Ok, dat houd in dat ik niet mijn 39 kan wisselen met een 36 omdat dat niet past?wasbeer2006 schreef:Alles kleiner dan 39 is compact. Zei het dat er wellicht een after market blad van 38 ergens te krijgen is.
dilemma LM 2014-hulp van experten nodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
- Locatie: almelo
De steekcirceldiameter van een compact crankstel is 110 mm., van een (Campa) dubbel 135 mm. Een kleiner dan 39-t blad zal niet op een dubbel passen omdat de ketting dan in conflict komt met de bladboutjes. Je kunt daarentegen op een compact wel -vermits de juiste BCD.- alle bladen zetten die voor een dubbel beschikbaar zijn, misschien met uitzondering van die > 52-t. Maar die laatste zal je bergop toch al niet zo missen
Stel jezelf de vraag hoe vaak je überhaupt de 52 gebruikt..... het verkopen van de dubbel en het monteren van een compact kan maar zo eens een simpele oplossing zijn. Bedenk wel dat LM een echte slijtageslag is en dat je behoeften gaat krijgen die je voorheen (waarschijnlijk) niet kende..... m.a.w. compact EN een 12-29 cassette lijkt mij garant te staan voor de best opgetuigde fiets. Liever een kransje over dan eentje te weinig.
De voldoening duurt langer dan de pijn...
Niet te ver zoeken met tussenoplossingen van kleinere bladen 36-38 o.i.d.
Je geeft aan dat je favoriet fiets A is. Compact van fiets B erop (laten zetten).
Mocht dat niet direct mogelijk zijn door bv Power Torque > Ultra Torque dan misschien gaan "sparen" voor een
compact, al dan niet Record. Als het een budgetkwestie is/wordt, dan kan evt een eenvoudiger type (of 2e hands) natuurlijk ook. En mocht Sinterklaas dit jaar niet doorgaan dan houd je misschien geld over voor een 12-29.
Een extraatje die je de op voorhand, komende twijfels doet verminderen en je het psychisch waarschijnlijk gemakkelijker gaat krijgen.
Je geeft aan dat je favoriet fiets A is. Compact van fiets B erop (laten zetten).
Mocht dat niet direct mogelijk zijn door bv Power Torque > Ultra Torque dan misschien gaan "sparen" voor een
compact, al dan niet Record. Als het een budgetkwestie is/wordt, dan kan evt een eenvoudiger type (of 2e hands) natuurlijk ook. En mocht Sinterklaas dit jaar niet doorgaan dan houd je misschien geld over voor een 12-29.
Een extraatje die je de op voorhand, komende twijfels doet verminderen en je het psychisch waarschijnlijk gemakkelijker gaat krijgen.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Ik zou compact overzetten als het inderdaad beide om dezelfde systemen gaat (ultra torque of power torque). Dan hoef je vervolgens alleen nog je voorderailleur bij te stellen (iets naar beneden) en ben je klaar. De dubbel zou ik bewaren. Rijdt veel fijner in NL. Met een compact in Nederland betekent vaak standaard op buitenblad rijden wat schuinere kettinglijnen en daardoor meer slijtage oplevert. Wel fijn om eens een testrit met wat langere klimmen te maken om te zien welke cassette je achter steekt. Natuurlijk kun je ook gewoon meerdere cassettes meenemen. Met een 12-27 kom je een heel eind, kun je een beetje klimmen dan heb je aan 12-25 ook wel voldoende. Maar hou er wel rekening mee dat je bij LM meerdere lange klimmen achter elkaar doet. Dan is een 'reserve' op de Alp wel lekker.
Even een update: Ik heb inmiddels een nieuwe compact crank gekocht en ook de benodigde gereedschappen om deze reparatie te kunnen uitvoeren. Heb de oude er netjes uitgekregen en de nieuwe zit er piek fijn in. Was inderdaad niet zo moeilijk als ik dacht. Dit houd in dat ik een mooie Record 52-39 in reserve heb en ik de fiets die ik liefste zou willen gebruiken voor de Marmotte ook daadwerkelijk mee kan nemen. Ik heb ook een nieuwe 12-29 cassette geplaatst dus ik ben er helemaal klaar voor
Iedereen hartelijk bedankt voor de tips en uitleg over wat wel en niet kon!!
Iedereen hartelijk bedankt voor de tips en uitleg over wat wel en niet kon!!
Beter te vroeg dan te laat de fiets voor de Marmotte geprepareerdvapser schreef:Even een update: Ik heb inmiddels een nieuwe compact crank gekocht en ook de benodigde gereedschappen om deze reparatie te kunnen uitvoeren. Heb de oude er netjes uitgekregen en de nieuwe zit er piek fijn in. Was inderdaad niet zo moeilijk als ik dacht. Dit houd in dat ik een mooie Record 52-39 in reserve heb en ik de fiets die ik liefste zou willen gebruiken voor de Marmotte ook daadwerkelijk mee kan nemen. Ik heb ook een nieuwe 12-29 cassette geplaatst dus ik ben er helemaal klaar voor
Iedereen hartelijk bedankt voor de tips en uitleg over wat wel en niet kon!!
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0