Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

De Rijdende Rechter

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39703
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 sep 2013 10:15

Ik ken het fenomeen vossenjacht hier in de regio en het gaat echt met het mes tussen de tanden. Het is echt pure competitie en men is bloedfanatiek. Van mij mogen ze het gewoon verbieden. Zoals al vaker gezeg: je kunt in deze regio letterlijk gedurende 8maanden/jr zo'n 5-6dg/week koersen rijden: ga daar je testosteron opbranden.
Less is bore

roy1975
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 jul 2004 15:11

roy1975 14 sep 2013 10:21

Hallo,

Nee hij adviseert alleen. Hoop ik voor hem want hij is wel erg bevooroordeeld met de opmerking dat als hij met zijn vrouw rijd past hij ook wel op want als ze misschien terug komen etc.
Tevens vind ik die vrouw ook wel een raar mens. Ze zei namenlijk ik gaf de renner een tik met de honden riem ( corrigerende tik ) noemde ze dat lachend.
Nou als je aan komt fietsen hoeft niet eens hard en dan voelt zo n riem wel als een zweep.
Als ze mij dat had geflikt had ik ook afgestapt om haar een corrigerende tik te geven.

Want daarna zijn die mannen pas afgestapt en is er gereageerd.

Ik praat het niet goed maar er zijn altijd twee kanten aan het verhaal.
En wat iemand ook al zei ze lopen ook wel gewoon met twee man dik op het pad hun kunnen ook rekening houden met ons.

Bedankt

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16768
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 sep 2013 10:32

daniel1975 schreef:Ik ken het fenomeen vossenjacht hier in de regio en het gaat echt met het mes tussen de tanden. Het is echt pure competitie en men is bloedfanatiek. Van mij mogen ze het gewoon verbieden. Zoals al vaker gezeg: je kunt in deze regio letterlijk gedurende 8maanden/jr zo'n 5-6dg/week koersen rijden: ga daar je testosteron opbranden.
Op zich lijkt het mij ook niet echt verstandig om een vossenjacht voor wielrenners op de openbare weg te organiseren. Ik stel alleen vast dat artikel 10 van wegenverkeerswet niet het juiste handvat is om dit te verbieden. Ik denk dat asociaal gedrag op de fiets gewoon onder artikel 5 thuishoort.

Wat ik niet begrijp, als er blijkbaar veel klachten over deze vossenjachten zijn, dat de wielerverenigingen deze blijven organiseren en vooral dat de sponsoren die door deze lui negatief in beeld worden gebracht dit accepteren.
Campagnolo Ultra Dork

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 14 sep 2013 10:34

@ Ernie C.

Dat ben ik wel met je eens, twee snel optrekkende motoren bij het stoplicht kan je niet vergelijken met een door een organisatie op touw gezette tocht waarbij tijd wordt geregistreerd, prijzen worden vergeven en vermoedelijk een inschrijfgeld wordt gevraagd.

De uitspraak geeft wel handvatten die gebruikt kunnen worden voor de beoordeling van de vraag of er sprake is van een wedstrijd in zin van de wvw. En die zouden nog wel eens relevant kunnen zijn voor wielervereniging die een evenement organiseert. Als ik in het bestuur van de vereniging zat zou ik iig eens gaan praten met de gemeente / verantwoordelijke overheid / om te bezien of het krijgen van ontheffing mogelijk is. Laat de gemeente maar schrijven dat het niet nodig is, omdat je geen wedstrijd organiseert in de zin van de wvw...

Verder doet de rijdende rechter niet dienst als rechter, maar wel als bindend geschillen beslechter. De partijen teken daarvoor een overeenkomst. Wat dat betreft lijkt het een beetje op een ad hoc arbitrage instantie.
:winkthumb:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39703
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 sep 2013 10:38

Maar hier was hij duidelijk in een adviesrol, niet als rechter.
Aan de ene kant jammer dat "wij" weer zo in het nieuws komen, aan de andere kant echt een stukje praktijk wat te vaak voorkomt. Er was deze week ook niet voor niets een (negatief) item over Strava bij EditieNL.
Less is bore

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 14 sep 2013 10:44

Ja, daar heb je wel een punt. ....
:winkthumb:

MDuLac
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 aug 2013 23:16

MDuLac 14 sep 2013 11:39

Dat ze naar de grond ging was vast een schwalbe.. wat nou als die wielrenner aan wij zij de eerste tik uitgedeeld had tegen de grond was gegaan? En wellicht een sleutelbeentje doormidden had oid? Dan was het een heel ander verhaal geworden.

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het echt een voetpad is... dan is het zonder meer een behoorlijk kansloze actie van de fietsers.

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 14 sep 2013 12:09

De rijdende rechter mag dan officieel een rechter zijn, het programma is een typisch voorbeeld van informeel recht, wat te vergelijken is met een mediator.

