Als je een Tacx koopt neem dan een een met voldoende weerstand en PC link voor Real Live Video, zodat hij tijdens een klim ook de tot 10% rëeel kan simuleren. Ligtere tacxen gaan dan rommelen door cadans en afstand te moduleren. De duurdere tacxen hebben hier geen last van maar deze zijn dan ook net zo duur als een uitgebreide winter kleding set van een midden klasse kleding merk.
Wat lange kleding is IMO altijd handig omdat je dan ook op frisse voor en najaarsdagen kan trainen, winterkleding voor 0 tot 10 graden is vooral voor (gelegenheids)forensen of bijna hele jaar door fietsers handig. Winterkleding voor onder de 0 is voor de die hards en/of fietsverslaafden
.
Zelf heb ik voor AD6 een winter 180 tot 200 uur op de tacx gezeten, alleen de jaren erna heb ik eigenlijk nauwelijks nog op de tacx gezeten en ben ik het hele jaar door buiten gaan fietsen. Ik heb dan ook laatste winter een Assos fugu winterset gekocht toen het -10 buiten was, maar ja je moet het willen prijstechnische en praktisch. Want -10 tot -15 droge kou is wel te doen met juiste kleding, met sneeuw en ijzel laat ik het pas afweten.
Daarbij loop je ook tegen andere problemen aan bij deze vrieskou, want je bidons bevriezen binnen een kwartier en een bandje plakken is onmogelijk omdat de lijm op de parktool plakkers bij een dergelijk kou gewoon niet meer hecht. Je moet je ook bedenken wat je gaat doen bij een echt serieus probleem, want stilstaan bij -10 in wielerkleding die voor inspanning is ontworpen zorgt onherroepelijk voor een zeer snelle afkoeling. Het bidon probleem heb ik zelf met een Camelbak hydropack opgelost die onder de winterjas gaat, alleen dan moet je wel regelmatig drinken want anders bevriest de slang.