Tubeless race banden
of rocro deze vraag stelt om Parijs Roubaix te gaan rijden met zijn nieuwe fiets vraag ik me af...
Conclusie, gewoon met "normale" banden gaan rijden en als je zin en geld hebt om te experimenteren kun je kijken of het bevalt...
Ik ga op basis van bovenstaande in elk geval niet om
Conclusie, gewoon met "normale" banden gaan rijden en als je zin en geld hebt om te experimenteren kun je kijken of het bevalt...
Ik ga op basis van bovenstaande in elk geval niet om
Ik rij Parijs-Roubaix liever met een NIEUWE dan met een oude fietsvanzella schreef:of rocro deze vraag stelt om Parijs Roubaix te gaan rijden met zijn nieuwe fiets vraag ik me af...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
De latex dicht zelfs het gat van een spijker. En doordat er geen binnenband in je buba zit heb je daar geen wrijving, en dus minder rolweerstand (op de mtb) ik weet niet of dit veel invloed heeft op een racer.ericpeters schreef:Dan kom ik toch weer op hetzelfde uit: alleen veel minder kans op een snakebite. Maar zoals al gezegd die heb ik de laatste 10 jaar maar een keer gehad. En 4.5 bar (met een 25 of 28) mm is wellicht goed op de kasseien maar in bochten rij ik toch liever met wat meer druk.
Maar over de deuken in de velg, Notubes maakt velgen met een extra lage velgrand, zo zit je band er strakker om en komen er minder snel deuken in. Op de mtb rij ik ook met notubes velgen (op 1,5bar ofzo) en raak regelmatig een wortel of steen en nog geen enkele deuk in mijn wiel. En al een jaar of drie niet lek geredeen (op een enkele scheur in de fwang na)
Maar mijn volgende wielset word zeker een Tubeless set. Ik denk dat het ook op de racer groot gaat worden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13678
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Bij normaal race gebruik (kasseien uitgesloten) moet je het wel heel bont maken om een snakebite te rijden.
Vanaf een bar of 6.5 a 7 rijd je waarschijnlijk ook iets ander verrot zo hard is de klap dan.
Ik zie het voordeel met name in de bergen, band loopt langzamer af en met vloeistof maar een heel klein beetje als je lek rijd. En voor sommige het niet door warmte kunnen klappen van de biba.
het geeft ook minder weerstand, als je sommige al hoort over een latex binnenband, nou nu heb je er geen.
Daarnaast heb je gewoon een onderdeel minder.
Het aflopen van de lucht langs de zijkant heb je bij de juiste velgen nagenoeg niet.
Tuurlijk loopt ie iets af, maar na twee dagen zit er in mijn biba ook altijd 0,5 - 1 bar minder.
De TL ready velgen moet je waarschijnlijk eerst met een velglint dichtmaken, speciaal plaklint (zoek eens op notubes yellow tape)
Daarnaast heb je natuurlijk losse ventielen nodig. Let op de lengte!!!! de meeste zijn nog MTB ventielen en vaak iets te kort.
Als je ermee gaat rijden zou ik er zelf ook wel meteen 30ml latex indoen. Dan lopen ze echt niet af en ben je beschermd tegen kleine lekken.
Vanaf een bar of 6.5 a 7 rijd je waarschijnlijk ook iets ander verrot zo hard is de klap dan.
Ik zie het voordeel met name in de bergen, band loopt langzamer af en met vloeistof maar een heel klein beetje als je lek rijd. En voor sommige het niet door warmte kunnen klappen van de biba.
het geeft ook minder weerstand, als je sommige al hoort over een latex binnenband, nou nu heb je er geen.
Daarnaast heb je gewoon een onderdeel minder.
Het aflopen van de lucht langs de zijkant heb je bij de juiste velgen nagenoeg niet.
Tuurlijk loopt ie iets af, maar na twee dagen zit er in mijn biba ook altijd 0,5 - 1 bar minder.
De TL ready velgen moet je waarschijnlijk eerst met een velglint dichtmaken, speciaal plaklint (zoek eens op notubes yellow tape)
Daarnaast heb je natuurlijk losse ventielen nodig. Let op de lengte!!!! de meeste zijn nog MTB ventielen en vaak iets te kort.
Als je ermee gaat rijden zou ik er zelf ook wel meteen 30ml latex indoen. Dan lopen ze echt niet af en ben je beschermd tegen kleine lekken.
Dus als ik het goed begrijp;
Als er antilekspul/latex inzit gaat de band niet lek?
Een extra binnenbandje voor de zekerheid hoeft dan echt niet?
Klinkt wel interessant.
Ander vraagje;
Als je de band moet vervangen, geeft die latexvloeistof dan een troep?
Moet je dan de velg schoonmaken met een speciaal middeltje?
En hoelang gaat een gemiddeld tubeless-ventiel mee?
Ik denk dat zo'n ventiel erin is geplakt, hoe lang houdt die lijm het?
