Alles over vakanties op én met de fiets

Zuid-Limburg perkt toertochten in

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 25 sep 2013 07:54

Ik kan die mensen echt wel snappen.
Maar als je ziet hoeveel daar in het weekend gereden wordt is het toch moeilijk om de mensen te weigeren.
Het is toch ieders recht om van de openbare weg gebruik te maken.
Misschien is het beter om km tellers of andere registratie middelen te verbieden.
Want dat is de grootste boosdoener. :cry:
Het gaat hier toch om toertochten ,laat de politie eventueel met een lasergun verbaliseren als er in drukke gedeeltes te hard gereden wordt. :mrgreen:
Maar ja we wonen in Nederland en er moet altijd wat te zeiken zijn. :ugeek:
cornelli racing cycles Uden

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28171
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 sep 2013 07:58

Het is volledig terecht en niet eens zozeer doordat er altijd mensen zijn die zich misdragen. Dat is natuurlijk erg genoeg, maar ook als iedereen zich wél netjes zou gedragen word je als local echt niet goed van iedere week een toertocht. Toen ik nog in Rotterdam woonde kon ik me er ook dood aan ergeren; de ene week was het marathon, dan weer CHIO, dan weer zomercarnaval. Je kon je eigen wijk nauwelijks in en uit.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6182
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 sep 2013 08:35

Ik fiets eigenlijk zelden toertochten in Zuid-Limburg en ik zou er bewoner ook horendol van worden als er elke week wat aan de hand was. Zelfs als de wielrenners zich netjes zouden gedragen. Dan zou ik ook vragen of dat niet eens wat minder kan. Maar ik vraag me af of dat zomaar kan. Een weg afzetten, daar zijn gemeente verordeningen voor nodig. Maar een toertocht gaat over openbare weg. Openbaar is openbaar; dus voor echt iedereen. Ook voor wielrenners. Het enige wat je hoeft te doen is pijlen zetten, of een volledige GPS tocht houden. Waarom moet je daar toestemming voor krijgen?

Dat die bewoner aan de Eyserbosweg er stapelzot van wordt, kan ik me best indenken. Maar wat ik niet snap is dat diezelfde bewoner aan de Eyserbosweg meer zeggenschap hebben over die weg dan een randstad wielrenner. Hoe vervelend ook maar juridisch zitten hier volgens mij wat haken en ogen. Het klinkt bijna hetzelfde als vlak naast de rijksweg gaan wonen en het dan voor elkaar krijgen dat er minder autoverkeer over die route heen mag. Want het geeft zoveel geluidsoverlast.

In Belgie is het zelfs zo dat huizen aan de Koppenberg duurder zijn dan vergelijkbare huizen elders. Juist omdat daar de koers voorbij komt. Dat is dan weer de omgekeerde wereld.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28171
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 sep 2013 08:40

Voor een evenement groter dan X deelnemers is regelgeving en die stelt dat je daar inderdaad een vergunning voor nodig hebt. Openbare weg of niet. Je moet dan ook aan allerlei verplichtingen voldoen, denk aan het inlichten van politie en het aanbieden van EHBO en dergelijke.

Wat ik persoonlijk dan niet snap is dat al die evenementen in tijden van GPS zo populair zijn.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 25 sep 2013 09:33

@Havana: Omdat niet iedereen een GPS op zijn stuur heeft, omdat er duizenden wielrenners zijn die het leuk vinden om een mooie route voorgeschoteld te krijgen, omdat mensen het leuk vinden om samen te fietsen, omdat mensen het leuk vinden om na het fietsen samen naar een bandje te luisteren en een biertje te drinken. Ieder zijn ding, maar het is inmiddels toch wel duidelijk dat er hordes wielrenners zijn die het gewoon leuk vinden om aan een georganiseerde tocht mee te doen. GPS-tijdperk of niet, ik denk dat het daar los van staat.

On topic: ik woon in de wielerhoofdstad van Nederland (discutabel, ik weet het, maar zo noemen de locals Valkenburg graag) aan de voet van een (iets minder bekende) klim. Hier komt iedere week wel een fietstocht voorbij, vaak bergop, af en toe bergaf. En als het geen fietsers zijn, zijn het wel Fiat 500'tjes, of oldtimers, of een Zundapp-club, of motormuizen. Ik lig er niet wakker van, ik kan genieten van oude Ferrari's en Porsches (vorige weekend een grote oldtimer rally door de straat) of mooie fietsen. Maar ik snap ook dat je het probleem moet aanpakken voordat het echt uit de hand loopt. Het is nou eenmaal erg druk op sommige dagen. Dat wordt nu aangepakt. Niet te veel verschillende tochten, goed spreiden. Met instemming van de organisaties van de tochten. Maak afspraken waar iedereen zich aan houdt zodat het beheersbaar blijft. Prima plan, volgens mij.
Michiel

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 25 sep 2013 09:41

ik heb er ook zeker geen problemen mee totdat je langs z`n groep wilt rijden als je met een cabriotje aan het toeren bent en je claxoneerd een keer
Dan willen sommige groepen het nog wel eens op hun heupen krijgen om een grote bek open te trekken en soms willen ze je bijna een deuk in de auto trappen.
Het zou dus niet de eerste keer zijn dat ik uitstap van ergernis.
En ben zelf een fietser en heb echt wel meer begrip voor andere fietsers dan de gemiddelde automobilist maar ze moeten wel normaal doen als ik gewoon rustig een keer kort claxoneer en voorbij wil aangezien ze de hele weg nodig hebben.