Wat mij opviel is dat hij wel een definitie geeft aan het begrip voertuig, maar daar geen artikel van de wet bij noemt waarin die definitie wordt weergegeven. Vervolgens komt de vraag op of er een vergelijking is van de prestaties en natuurlijk wat is een prestatie? Dit laat dus ook zien dat dit behalve weer negatieve publiciteit voor wielrenners op levert en wat aandacht voor deze mevrouw er niet zo veel te behalen valt.

Als deze vrouw echt is neergeslagen door een van de wielrenners dan snap ik niet waarom ze niet naar de politie is gegaan om zo een echt gerechtelijk onderzoek af te dwingen, misschien toch te bang vanwege dat “corrigerende tikje.”

Ik ben van mening dat dit gewoon een gevalletje van een mediageile vrouw is, die zocht naar aandacht en toevallig was dit dan het probleem.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 14 sep 2013 13:33

De kern van de zaak is niet wat de formele status van de rijdende rechter is maar of je een wedstijd moet houden op de openbare weg.
Uit een verslag van een vossenjacht van de spartaan uit het verleden:
Halverwege de Lange Klei reden we alweer tegen de 50 km/u en viel er een gaat midden in de groep
Aangekomen bij de Nassaulaan kon ik door binnendoor te sturen n de bocht (tegen het verkeer in en door een rood stoplicht) bijna aansluiting vinden.
we gaan via het Bos richting de grote stad (schilderwijk). Rondom zie je verbaasde gezichten. Wat zijn dat voor een gekken? Die hier al roepent door de straten scheuren. Het is draaien en keren. Stoep op stoep af. Als dolle honden rijden we achter elkaar aan zonder te kijken waar de pijlen zijn
De veldslag wordt in de straten van Voorburg gevoerd. Draaien en keren.
Het wordt wat gevaarlijker auto,s op de hoek , de auto,s komen van links en van rechts.
Op foto nr 00031 vossenjacht 05 zie je in de verte de ambulance staan die komt Ronald van Tol ophalen, dee voor de eerste keer mee, niemand wacht
Bron: http://blog.wielercafe.nl/?p=184
http://blog.wielercafe.nl/?p=55
http://geerpronk.nl/?p=808

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39703
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 sep 2013 15:19

Waar heb je dat verslag gevonden?

En idd, het gaat niet om dit individuele geval, maar het toenemende gezeik rondom wielrenners die wielrennertje spelen. Snap niet dat een vereniging dit nog blijft faciliteren. Organiseer dan gewoon een wintercompetitie; ze hebben gewoon een eigen clubparcours daar.
Less is bore

zorba
Forum-lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 20 jun 2010 14:37
Locatie: West Brabant

zorba 14 sep 2013 15:43

Ben niet vies van een potje hardrijden, maar als je dit leest krijg je toch plaatsvervangende schaamte voor deze mede wielrenners... Dit kan echt niet ook al kraakt het verhaal van die vrouw aan alle kanten.
Do not CROSS the road!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39703
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 sep 2013 15:53

Hier dus zo'n verslag...... Triest, diep diep triest.

http://blog.wielercafe.nl/?p=55


Aan de start staan voor de 1 na laatste keer de jagers te trappelen. De kaartjes worden in de emmer gegooid. Het klassement staat nog na vandaag nog niet vast. Volgende week is de grote finale. Wordt Peter of Robbert de winner van de vossenjacht 2010/2011?

Gerrie moet opzij springen voor zijn leven. De troepen gaan van start. we gaan via het Bos richting de grote stad (schilderwijk). Rondom zie je verbaasde gezichten. Wat zijn dat voor een gekken? Die hier al roepent door de straten scheuren. Het is draaien en keren. Stoep op stoep af. Als dolle honden rijden we achter elkaar aan zonder te kijken waar de pijlen zijn. je raadt het al (verkeerd).

We belanden in de duinen. Daar moet de slag geslagen worden. Er wordt kop over kop gereden maar niemand moet lossen. Je merkt dat de vorm van de renners op goed niveau is. De groep blijft bij elkaar. De veldslag wordt in de straten van Voorburg gevoerd. Draaien en keren. Ik zit goed voorin( als 6 ). Jan en Floris zitten achter mij. op de weg staat DE VOS OVER 500 METER. Door hele kleine steegjes worden we geloodst, nog steeds 6 de . hier komt niemand mij meer voorbij. Na 500 meter geen vos. we zijn door de Vos in de luren gelegd. De groep wordt uit elkaar geslagen.

Het wordt wat gevaarlijker auto,s op de hoek , de auto,s komen van links en van rechts. Ik raak mijn 6 de plaats kwijt De weg wordt weer wat breder. Ik zie de Vos staan. De Vos staat in het park. Floris komt langszij, op zijn ATB heeft hij net iets meer grip. Zij aan zij rijden we op de Vos af. ik steek mijn hand uit en grijp mis. Floris is 10 de en ik 11 de.

Arnold en Sander, het was weer een mooie Jacht.

Geer.
Less is bore

Plaats reactie