Als er antilekspul/latex inzit gaat de band niet lek?
Een extra binnenbandje voor de zekerheid hoeft dan echt niet?
Klinkt wel interessant.
Ander vraagje;
Als je de band moet vervangen, geeft die latexvloeistof dan een troep?
Moet je dan de velg schoonmaken met een speciaal middeltje?
En hoelang gaat een gemiddeld tubeless-ventiel mee?
Ik denk dat zo'n ventiel erin is geplakt, hoe lang houdt die lijm het?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Nee, dat heb je niet goed, lek kan hij uiteraard altijd!! maar op de mtb neem ik bij een TT geen Biba mee. Bij een marathon wel.
Wat is een rommel, er komt een beetje vloeistof vrij als je de band eraf haalt.
Ventiel steek je er doorheen en die draai je vast met het ringetje.Op de andere kant van het ventiel zit een rubber blokje welke afdicht op de velg.
Wat is een rommel, er komt een beetje vloeistof vrij als je de band eraf haalt.
Ventiel steek je er doorheen en die draai je vast met het ringetje.Op de andere kant van het ventiel zit een rubber blokje welke afdicht op de velg.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39986
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Voor kleine lekjes heb je gelijk. Heb je echter een sneetje door glas bijv dan kan de latex het niet op tijd dichten en kan het wel zo zijn dat je een biba nodig hebt. Zonder gaan rijden is dus geen verstandig idee.theov schreef:Dus als ik het goed begrijp;
Als er antilekspul/latex inzit gaat de band niet lek?
Een extra binnenbandje voor de zekerheid hoeft dan echt niet?
Ventielen worden niet ingelijmd, maar gewoon geklemd. Kun je er dus uithalen als je toch een biba moet plaatsen.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13678
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Voel met je hand naar de dikte, een tubelessband is dikker dan een 4000s bijvoorbeeld. Die binnenband die de lucht binnen moet houden zit er wel, is alleen tegen de buitenwand aangeplakt.wasbeer2006 schreef:Bij normaal race gebruik (kasseien uitgesloten) moet je het wel heel bont maken om een snakebite te rijden.
Vanaf een bar of 6.5 a 7 rijd je waarschijnlijk ook iets ander verrot zo hard is de klap dan.
Ik zie het voordeel met name in de bergen, band loopt langzamer af en met vloeistof maar een heel klein beetje als je lek rijd. En voor sommige het niet door warmte kunnen klappen van de biba.
het geeft ook minder weerstand, als je sommige al hoort over een latex binnenband, nou nu heb je er geen.
Daarnaast heb je gewoon een onderdeel minder.
Het aflopen van de lucht langs de zijkant heb je bij de juiste velgen nagenoeg niet.
Tuurlijk loopt ie iets af, maar na twee dagen zit er in mijn biba ook altijd 0,5 - 1 bar minder.
De TL ready velgen moet je waarschijnlijk eerst met een velglint dichtmaken, speciaal plaklint (zoek eens op notubes yellow tape)
Daarnaast heb je natuurlijk losse ventielen nodig. Let op de lengte!!!! de meeste zijn nog MTB ventielen en vaak iets te kort.
Als je ermee gaat rijden zou ik er zelf ook wel meteen 30ml latex indoen. Dan lopen ze echt niet af en ben je beschermd tegen kleine lekken.
Alleen de wrijving van een losse bb heb je niet.
In theorie heeft een tubeless een voordeel in de praktijk alleen door vermindering van de interne wrijving
Ik rijd sinds dit voorjaar de combi Fulcrum R1 tubeless icm Schwalbe Ultremo ZX tubeless. Bevalt prima, ben alleen wel 1 bar teruggegaan in druk (voor 6, achter 7 bar). Ondertussen rond de 2500 km ermee gereden, vlak en in de bergen (apenijnen italie, limburg enz). Nog geen een keer lek gereden. De achterband begint nu iets vierkant te worden, de voorband heeft nig gedeeltelijk het midden randje eroo zitten.
Grip is ook prima.
Hiervoor reed ik 4000s icm latex biba, daar reed ik wel 2-3x lek mee elk jaar
Grip is ook prima.
Hiervoor reed ik 4000s icm latex biba, daar reed ik wel 2-3x lek mee elk jaar
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
dat op je fiets binnenbanden gemonteerd zijn is niet vreemd. De wielen zijn TubelessReady, dus optioneel zonder binnenband te rijden. Je hebt idd het eerder genoemde kitje nodig en ik kan je zeggen, fluitje van een cent en t werkt top tegen lek rijden, je hebt wat roterend gewicht winst en wat minder rol weerstand. Dat er lucht langs de velg zou ontsnappen is alleen als de boel niet goed gemonteerd is.
het loont wel om die r2 te vervangen door r3 of liever nog r4 of n andere lichte soepele band.
het loont wel om die r2 te vervangen door r3 of liever nog r4 of n andere lichte soepele band.