Over de wielersport en zijn beoefenaars.

2 x gevallen, 2 x wat gebroken. Valtechnieken?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 sep 2013 12:20

DoubleJ schreef:Ik heb mezelf er ook al bij neergelegd dat er nog wel een keer een moment komt dat ik onverwacht stil kom te staan en weet dat ik (ingeklikt) om ga vallen.
Dan zou ik toch wat meer oefenen met in- en uitklikken en sur placen, want tenzij je al vóór je stilstaat aan het vallen bent is het echt niet nodig om uit stilstand te vallen. Ook als bv een sur place mislukt is het prima mogelijk om op tijd uit te klikken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5804
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 16 sep 2013 12:28

In ons groepje ging vroeger eens iemand over zijn stuur heen over de kop. Hij maakte een perfecte salto met koprol en kwam ongedeerd uit die valpartij.
Hij was wel meer dan 20 jaar doelman geweest op redelijk hoog niveau. Een beetje lenigheid en oefening in het vallen kunnen best helpen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
DoubleJ
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 aug 2013 13:19
Locatie: Den Haag
Contact

Gebruikersavatar DoubleJ 16 sep 2013 12:34

scepticus schreef:
DoubleJ schreef:Ik heb mezelf er ook al bij neergelegd dat er nog wel een keer een moment komt dat ik onverwacht stil kom te staan en weet dat ik (ingeklikt) om ga vallen.
Dan zou ik toch wat meer oefenen met in- en uitklikken en sur placen, want tenzij je al vóór je stilstaat aan het vallen bent is het echt niet nodig om uit stilstand te vallen. Ook als bv een sur place mislukt is het prima mogelijk om op tijd uit te klikken.
Het is me ook nog nooit overkomen hoor, maar ik wil vooral voorkomen dat ik iets breek mocht het dan toch een keer gebeuren..
Die judo technieken die in het youtube filmpje getoond worden zijn waarschijnlijk een betere optie dan met beide handen het gewicht opvangen, maar dan wel oppassen dat je niet met je hoofd op de grond klapt ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 16 sep 2013 21:09

sloeren schreef:Er zijn geen valtechnieken voor wielertoeristen
Jawel, de linkerkant op vallen, dan val je niet op je derailleur. 8-)

Maar zonder gekheid, als je zo snel iets breekt kan er idd wat anders aan de hand zijn. Verder helpt veel sporten ook, niet dat je dan niet meer valt, maar je reactievermogen wordt beter zodat je minder snel verkeerd terecht komt.
Veni. Vidi. Fietsie.

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 16 sep 2013 21:51

Als je 2 keer vanaf je fiets op een gestrekte arm valt en je breekt dan 2x je radiuskop is dat niet zo heel uitzonderlijk, en de reflex om je arm uit te steken als je valt is er ook niet voor niks, heeft je misschien wel een serieus schedeltrauma of heupfractuur bespaard.
Ik zou vooral minder vallen, oefenen met uitklikken in stilstand.

spurlie
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 01 aug 2012 10:01

spurlie 16 sep 2013 23:35

Ja inderdaad. Bij de controle heb ik aan de arts gevraagd of het wellicht aan mijn botten kan liggen, hij gaf echter aan dat het gewoon grote pech is geweest en het me vooral niet moet weerhouden om te blijven fietsen.
Denk wel dat ik nog wat meer ga oefenen met uitklikken (hoewel ik dit al preventief doe als k bijvoorbeeld bij een stoplicht of stopstreep aankom). Gebruik nu 105 pedalen en die staan al op de slapste stand, wat ik overigens prima vind. Ook ga ik denk ik eens op een grasveld wat sur place oefenen, dat voelt toch opeens anders als je vast zit met je voeten.
En als laatste (maar niet onbelangrijk) denk ik dat ik me toch onbewust laat opzwepen door het gebruik van een fiets app a la strava. Volgende keer op onbekend terrein niet denken aan gemiddeldes, maar desnoods even afstappen en de omgeving checken. Als ik snelle gemiddeldes wil rijden moet ik dat op bekend terrein doen...

En mocht ik toch nog een keer vallen :P dan niet meer opvangen met gestrekte arm en proberen de judotechnieken toe te passen uit het filmpje :)

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 17 sep 2013 21:04

Net als met motorrijden kun je vallen wel degelijk leren, echter in het "echt" kom je in tegenstelling tot een circuit tijdens het vallen obstakels tegen (en tegen een vangrail of een stoeprand helpt geen enkel techniek.
Heb ooit wel geleerd dat als je over de kop gaat je je stuur vast moet houden en dat heeft aardig wat polsbreuken voorkomen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 sep 2013 21:31

