen prima aankunnen. En natuurlijk rij je wat langzamer (en wat behoudender) met een kar, dat lijkt me logisch.

Een aparte bevestiging aan je frame zou ik inderdaad nooit doen, maar de askoppeling werkt prima. Er komt nauwelijks extra kracht op je frame zelf. En waarom het problemen zou opleveren met je achterwiel snap ik niet. Die merkt er volgens mij niks van.
Je ziet bep zaken over het hoofd. Volgens jou hangt het allemaal sterk af van je eigen gewicht. Nee, je eigen gewicht speelt eigenlijk alleen een rol als dat hoger is dan normaal. Veel belangrijker is hoe 1) gewicht wordt verwerkt door je frame en wielen. 2) welke krachten daarbij een rol spelen. Het gaat niet om een statische druk hier, maar om krachten zoals torsie. Met een karretje achter je fiets krijg je onherroepelijk te maken met tegen elkaar in werkende krachten. Daarnaast krijg je krachten met een andere belasting dan daar waar je fiets op gebouwd is. In hoeverre dat nadelig is en destructief hangt af van hoe bep delen van de constructie zijn uitgevoerd. Zwakke plekken en haarscheuren kunnen zo al snel het einde betekenen.

Natuurlijk komen er extra en ook andere krachten (gewicht, torsie, wrikken duwen trekken) te staan op allerlei delen zoals de padden/achterbrug/vork/bracket/wiel/as ed.

Het hele design van een moderne racefiets houdt geen rekening met karretjes.
Als je kijkt hoe regelmatig mensen met kapotte/gescheurde carbon onderdelen zitten (zoals bijv seat posts) dan kom je er snel achter dat de grenzen van bep belastingen nogal laag liggen.

Ander voorbeeld tot meer inzage:
Als je een modern carbon frame vervoert zonder wielen moet je er een as insteken als bescherming. Als er nl tijdens het vervoer zijdelings druk komt te staan op de vorken, is het gewoon <snap>

Tour Magazine test ook regelmatig frames op sterkte met stresstesten, zwakke plekken komen daarbij regelmatig aan het licht.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4598
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 27 jul 2013 20:52

Is de belasting nu zoveel anders dan met een tacx? daar komen ook andere krachten op het frame via de snelspanner. En zover ik weet wordt dat wel toegestaan.

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 28 jul 2013 00:10

Ik gebruik de Chariot voor mijn twee dochters uitsluitend achter de alu MTB voor wat langere stukken en de stadsfiets en voor hardlopen. Waarom achter je racefiets hangen? Hard rijden doe je je kids niet aan, lange ritten van 4 uur plus achter elkaar ook niet. Fietsvakantie kan, maar in de 'kinderkar' leeftijd rij je dan ook max 60km per dag incl. stoppen, etc.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

drpaul
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 jul 2013 18:29

drpaul 28 jul 2013 21:25

Naar aanleiding van alle reacties, en overleg met de zaak waar ik mn fiets gekocht heb, heb ik besloten om geen fietskar achter mn carbon racefiets te hangen. Dit mede gezien alle boven genoemde opmerkingen.

Maar dan komt vraag 2: hoe veel zwaarder fietst het met fietskar en kind (zeg totaal gewicht 25 kilo) dan zonder? Dit omdat mijn vrouw (heeft een alu racefiets) overweegt om een kar erachter te hangen.

Plaats reactie