Slapen
Nu ik in een rustperiode zit qua trainingen heb ik minder slaap nodig, uurtje of 7 is prima om me oké te voelen. Als er straks weer getraind gaat worden (10/15h per week) dan moet ik toch wel een uurtje of 8/9 liggen om me 's ochtends weer enigszins goed te voelen.
Fietsen leerde ik van mijn paps en dat was dus gratis. Een meditatiecursus kost al gauw 150 euro.Ik ben daar met dezelfde scepsis aan begonnen, maar toch gedaan omdat ik perse niet aan de pillen wilde gaan. Maar is me uiteindelijk erg meegevallen. Wel heb ik het met een introductiecursus gedaan van 10 sessies. Je hebt dan tenminste begeiding en een stimulans
Fietsen leer je tenslotte ook op een fiets en niet uit een boek.
Niet erg als ik ervan overtuigd ben dat het werkt en dat ik het niet zelf kan leren. Daar mag een boek me van overtuigen (of juist niet).
danny1407 schreef:Kolere.....als ik voor 1 uur slaap is het een regelrecht wonder.
De wekker gaat de volgende ochtend gewoon weer om 6 uur, hoewel ik ervoor al naar het plafond lig te staren.
Ik begon al te denken dat ik de enige was!
Moet je je voorstellen dat je 12 uur op een dag slaapt, dan mis je toch een hoop ...
[quote="Amclassic-fan"]Ik slaap zo'n 8 uur per dag. Maar als ik heel erg diep ben gegaan in een wedstrijd slaap ik de nacht erna zo'n 12 uur. Als ik geen 12 uur de tijd heb om te slapen, slaap ik de volgende nacht meestal nog langer.
Als ik veel train (20+ uur in de week) kan ik niet af met 8 uur slapen per nacht.[/quote]
Ik heb hetzelfde. Dit seizoen al een stuk minder getraind (10-15 uur) en 8 uur per nacht is prima. Heb ook wel eens gehad dat ik 4 dagen achtereen 11 uur sliep... Kon daarna weer 4 dagen zonder:p
Als ik veel train (20+ uur in de week) kan ik niet af met 8 uur slapen per nacht.[/quote]
Ik heb hetzelfde. Dit seizoen al een stuk minder getraind (10-15 uur) en 8 uur per nacht is prima. Heb ook wel eens gehad dat ik 4 dagen achtereen 11 uur sliep... Kon daarna weer 4 dagen zonder:p
Alles is relatief ![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Ik slaap heel constant. Eigenlijk altijd tussen 8 en 9 uur. Ik let er ook bewust op, vind het gewoon heerlijk om goed uitgerust op te staan. Zeker als ik train zorg ik dat ik er goed op tijd in ga. Wij nederlanders zijn in enkele decennia 2 u minder gaan slapen per etmaal. Dat is bizar veel. Geen wonder dat er een grote toename is van overgewicht, depressiviteit en burn-out. (hoewel deze allen in relatie tot elkaar staan)
fietsen, da\'s mijn verzetje!
[quote="mispoes"]Ik ben van nature een probleemslaper maar sinds ik >10 uur p/w sport heb ik eigenlijk nog maar zelden of nooit in- of doorslaapproblemen.
[/quote]
+1 Ik had vroeger nog wel eens van die problemen als de ene nacht te lang slapen (bv. in het weekend) en dan de volgende nacht te weinig, en de nacht daarna weer te veel... dat heb ik sinds ik meer sport vrijwel nooit meer. Ik heb tegenwoordig niet meer slaap nodig als ik veel train. Vroeger merkte ik het wel, volgens mij went dat ook.
Wat ik wel heel enkele keer heb, is dat ik niet kan slapen na bijvoorbeeld een extreem lange tocht, hele dag in touw. Van overprikkeling is dat, daar ben ik gevoelig voor (en helaas steeds meer naarmate ik ouder word). Daar helpen meditatie-achtige dingen inderdaad voor. Dat hoeft geen Zen te zijn trouwens, gewoon midden op de dag een kwartiertje rust nemen (ogen dicht, geen geluid) - werkt ook al. Daar is niets zweverigs aan.
Maarja, ga maar eens midden in, zeg, Luik-Bastenaken-Luik een kwartier met je ogen dicht en je vingers in je oren zitten... praktisch is het niet altijd haalbaar, maarja, dan maar een nachtje minder slapen (;
Louise
[/quote]
+1 Ik had vroeger nog wel eens van die problemen als de ene nacht te lang slapen (bv. in het weekend) en dan de volgende nacht te weinig, en de nacht daarna weer te veel... dat heb ik sinds ik meer sport vrijwel nooit meer. Ik heb tegenwoordig niet meer slaap nodig als ik veel train. Vroeger merkte ik het wel, volgens mij went dat ook.