En er zijn natuurlijk allang afspraken dat noemen ze de wegenverkeerswet alleen sommige menen dat ze daar ver bovenstaan :P
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 25 sep 2013 10:11

De toertochten die net iets kleiner zijn dan de hele grote hebben de afgelopen jaren al behoorlijke problemen gehad om het georganiseerd te krijgen. KBK is afgelast, de Grenslandklassieker moest zijn route sterk aanpassen en MH2D kan blijkbaar geen meter meer door de Voerstreek waar het eigenlijk allemaal begon.
Het Heuveland is zover ik weet van landbouw naar een toeristisch gebied getransformeerd in de laatste 40 jaar, men woont in een toeristisch gebied en stoort zich dan aan een van de voornaamste toeristische bezigheden?
Er zijn natuurlijk wel plaatsen waar de mensen tijdens een LM of AGR zelfs niet meer hun eigen huis kunnen bereiken of verlaten, daar kan ik me wel wat irritatie bij voorstellen.

Ik erger me voornamelijk aan de georganiseerde auto tourtochten voor bejaarden die hier elk weekend plaatsvinden, ik snap ook niet waarom dat die op een maximale snelheid van 15km/u worden en over vrijwel alle doorgaande wegen gereden. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 25 sep 2013 11:06

Het was te verwachten. Maar misschien is het ook wel goed dat het fenomeen een beetje in de perken gehouden wordt. Het geeft de mensen die daar wonen het idee dat er wel aandacht aan geschonken wordt en misschien dat het de ergste overlast veroorzakers er uit kan filteren. Hoop je dan.

Aan de andere kant, er was gisterenavond een item over in het 8 uur journaal. Dat verhaalde over de ergernissen; wildplassen, afval en geschreeuw. Tja. Alleen fietsers maken zich schuldig aan wildplassen? Ga eens op vrijdagavond in een uitgaansgebied lopen. Dat afval kan ik me nog wel iets bij voorstellen, maar als dát het ergste is...ga eens in Amsterdam kijken na Koninginnedag. Ik vind wel dat de organisatie van zo'n massale toertocht zorg moet dragen voor het netjes houden van de omgeving, netzo als de organisatie van Lowlands of Pink Pop het terrein ook weer netjes moet achterlaten. En dat het fameuze geschreeuw...misschien moet eens uitgelegd worden dat dat juist bedoeld is om elkaar te waarschuwen voor andere weggebruikers. Ik neem aan dat ze "voor!", "tegen!" en "paaltje!" bedoelen?

Maar het grootste en voornaamste probleem blijft denk ik dat iedereen zich ergert aan iedereen. Mensen kunnen helemaal niks meer van elkaar hebben. Nederland is gewoon overbevolkt en als iedereen zijn ding gaat doen zit ie altijd wel een ander dwars. Als je wilt wandelen zijn fietsers irritant, als je wilt fietsen zijn wandelaars irritant. Kijk naar de Rijdende Rechter, mensen slingeren elkaar voor het gerecht vanwege een wapperend vaandel, een scheef vogelhuisje of een hek dat uit het lood staat. Misschien moeten we een beetje genezen van die "mijn territorium-zure lappen" cultuur.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 25 sep 2013 12:14

Ach misschien moeten ze die massale toertochten gewoon helemaal verbieden, je ziet dat daar tegenwoordig steeds minder wielrenners op af komen. Het zijn vaak dikbuikige, opgeblazen testosteronbommetjes, die vooral denken dat ze de baas zijn over de weg. Daardoor krijgen de renners die wel netjes achter zich opruimen, wel rekening houden met andere weggebruikers en omwonenden, een slechte naam. En krijgen de kleine toertochten te maken met veel meer eisen en problemen.
Ik blijf voorlopig in ieder geval weg van de toertochten en zoek mijn eigen rondje wel uit op de GPS.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28171
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 sep 2013 12:19

Tjsa maar met bijv. de AGR verdient de provincie wel heel veel geld. Veel meer dan met bijvoorbeeld de Grenslandklassieker. De AGR doe je met je bedrijf, dus er moet genetwerkt worden en er wordt in hotels geslapen enzo. Ik zie het niet zo snel gebeuren dat instituten als de AGR en LIMO zo maar worden afgeschaft.

Eigenlijk is de AGR gewoon de skybox van het wielrennen geworden; dáár wordt het geld verdiend maar paradoxaal zijn de bezoekers eigenlijk geen echte voetballers c.q. wielrenners. Maar goed, dit is eigenlijk een beetje off-topic.

Ik ben overigens wel benieuwd op basis van welke criteria ze de vergunningen gaan toewijzen. De AGR en LIMO zullen op basis van hun reputatie wel een vergunning krijgen; de kleinere toertochten zoals de Grenslandklassieker en KBK zouden wel eens de dupe kunnen worden. Anderzijds kun je die routes ook prima zelf met de GPS rijden.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 25 sep 2013 14:38

Vanochtend een artikel in het AD gelezen omtrent deze problematiek. Als ik dan de foto bij het betreffende artikel zie hoef ik echt niet met zo'n toertocht mee. Het lijkt meer op filerijden met de fiets. Het zal ongetwijfeld een foto zijn die is gemaakt tijdens limburgs mooiste. Ik vrees overigens, als het aantal toertochten wordt ingeperkt, dat de te verrijden toertochten behoorlijk meer aanloop van deelnemers gaan krijgen. Levert dat meteen weer een probleem op.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2140
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 25 sep 2013 14:58

En aangezien juist de verenigingen die tochten met rond de 500 deelnemers organiseren het zwaarst getroffen worden zal de aandrang op de resterende middelgrote tochten nog groter worden. Ik heb in ieder geval voor mijn tochten dit jaar al het maximaal aantal deelnemers op 99 gezet. 1/3 van dit maximum heb ik gehaald. Het is overigens merkwaardig hoeveel fietsers altijd op de massatochten afkomen en hoe weinig op de kleinere tochten.

Plaats reactie