Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
klimmer
- Forum-lid HC
- Berichten: 7946
- Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
- Locatie: Geleen
klimmer
28 jul 2013 18:20
ijzerenbriek schreef:Een lager dat meedraait in zijn passing geloof ik niets van.
Waarom zou de framefabrikant, die voor tientallen opdrachtgevers werkt, mij hiervoor twee jaar geleden dan al waarschuwen? Ik heb dus voor Pressfit 30 gekozen.
Trouwens: feiten spreken voor zich en geloven doe je in de kerk.
-
ijzerenbriek
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
ijzerenbriek
28 jul 2013 19:51
Komaan, denk nu zelf eens logisch. Je as gaat door je lager en loopt op kogeltjes. Hoe ga je dan in godsnaam je lager in zijn passing doen meedraaien en niet je as op zich doen draaien? Als het al zo is dan kan je al van geen passing meer spreken maar zal je lager op zich er net niet liggen in rammelen.
Dat je het opgelost krijgt met loctite geloof ik vrij want dan ga je je buitenschaal vast zetten in je (te ruime?) passing?
Je spreekt over feiten, hoe ben je zo zeker dat het lager op zich draait in je passing?
Los van dit alles lijkt gans het press-fit, BB30, BBomheteven systeem iets wat ze ons in de maag willen splitsen maar technisch niet 100% in orde is. Tja, de winkel moet draaien hé en wat moeten ze blijven uitvinden daarvoor?
De eeuwige strijd om de grammetjes zit er ook voor een deel tussen. Bij mijn weten is er nog geen enkele groepset geweest die meer woog dan het jaar ervoor. En dan breek je al eens een carbon shifter middendoor wat je nooit met een alu zou tegengekomen zijn. Of woog die complete huls rond een bracket met zo een vierkante as nog ook teveel. Dus werden het buitenboordcups met lagers in of nog beter de kraaktoestanden van nu...
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 13810
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
28 jul 2013 20:08
Ik ga mijn lagers een merken en een paar ritjes doen. Ik kan me ook niet voorstellen dat je lagerschaal in de bracketschaal draait. (tenzij je lager vaststaat)
Maar testen kan geen kwaad
hetzelfde gekraak heb ik in de opi voorbouw en ik verwacht toch zeker niet dat er lagerschalen draaien in een balhoofd
-
Trappe
- Forum-lid
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 27 sep 2011 11:36
-
Contact
Trappe
28 jul 2013 20:33
In mijn geval was het de as-lager verbinding die tikte. Het lager zelf zit strak in het huis geperst, daar zit geen beweging in. Het cranksetl echter (FSA Gossamer BB30) kan ik zo met de hand door die lagers steken. Komt geen plastic hamer aan te pas.
Doc van FSA:
http://www.bike-components.de/bedienung ... g-info.pdf
Ik heb er wat loctite 641 (goedkoopst via ebay) tussen gedaan (as-lager dus). 't is stil sindsdien. Hopelijk krijg ik hem er nog uit
want die lagers gaan niet al te lang mee is mijn ervaring.
Sommige zweren ook bij kopervet. Ik heb alleen twee soorten vet en antiseize geprobeerd. Werkte geen van alle langer dan een paar dagen.
Trappe doe je met je benen.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 13810
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
28 jul 2013 21:51
Zal eens kijken hoe dat met mijn crank is (xx bb30) goeie tip.
-
!=mattie
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 22 aug 2013 15:37
!=mattie
22 aug 2013 15:42
Ik heb met mijn giant tcr 2010 eenzelfde probleem gehad. Gekraak van jewelste na paar honderd kilometer. Het FSA Gossamer crankstel heeft verschillende malen nieuwe lagers gehad, die ook zijn vastgezet met Loctite. Hielp geen meter.
Toen heb ik, deels onder garantie en na flink aandringen bij de FM, ultegra lagers en crankstel 6700 laten plaatsen. Sindsdien, heerlijk stil.
De passing van FSA crankstel in de lagers is erg los, de toleranties zijn niet goed. Bij shimano schijnt dat beter te zijn
-
havana
- Forum-lid HC
- Berichten: 28042
- Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54
havana
22 aug 2013 16:22
Maar Shimano heeft helemaal geen BB30 lagers.
-
klimmer
- Forum-lid HC
- Berichten: 7946
- Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
- Locatie: Geleen
klimmer
22 aug 2013 23:12
Ik word heel moe van al die mensen, die alleen hun eigen ogen geloven, en soms nog niet eens de simpele feiten kennen.
-
MarcFaFo
- Forum-lid
- Berichten: 1544
- Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39
MarcFaFo
25 aug 2013 20:59
Misschien herhaal ik mezelf, maar ik had campa ut pf30 in mijn nieuwe fiets. Dit kraakte als een dolle. Dure fiets en kraken. Na enkele malen invetten etc overgegaan op C-Bear. Zijn compleet met ceramische lagers of als cups alleen toe koop. De mensen van C-Bear hebben echt nagedacrht over wat ze maken. Ik rijd nu al 3k km geheel kraakvrij.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
-
gaisdergerman
- Forum-lid
- Berichten: 2864
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
gaisdergerman
03 mar 2014 19:32
Momenteel nog geen last van krakende lager maar ben ervan overtuigd dat dit vroeg of laat gaat gebeuren.
Op de vraag wel/geen loctite gebruiken wordt niet echt antwoord gegeven. Iemand die het weet?
-
klimmer
- Forum-lid HC
- Berichten: 7946
- Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
- Locatie: Geleen
klimmer
03 mar 2014 19:45
De regel in de branche is: als het gaat kraken, dan loctite gebruiken.
-
53x11
- Forum-lid HC
- Berichten: 9220
- Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38
53x11
03 mar 2014 21:57
Lijkt me een goede tip. FWIW: Mijn eigen BB30 is na montage met lagervet (en dus geen loctite, conform Cannondale tech docs) nog steeds kraakvrij. Fingers crossed...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?