Wat ik wel heel enkele keer heb, is dat ik niet kan slapen na bijvoorbeeld een extreem lange tocht, hele dag in touw. Van overprikkeling is dat, daar ben ik gevoelig voor (en helaas steeds meer naarmate ik ouder word). Daar helpen meditatie-achtige dingen inderdaad voor. Dat hoeft geen Zen te zijn trouwens, gewoon midden op de dag een kwartiertje rust nemen (ogen dicht, geen geluid) - werkt ook al. Daar is niets zweverigs aan.
Maarja, ga maar eens midden in, zeg, Luik-Bastenaken-Luik een kwartier met je ogen dicht en je vingers in je oren zitten... praktisch is het niet altijd haalbaar, maarja, dan maar een nachtje minder slapen (;
Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/
[quote="danny1407"]Kolere.....als ik voor 1 uur slaap is het een regelrecht wonder.
De wekker gaat de volgende ochtend gewoon weer om 6 uur, hoewel ik ervoor al naar het plafond lig te staren.
[/quote]
Moet je je voorstellen dat je 12 uur op een dag slaapt, dan mis je toch een hoop ...[/quote]
+1. Wie weet ligt het aan dat ik vroeger (inkoppertje.. oude l*l) gevaren heb, toen piktje je ieder (half)uurtje mee en sliep je (bijna) nooit langer dan 4uur achter elkaar. Slaap nu (20jaar later) nog steeds max 5 a 6uur per nacht.
Ga ook tegen 01uur naar bed en 06u30 weer op, vaak voor wekker wakker.
Merk ook niet dat ik met veel sporten meer slaap nodig heb.
Vraag me af of er goed onderzoek is naar slaapbehoefte. (leeftijd/sexe gerelateerd, correlatie met fysieke / mentale arbeid etc)
Ken wel genoeg onderzoek over fatigue maar da's toch anders![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
[/quote]
Moet je je voorstellen dat je 12 uur op een dag slaapt, dan mis je toch een hoop ...[/quote]
+1. Wie weet ligt het aan dat ik vroeger (inkoppertje.. oude l*l) gevaren heb, toen piktje je ieder (half)uurtje mee en sliep je (bijna) nooit langer dan 4uur achter elkaar. Slaap nu (20jaar later) nog steeds max 5 a 6uur per nacht.
Ga ook tegen 01uur naar bed en 06u30 weer op, vaak voor wekker wakker.
Merk ook niet dat ik met veel sporten meer slaap nodig heb.
Vraag me af of er goed onderzoek is naar slaapbehoefte. (leeftijd/sexe gerelateerd, correlatie met fysieke / mentale arbeid etc)
Ken wel genoeg onderzoek over fatigue maar da's toch anders
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
- chassepatate
- Forum-lid
nou 12 uur slapen is voor mij echt geen probleem hoor...
Onderzoek, dat is er zeker, maar daarin staat vast niet wat jij wil horen (;
Wat dacht je bijvoorbeeld hiervan, meta-onderzoek is dat zelfs (waardoor ze op meer dan een miljoen proefpersonen uitkwamen):
http://www2.warwick.ac.uk/newsandevents ... increases/
(mini-samenvatting: korter dan 6 à 8 uur slapen vergroot je kans om vroeg te overlijden; vaak langer dan 9 uur slapen kan een teken zijn van een ander gezondheidsproblemen.)
Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/
- chassepatate
- Forum-lid
Ah, dan ga ik van nu af aan 8,5 uur slapen... wat een bs...
-
- Forum-lid
Ook ik ben een slechte inslaper. Vaak lig ik toch nog wel een uur of 1 1/2 wakker.
Wordt ook vaak 's nachts een paar keer wakker. Om 06:30 op, is geen probleem.
In het weekend rek ik het nog wel eens tot 08:00 uur.
Ik fiets iedere dag, misschien is dat het probleem.
Als ik heel diep ben gegaan slaap ik meestal twee dagen heel, heel erg slecht.
Wordt ook vaak 's nachts een paar keer wakker. Om 06:30 op, is geen probleem.
In het weekend rek ik het nog wel eens tot 08:00 uur.
Ik fiets iedere dag, misschien is dat het probleem.
Als ik heel diep ben gegaan slaap ik meestal twee dagen heel, heel erg slecht.
people are strange when you\'re a stranger