TumTumTum schreef:
sloeren schreef:Er zijn geen valtechnieken voor wielertoeristen
Jawel, de linkerkant op vallen, dan val je niet op je derailleur. 8-)
:mrgreen: :lol:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

jeroenr
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17

jeroenr 17 sep 2013 23:01

De val voorkomen blijft de beste optie en daar hoort een verantwoorde snelheid inderdaad ook bij (zoals je zelf al aangeeft; gemiddeldes nooit leidend laten zijn voor je snelheid als de situatie zich daar niet voor leent), maar als je dan valt is er wel wat om op te letten:

Zoals al is aangegeven is doorrollen de beste optie, maar dit is vanaf de fiets bijna alleen maar te doen als je over de kop gaat. Verder wordt een valtechniek wat meer een automatisme als je veel aan sporten als bijvoorbeeld judo doet en omdat vallen zo snel gaat zijn het eigenlijk je reflexen die je nodig hebt, want echt tijd om na te denken is er niet.

Mocht je die tijd toch hebben en naar de zijkant vallen probeer inderdaad je niet arm te strekken, maar de val te breken door of op je zijkant (schouder) te vallen en wat mee te draaien, maar beter is eigenlijk om als het waren op je volledige onderarm te vallen waarbij je de val wat breekt (blijft het risico dat je nu met je elleboog of je sleutelbeen de volledige klap opvangt), maar de kans iets te breken is in ieder geval minder.
Cervélo & Cannondale

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 17 sep 2013 23:31

Allemaal mooie theorie en fijn als je de tijd krijgt om het vooraf bedachte toe te kunnen passen als het moment daar is. Ook ik ben twee keer gevallen, de eerste keer uit bijna stilstand en bedacht me tijdens de val: niet op m'n hoofd vallen, maar probeer te rollen. Dat eerste is niet gebeurd en ik ben nog steeds in de veronderstelling op mijn zij en schouder terecht gekomen te zijn. Wel een raar gevoel in m'n linker elleboog en naar later bleek, een geschaafde muis van mijn linker hand onder de handschoen. Resultaat: een gebroken radiuskop in de elleboog. ik heb dus toch, geheel onbewust, de val willen breken door mezelf op te vangen. Dat is niet gelukt dus!

Drie weken geleden ben ik met lage snelheid in een zijwaartse beweging, om een bus te laten passeren ter plaatse van wegwerkzaamheden, onderuit gegaan op de overgang van asfalt naar Stelcon betonplaten. Ik lag op de grond voor ik überhaupt besefte te gaan vallen. Beide voeten zijn door de val los geschoten, ik heb er vooraf niet over nagedacht. Het gebeurt allemaal in een split second. Deze keer niets gebroken, wel met m'n hoofd op de betonplaat geklapt. Een hersenschudding was het gevolg en de nodige kneuzingen en schaafwonden. Uiteraard een kapotte helm.

Je kan van alles vooraf bedenken hoe je moet reageren, maar of het je lukt? Misschien door te oefenen :mrgreen:

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 18 sep 2013 07:41

Denk dat je dit zoals gewoonlijk enkel leert door het vaker te doen :mrgreen:
En zonder gekheid, ik denk dat een wedstrijd/competitief rijder veel meer profijt van een dergelijke training heeft omdat deze gewoon relatief meer kans loopt op en het dus vaker meemaakt. Iemand die (vaak door knulligheid) eens in ze zoveel jaar met lage of beperkte snelheid omrolt zal er weinig baat bij hebben en pech kun je hebben (net als met skieën waar je de gekste blessures die zijn ontstaan bij een val uit (vrijwel) stilstand voorbij ziet komen

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 18 sep 2013 08:28

Vaak genoeg ben ik gevallen. Mijn laatste val sloopte mijn voorvelg, bidonhouder, helm, neus en ribben. Die was echter met een soort van salto over het stuur (was een aantal maanden terug en voel mijn ribben af en toe nog).

Maar ook vaak genoeg was het vanuit stilstand opzij vallen. Slechts 1x was er meer kapot dan alleen mijn ego. Ik klik rechts los, hoor iets links, kijk naar links, gewicht ging naar links en ik viel naar links. Poging om mijn linkervoet los te krijgen had ik niet moeten doen, hij kwam los, maar wel te laat en dat heeft pijn gedaan. Iedere andere stilstaande zijwaarste val (en dat waren er genoeg) leken juist erg langzaam te gaan. Voldoende tijd om te denken: 'o f%$@ daar gaan we weer'. En dan vooral de handen aan het stuur houden en bijna automatisch 'rol' ik om. Ego kapot, verder niets aan de hand.

Dat laatse is ook altijd wat ik hoor van mijn fietsende vrienden. Ik denk dus dat je inderdaad gewoon weinig geluk gehad hebt. Valtechnieken leren is vast en zeker heel erg nuttig, maar die zul je dan ook moeten blijven oefenen. En dat laatste kun je beter niet op de fiets doen...

Plaats reactie