Pagina 2 van 4

Re: ik overweeg te kopen een; MERIDBIG.NINE TFS XT-EDITION B

Geplaatst: 21 aug 2013 07:59
door ophetkantje
Simen bedankt voor je bevindingen, maar dat is een behoorlijk duurdere fiets dan de door mij genoemde uitvoering.

Re: Cube LTC RACE 29 / MERIDA BIG.NINE TFS XT-EDITION BLACK

Geplaatst: 21 aug 2013 08:06
door ophetkantje
Verdorie, ik had me zo voorgenomen niet te gaan twijfelen, maar door omstandigheden toch gebeurt.

Het gaat nu toch om twee fietsen, waartussen ik twijfel:

http://www.merida-bikes.com/nl_nl/bike/ ... tion+black

en de
http://www.cube.eu/nl/hard/cross-country/ltd-race-29/

Vanwege vooral de voorvork en de remmen denk ik dat het toch de cube gaat worden, wat denken jullie.
(ik wil de keuze beperken tot een van deze twee in verband met relatie met dealers voor wegfietsen)

Als jullie ervaringen hebben of opmerkingen hebben hoor ik het graag.

Voor wat betreft de geometrie, volgens mij kan ik met een Cube in 19 inch dezelfde zit bereiken als met een Merida in 17 inch, door een kleine aanpassing in de noklengte.

Re: Cube LTD RACE 29 / MERIDA BIG.NINE TFS XT-EDITION BLACK

Geplaatst: 21 aug 2013 10:22
door Suntoro
De voorvork in de Cube is idd een pluspuntje. Crankstel merk je niet echt, en het verschil tussen SLX derailleurs en/of shifters is ook niet voelbaar als een erg groot verschil. Cube lijkt te bezuinigen op de juiste onderdelen, waarbij Merida hoogwaardigere componenten monteert op plaatsen met een vraagteken.

In de beleving zal de Cube denk ik beter aanvoelen door de aanwezige componenten, o.a. ook de betere naven in de wielen. Heb je meer aan dan een duurder crankstel als in de Merida. Maar in beleving van zit kan de Merida misschien wel meer jou ding zijn. Ik zou proberen te testen en aanvoelen, en wat jij mooier vindt. Zo slecht is een Recon nou ook weer niet. Of de Magura remmen veel beter zijn dan de Shimano's vraag ik mij af. Tegenwoordig zijn de goedkopere Shimano remmen volgens mij ook niet superslecht.

Re: Cube LTD RACE 29 / MERIDA BIG.NINE TFS XT-EDITION BLACK

Geplaatst: 21 aug 2013 10:32
door ophetkantje
Kijk Suntoro, daar ben ik nou blij mee zo'n reactie. Mooi om even de gedachtengang van een ander over dit onderwerp te lezen. Naven waren voor mij idd ook nog iets, waarbij de voorkeur naar de Cube uitgaat. Mijn gedachte is een beetje dat ik bij de Merida wat meer voor de naam (het frame?) betaal, terwijl ik bij Cube wat meer "waar voor mijn geld krijg". De geometrie van de fietsen scheelt idd wel wat, maar ook weer niet zo gigantisch veel, alleen moet je de 17' van de Merida vergelijken met de 19" van de Cube, De Cube lijkt volgens mij qua zit wat meer op mijn huidige (versleten) Idworx SM, waarop ik altijd lekker heb gezeten. Als er mijn nog iets op te merken hebben, graag.

Re: Cube LTD RACE 29 / MERIDA BIG.NINE TFS XT-EDITION BLACK

Geplaatst: 21 aug 2013 17:47
door ophetkantje
Update, na een ritje op de Meridag denk ik dat die ht gaat worden. Voelde meteen goed aan. Op de cube wordt het toch lastig om diep en lang genoeg te zitten met een relatief lang bovenlijf en wil toch een beetje de zit op mijn wegfiets benaderen. Denk dat ik morgen de knoop doorhak en dat het zelfs een 19" Merida wordt.

Re: Cube LTD RACE 29 / MERIDA BIG.NINE TFS XT-EDITION BLACK

Geplaatst: 21 aug 2013 18:50
door Zorro
ophetkantje schreef:Update, na een ritje op de Meridag denk ik dat die ht gaat worden. Voelde meteen goed aan. Op de cube wordt het toch lastig om diep en lang genoeg te zitten met een relatief lang bovenlijf en wil toch een beetje de zit op mijn wegfiets benaderen. Denk dat ik morgen de knoop doorhak en dat het zelfs een 19" Merida wordt.
Weet je het zeker ;) :lol:

Ideale fiets kant en klaar bestaat niet. Als de Merida geometrie je beter bevalt (ik hou ook van een meer race positie) dan kan dat beter je primaire criterium zijn aangezien dat nooit meer is aan te passen.

