jeroenvh schreef:De eeuwige discussie over handgemaakt of fabriekswiel begint weer. Ik heb zelf jarenlang 100% probleemloos gereden met Fulcrum R1. Echte superwielen: zijdelings erg stijf, licht en comfortabel. Ik lees vaak de halleluja over wielbouwers, maar het verschil met een goed fabriekswiel als FR1 of Shamal is erg groot. Daar kan geen bouwer aan tippen. Dit komt voor een groot gedeelte omdat handgespaakt altijd met stalen spaken gebeurt, die per definitie meer flex met zich meebrengen.
Hierin staan een aantal waarheden. Deze fabriekswielen zijn inderdaad zeer goed. Handgespaakt gebruikt men inderdaad vaak roestvrij stalen spaken voor.
De rest klopt echter weinig van. Om te beginnen geeft Fulcrum bijvoorbeeld een maximum berijdersgewicht op van 109kg. Met een op maat gemaakt setje, kun je makkelijk met een veel zwaarder gewicht rekening houden. Uiteraard gaat dit niet heel licht worden.
Die stalen spaken gebruiken de wielbouwers met een reden. Omdat dat simpelweg in de meeste gevallen het beste materiaal is voor een spaak. Spaken zijn te krijgen in vrijwel alle materialen, wil je een alu spaak? Carbon? Titanium? Het kan allemaal.
Ik ga geen wielbouwers ophemelen, ik ga geen fabriekswielen afzeiken. Niet ieder wiel is geschikt voor alle gebruikers. Ik ben zelf ook behoorlijk lang, iets te zwaar en nog steeds onderweg lichter te worden. Veel lichter dan 100kg zal ik nooit worden. Daarom heb ik gewoon zelf een stevig setje gespaakt, dan weet ik dat ik niet bij elke kassei hoef op te passen.