Ook dat lijkt me oplosbaar met slimme software: schakelt DI2 ook ondermaximale belasting razendsnel? Dan is er feitelijk geen probleem. Is dat niet het geval, dan doet het systeem een poging om het voorderailleur te schakelen; lukt dat niet, dan schakelt deze het achterderailleur en is er dus tijdelijk een scheve kettinglijn. Het is natuurlijk een oplossing voor een niet bestaand probleem, maar het lijkt me een geweldig leuke hack om in elkaar te hobbyen. Helaas mis ik de electronica skills.
(waarschijnlijk gaat het nog wel mis als je een helling denkt te kunnen nemen op een zware versnelling ->buitenblad, en halverwege kom je erachter dat je toch lichter wilt/moet, maar omdat je maximaal moet staan vanwege het hellings% lukt schakelen naar binnenblad niet meer)
schakelen op DI2
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Jullie zullen toch ook wel eens bergop rijden? Is het je nooit overkomen dat staande op de pedalen je ketting door een eigen foute handeling of door iets anders per ongeluk van het grote naar het kleine blad springt. Nou, dat is bijna een garantie voor een val. Als zo'n systeem dit potentieel kan doen bij elke keer dat ik lichter wil schakelen, dan heb ik na 3 van deze akties wel geleerd om in deze situaties helemaal niet meer te schakelen. Laat me dit in hemelsnaam zelf regelen. Nogmaals, een glooiend weggetje is misschien wel te doen. Dat het technisch mogelijk is, daar bestaat geen enkele twijfel over. Of het praktisch is op een fiets waar de voorbladen 16 tanden verloop kunnen hebben, is een heel ander verhaal. 5 voorbladen met 3 tanden verschil zou het al stukken gunstiger maken maar dan gaan we weer zeuren over het gewicht en de q-factor
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Wat een mooie discussie die bijna 1 op 1 overgezet kan worden in een auto forum over DSG bakken, automaat bakken en liefhebbers van handgeschakeld rijden.
1) Het is echt suuuuuuper simpel om een knopje te hebben die het systeem verbied te schakelen met het voorblad boven een bepaalde kracht op de pedalen / ketting. Het is nog simpler om een manual override te hebben: als je met de hand een versnelling schakelt, dan blijft de computer verder van de versnellingen af, totdat jij bijv 3 seconden op de + knop hebt gedrukt, en dan gaat ie weer in automatisch. Kom je bij een helling of een sprint: effe 1 tandje handmatig op of af schakelen en het systeem houdt zich de rest van de klim / sprint koest. Iedere moderne automaat in de auto heeft dit...
2) iedere voorkeur die ik hier lees over wel/niet een voorblad schakelen etc is al lang behandeld in de link die eerder gegeven is (een topic doorlezen is ook een kunst ). Het systeem kan leren om op anders te schakelen dan af (klim anders dan afdalingen), om bij een lage kadans geen voorblad automatisch te schakelen, alleen de cassette, om niet een voorblad te schakelen boven de 50 per uur (lees: sprint) etc etc etc. Echt. Je kan het zo gek niet bedenken en je kan het in een super kleine chip programeren. Onderschat de slimigheden van een goed geprogrameerde computer niet
Ik denk dat dat de toekomst gaat zijn. Net als de toekomst van autorijden ook alleen nog automaatbakken gaat zijn (en elektrisch)...
1) Het is echt suuuuuuper simpel om een knopje te hebben die het systeem verbied te schakelen met het voorblad boven een bepaalde kracht op de pedalen / ketting. Het is nog simpler om een manual override te hebben: als je met de hand een versnelling schakelt, dan blijft de computer verder van de versnellingen af, totdat jij bijv 3 seconden op de + knop hebt gedrukt, en dan gaat ie weer in automatisch. Kom je bij een helling of een sprint: effe 1 tandje handmatig op of af schakelen en het systeem houdt zich de rest van de klim / sprint koest. Iedere moderne automaat in de auto heeft dit...
2) iedere voorkeur die ik hier lees over wel/niet een voorblad schakelen etc is al lang behandeld in de link die eerder gegeven is (een topic doorlezen is ook een kunst ). Het systeem kan leren om op anders te schakelen dan af (klim anders dan afdalingen), om bij een lage kadans geen voorblad automatisch te schakelen, alleen de cassette, om niet een voorblad te schakelen boven de 50 per uur (lees: sprint) etc etc etc. Echt. Je kan het zo gek niet bedenken en je kan het in een super kleine chip programeren. Onderschat de slimigheden van een goed geprogrameerde computer niet
Ik denk dat dat de toekomst gaat zijn. Net als de toekomst van autorijden ook alleen nog automaatbakken gaat zijn (en elektrisch)...
En natuurlijk heeft b.v. Shimano en Campagnolo over al wat gezegd is al nagedacht en hebben het eventueel al min of meer 'klaar'.
Dat gaan ze natuurlijk niet in ene zo op de markt brengen maar stapje voor stapje om er zo zoveel mogelijk $$$ uit te halen.
Toch wel jammer als dadelijk al het schakelen vol automatisch zou zijn imho. Juist die menselijke inbreng houdt het puur en natuurlijk. Er is al zoveel geautomatiseerd en volledig automatisch schakelen past voor mijn gevoel niet bij wielrennen.
Dat gaan ze natuurlijk niet in ene zo op de markt brengen maar stapje voor stapje om er zo zoveel mogelijk $$$ uit te halen.
Toch wel jammer als dadelijk al het schakelen vol automatisch zou zijn imho. Juist die menselijke inbreng houdt het puur en natuurlijk. Er is al zoveel geautomatiseerd en volledig automatisch schakelen past voor mijn gevoel niet bij wielrennen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Het zat er natuurlijk aan te komen Shimano Di2 wireless transmitter http://velonews.competitor.com/2014/01/ ... ter_313589
What makes the boat go faster?