Aapje schreef:
Goed spaken is een kunst. Eigenlijk kan een wielbouwer het pas goed na een paar duizend wielen te hebben gebouwd. Daarom is een specialist het beste.
Zoran van
http://www.bikexperto.com/ is volgens mij de specialist met de beste prijs/kwaliteit verhouding in NL. Hij heeft een aparte pagina met wielsetjes voor renners boven de 85 kilo. De wielen op die site zijn trouwens gewoon wat voorbeelden, mail hem en je krijgt advies over een custom setje dat bij jou wensen past.
Dat het specialistenwerk is had ik al verwacht, veel mensen denken dat ze echt alles zelf kunnen en onderschatten dit soort klussen. En dat is nou net waarom ik verwacht had dat het zo duur zou zijn.
Er zijn 3 grote voordelen van handgespaakte wielen door een specialist:
1. In tegenstelling tot veel fabriekswielen is de spanning van de spaken veel meer gelijk. Dit is cruciaal voor de ongevoeligheid voor spaakbreuk, slagen in het wiel, e.d.
2. De componenten zijn standaard, dus bij een probleem hoef je niet 3 weken te wachten op speciale spaken.
3. Als je je wensen vertelt krijg je een setje op maat.
Je zou toch verwachten dat fabrieks wielen zeer nauwkeurig in elkaar zouden zitten, dat zou tegenwoordig met alle apparatuur wel mogelijk moeten zijn.
Vooral dat iets naar eigen wens gemaakt wordt spreekt me erg aan.
Veel wielrenners doen de profs graag na en rijden met wielen met weinig spaken. Geen probleem als je 60 kilo weegt of je vriendin met de auto achter je laat rijden, maar gewone stervelingen kunnen veel beter met meer spaken rijden. Je zou bijvoorbeeld bij Zoran een CXP33/Ultegra setje kunnen laten spaken met 32 spaken voor en 36 achter. Dan heb je voor ongeveer 275 euro een wielsetje waar je in principe pas problemen mee krijgt als de velgen/hub-lagers versleten zijn of een flinke tak in je wielen krijgt of zo.
Ik had al zo`n vermoeden dat de stijfheid ook voor een groot deel door het aantal spaken bepaald wordt, dat sommige mensen inderdaad het te veel in de ultra lichte materialen en onderdelen zoeken heb ik gemerkt.
De spinning instructeur van de sportschool hier doet ook aan wedstrijd wielrennen en had op een bepaald moment en fiets zo licht (rond de 5,5Kg) dat echt alles kapot ging, kapotte wielen en zelfs haarscheurtjes in zijn Carbon Willier frame
en dit ondanks dat hij maar tussen de 50 en 55Kg weegt. Oja en toen hij een keer viel was meteen zijn stuur en shifters kapot.
Ik ben de fiets zowiezo een beetje aan het opleuken, zo heb ik 2e-hands al een Ritchey WCS Carbon stuur gekocht voor 75,- en een Ritchey WCS stuurpen en ik heb een paar leuke Carbon snelspanners gekocht voor 20,-
Dan wel een momentsleuteltje gebruiken!
Het is lullig als je een los stuur in je handen hebt als je een berg afrijdt.
[/quote]
Ik heb jaren met Carbon gewerkt in de vliegtuigbouw, zeiljachtmasten en mallenbouw, dus een moment sleutel gebruik ik zeker
Maar ook zonder zou ik het wel kunnen, men maakt vaak de fout bij montage van delen met meerdere bouten om 1 van de bouten direct al te strak aan te draaien, dit brengt dan veel krachten op 1 punt, als alle bouten eerst losjes aangedraaid zijn en je draait ze daarna stukje bij beetje kruislinks aan zodat de klemkracht goed verdeeld wordt dan moet het goed gaan.