Ik keek naar die Cube en idd de vork is wat beter (lichter) maar dat komt eventueel later wel net zoals de remmen (ik zal er toch eens Deore XT of SLX opzetten). Prijzen zo ongeveer gelijk 1249 voor de Cube en als het goed is moet je net zoals ik iets van 1259 voor de Merida neertellen.

De remmen op de Merida werken vooralsnog gewoon goed ook al zijn het maar Shimano Branded.
Nadeel van de rotors (RT-53) is dan je ze officieel alleen maar met resin blokken mag gebruiken dus dat worden later waarschijnlijk RT-86 180mm als ik toch de Deore XT remmen er opzet. Waarschijnlijk zijn de RT-53 rotors te zacht voor metal break pads?
Ik hou echter van flexibiliteit om er metal brake pads in te kunnen zetten als het b.v erg nat is deze herfst/winter.

Hier een Shimano PDF over welke pads op welke remmen etc.

De Rock Shocks Recon TK Silver Solo Air 100mm voorvork is een zware uitvoering op de Merida (staal) maar gewicht boeit me niet echt.
Wel zou ik eens op een Reba Solo air willen rijden hoe daar de rebound adjustor op werkt. Op de Rock Shocks Recon TK Silver Solo Air 100mm heb ik hem nu op de 'Rabbit' staan en merk echt wel verschil met de 'Turtle' maar het verschil is niet imens groot.

Ik heb op mijn Merida Big Nine TFS XT Edition Black nu dus wel 2,25 Inch Racing Ralphs 57-622 (29X2.25) EVO gelegd met een klein incidentje erna :o :lol:

Maar goed. Ze liggen er nu als een huis op en dat rolt echt lekker ook op de weg. Nog altijd weet ik niet wat er nu mis geweest is dat zoiets kon gebeuren.

Ik heb nu met mijn 84/85kg er achter 2.3 Bar en 2.1 Bar voor in.

Morgen eens naar een stuk met grote vlakken zand sturen en dan op 2.2 Bar achter en 1.9-2.0 Bar voor. Wellicht laat ik eenmaal daar er nog wat uitlopen puur om te testen.

Verschil tussen de Schwalbe 2.25 (57mm) en de orginele Maxxis Crossmark 2.10 52/52-622 lijkt niet groot (ik meette 54mm voor de Crossmark en dat klopt dus wel 2.10*2.54=54mm) maar gezien het feit dat de Crossmarks een minimale banddruk van 65 psi=2.5 Bar nodig hebben en de Racing Ralphs 57-622 (29X2.25) EVO tot minimaal 1.8 Bar mogen gaan is er dus wel een groot verschil.
Ik ga echter op dit moment met mijn huidige gewicht niet voor de 1.8Bar of het moet zo zijn dat ik puur en alleen op een bepaalde dag alleen maar over mul zand rijdt oid.

We blijven tweaken en testen met de bandendruk/vorkdruk.

Vorkdruk zou volgens Rock Shocks sticker voor mensen van 81-90kg op 100-120psi moeten staan. Met mijn 84/85kg prefereer toch meer zo rond de 100 psi anders vind ik hem echt te stijf met inveren op de wegen/paden waar ik tot op heden gereden heb.
Op een verharde en redelijke gladde weg gaat gewoon de Lockout aan.

Re: Cube LTD RACE 29 / MERIDA BIG.NINE TFS XT-EDITION BLACK

Geplaatst: 21 aug 2013 21:51
door ophetkantje
Qua totaalgewicht zit er maar 0,1 kg verschil in de fietsen en is de Merida ondanks de vork zelfs lichter. De keuze voor de Merida is idd op basis van de meer race gerichte houding wel gemaakt. Op de Cube moet ik toch te veel kunstgrepen uithalen om mijn relatief lange bovenlijf kwijt te kunnen, terwijl ik op de 19" Merida meteen lekker zat. Begrijp nu van jou dat de Recon maar twee standen heeft voor de rebound, klopt dat?

Re: Cube LTD RACE 29 / MERIDA BIG.NINE TFS XT-EDITION BLACK

Geplaatst: 21 aug 2013 21:54
door Zorro
ophetkantje schreef: Begrijp nu van jou dat de Recon maar twee standen heeft voor de rebound, klopt dat?
Neenee. Is een soort van draaischroef onderin de rechtse poot welke je kunt draaien tussen de twee uitersten en alles daartussen.

ps: pas de Topic Titel weer eens aan naar Merida Big Nine TFS-XT Edition Black maar dan zonder die schreeuwende hoofdletters ;) :lol:

Re: Merida Big Nine TFS XT-edition

Geplaatst: 21 aug 2013 22:09
door ophetkantje
Aangepast, hoofdletters kwamen vanuit copy paste, maar idd nogal schreeuwend. Wat is trouwens het maximale gewicht/druk die Rochshox aangeeft?

Re: Merida Big Nine TFS XT-edition

Geplaatst: 21 aug 2013 22:22
door Zorro
ophetkantje schreef:Aangepast, hoofdletters kwamen vanuit copy paste, maar idd nogal schreeuwend. Wat is trouwens het maximale gewicht/druk die Rochshox aangeeft?
Effe checken......

> 91kg 135PSI met de remark 'Do not exceed 205psi ' 205psi =14,1 Bar Poef!!

Aan de meer ervaren MTB/ATBers hier (Wasbeer2006, Jakkel, Daniel1975 en Suntoro).

Wat voor vorkdruk houden jullie zo ongeveer aan? Zoals aanbevolen door de fabrikant of anders. Ik neig in ieder geval bij de Rock Shocks Recon TK Silver Solo Air 100mm in de door mijn tot zover bereden tereinen om toch veel zachter af te stellen.
Volgens Rock Shocks zou het op: 81-90kg 100-120psi moeten staan.
Met mijn 84/85kg prefereer toch meer zo rond de 100 psi anders vind ik hem echt te stijf met 'inveren' op de wegen/paden waar ik tot op heden gereden heb.

Natuurlijk afhankelijk van het terrein maar laten we zeggen in een gemiddeld Nederlandse track zonder echt steile afdalingen, geen grote keien etc.

Re: Merida Big Nine TFS XT-edition

Geplaatst: 21 aug 2013 22:28
door ophetkantje
Thanks, denk dat ik morgen de deal maar ga sluiten (prijs trouwens wat lager als door jou aangegeven, maar dat komt door speciale aanbieding).

Re: Merida Big Nine TFS XT-edition

Geplaatst: 22 aug 2013 09:36
door Suntoro
zorroi schreef:Effe checken......

> 91kg 135PSI met de remark 'Do not exceed 205psi ' 205psi =14,1 Bar Poef!!

Aan de meer ervaren MTB/ATBers hier (Wasbeer2006, Jakkel, Daniel1975 en Suntoro).

Wat voor vorkdruk houden jullie zo ongeveer aan? Zoals aanbevolen door de fabrikant of anders. Ik neig in ieder geval bij de Rock Shocks Recon TK Silver Solo Air 100mm in de door mijn tot zover bereden tereinen om toch veel zachter af te stellen.
Volgens Rock Shocks zou het op: 81-90kg 100-120psi moeten staan.
Met mijn 84/85kg prefereer toch meer zo rond de 100 psi anders vind ik hem echt te stijf met 'inveren' op de wegen/paden waar ik tot op heden gereden heb.

Natuurlijk afhankelijk van het terrein maar laten we zeggen in een gemiddeld Nederlandse track zonder echt steile afdalingen, geen grote keien etc.
Voor mezelf pak kies ik meestal voor een gewichtsklasse hoger dan mijn gewicht... Dat had ik zowel met mijn Manitou R7 SPV, mijn Rock Shox SID RLT en ook mijn Fox F-series RLC. Ik houd meer van een stuggere vork (ook op NL rondjes, waar ik ook vaak star rijd een oude fiets). Ik houd wel van een beetje stugge fiets, die directer aanvoelt (en gebruik mijn lock-out eigenlijk nooit in het terrein). Alleen bij lange asphalt klims en gewoon op de weg.

Druk is natuurlijk ook iets persoonlijks. In het begin reed mijn RLC ook met iets lagere druk (zoals voorgeschreven voor mijn gewicht), maar voor mijn Alpentrip had ik hem toch 1 stapje verhoogd, zodat de kans op bottom-en minder groot zou zijn. Terug in NL heb ik het zo gelaten en fiets er nog steeds zo mee (ook in de Ardennen, en vorige week nog in de Jura).

Geen idee hoe ik met een 29er zou fietsen in NL qua vorkdruk, maar het is soms een beetje aftasten en proberen. Bij Alpentrips heb ik ook altijd een vorkpomp bij me (zou je in NL ook kunnen doen en onderweg uittesten wat fijn is). Als je hem toch niet bottomed (en de SAG is ok) zit je niet echt te laag met je druk volgens mij (en het is lekker comfortabel... ;) )
ophetkantje schreef:Thanks, denk dat ik morgen de deal maar ga sluiten (prijs trouwens wat lager als door jou aangegeven, maar dat komt door speciale aanbieding).
Dat dacht ik al dat je meer naar de Merida neigde. Merida is gewoon goed hoor, en eigenlijk vist het in dezelfde vijver qua prijsniveau als Cube (al pakken ze het anders aan). Maar juist om die reden heb ik vorig jaar een Merida racefiets gekocht voor erbij. Toen ook nog even naar Cube gekeken en andere concurrenten. Maar prijs/kwaliteit vond ik meer dan ok en de fiets zag er wel ok uit. Nog altijd heb ik er veel plezier van, maar zadel had ik toen gelijk vervangen (en dit jaar mijn wielen ervan). Daarnaast fietst ik er nu bijna 2x zoveel kilometers op dan op mijn mtb, wat ik nooit had gedacht (maar wel logisch is met dat vele asphalt in de buurt)...