Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe wielset, Fulcrum 1 of toch handgespaakt?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9064
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 okt 2013 19:27

jeroenvh schreef:Ook worden vaak appels met peren vergeleken: Bomproof voor 350 van rond de 1550 gram is bijvoorbeeld qua naven en lagering echt niet te vergelijken met een Fulcrum/Camap naaf die in de FR1 gebruikt wordt. Prijs is hetzelfde, FR1 is echt een beter wiel op alle fronten.
Wie vergelijkt die dan met elkaar?
Welke prijs is hetzelfde?
Fr1 is een beter wiel op alle fronten?waarmee vergelijk je dat?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 22 okt 2013 23:00

jeroenvh schreef:De eeuwige discussie over handgemaakt of fabriekswiel begint weer. Ik heb zelf jarenlang 100% probleemloos gereden met Fulcrum R1. Echte superwielen: zijdelings erg stijf, licht en comfortabel. Ik lees vaak de halleluja over wielbouwers, maar het verschil met een goed fabriekswiel als FR1 of Shamal is erg groot. Daar kan geen bouwer aan tippen. Dit komt voor een groot gedeelte omdat handgespaakt altijd met stalen spaken gebeurt, die per definitie meer flex met zich meebrengen.
Hierin staan een aantal waarheden. Deze fabriekswielen zijn inderdaad zeer goed. Handgespaakt gebruikt men inderdaad vaak roestvrij stalen spaken voor.

De rest klopt echter weinig van. Om te beginnen geeft Fulcrum bijvoorbeeld een maximum berijdersgewicht op van 109kg. Met een op maat gemaakt setje, kun je makkelijk met een veel zwaarder gewicht rekening houden. Uiteraard gaat dit niet heel licht worden.

Die stalen spaken gebruiken de wielbouwers met een reden. Omdat dat simpelweg in de meeste gevallen het beste materiaal is voor een spaak. Spaken zijn te krijgen in vrijwel alle materialen, wil je een alu spaak? Carbon? Titanium? Het kan allemaal.

Ik ga geen wielbouwers ophemelen, ik ga geen fabriekswielen afzeiken. Niet ieder wiel is geschikt voor alle gebruikers. Ik ben zelf ook behoorlijk lang, iets te zwaar en nog steeds onderweg lichter te worden. Veel lichter dan 100kg zal ik nooit worden. Daarom heb ik gewoon zelf een stevig setje gespaakt, dan weet ik dat ik niet bij elke kassei hoef op te passen.

PDM-Retro
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 okt 2013 13:31

PDM-Retro 23 okt 2013 00:25

Beste allemaal,

Heel erg bedankt voor alle goede adviezen!! Eerlijkheidshalve ben ik er nog niet helemaal uit... De één heeft een voorkeur voor handgespaakt, de ander vindt de RC1 een goede keuze... Dat geeft mij het gevoel dat ik aan beide opties niet echt een buil kan vallen. Ik denk dat voordat ik een bestelling plaats nog een bezoekje ga brengen aan Wheel Tec of Van Herwerden in Den Haag. Mijn gewicht van 100 kg zou nog net op de Fulcrums kunnen, toch vind ik de argumenten die ik hier hoor voldoende reden om toch ook eens te kijken naar de handgespaakte (alhoewel ik daarbij nog geen idee waar ik op moet letten, dat zal met een beetje voorlichting vast goed komen?).

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9064
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 23 okt 2013 07:11

Mail jou gewicht ,budget etc naar een wielbouwer en post het hier wat zij uit de hoge hoed toveren.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 23 okt 2013 07:24

Ik ben helemaal niet voor handgespaakt

Als je toch perse wilt:
De naven van dura-ace 36gaten bij cnc voor 119 euro
http://www.cnc-bike.de/product_info.php ... s_id=12520

Spaken:cx ray 24 en 28 spaken met een vraagteken, minder is beter.
http://www.cnc-bike.de/advanced_search_ ... 225&y=-135

Velgen: http://forums.roadbikereview.com/wheels ... 05937.html
http://shop.hplusson.com/product/archetype
of
http://fairwheelbikes.com/pacenti-sl23-rim-p-5634.html

Nu komt het meest kritische: spaakpatroon en spanning
Hier is veel gezeur over. wielbouwers zijn conservatief, eigenwijs en nemen liever geen risico. Ik zag op Bikemotion bij een gerenomeerde wielbouwer een radiaal gespaakt wiel met 18 spaken en de koppen naar buiten. Dat is de grootste onzin, de koppen moeten naar binnen.

Voor het spaak patroon zou ik amclassic vragen. Welk spaakpatroon zou je zelf kiezen bij 24 en 28 spaken? Kan het met minder spaken?
Je kunt wielen laten spaken voor 50 euro. Ik zou als absolute voorwaarde stellen dat er een tensie meter gebruikt wordt.

In theorie is dit een beter wiel dan F1 of eurus.
Voor 350 tot 400 euro moet je klaar zijn

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 23 okt 2013 08:30

materialist schreef:Ik ben helemaal niet voor handgespaakt

Als je toch perse wilt:
De naven van dura-ace 36gaten bij cnc voor 119 euro
http://www.cnc-bike.de/product_info.php ... s_id=12520

Spaken:cx ray 24 en 28 spaken met een vraagteken, minder is beter.
http://www.cnc-bike.de/advanced_search_ ... 225&y=-135

Velgen: http://forums.roadbikereview.com/wheels ... 05937.html
http://shop.hplusson.com/product/archetype
of
http://fairwheelbikes.com/pacenti-sl23-rim-p-5634.html

Nu komt het meest kritische: spaakpatroon en spanning
Hier is veel gezeur over. wielbouwers zijn conservatief, eigenwijs en nemen liever geen risico. Ik zag op Bikemotion bij een gerenomeerde wielbouwer een radiaal gespaakt wiel met 18 spaken en de koppen naar buiten. Dat is de grootste onzin, de koppen moeten naar binnen.

Voor het spaak patroon zou ik amclassic vragen. Welk spaakpatroon zou je zelf kiezen bij 24 en 28 spaken? Kan het met minder spaken?
Je kunt wielen laten spaken voor 50 euro. Ik zou als absolute voorwaarde stellen dat er een tensie meter gebruikt wordt.

In theorie is dit een beter wiel dan F1 of eurus.
Voor 350 tot 400 euro moet je klaar zijn
Ik gooi er ook nog even wat linkjes tegenaan :)

Archetypes zijn ook gewoon hier in nederland te koop: http://singlespeedparts.nl/hson-archety ... -8301.html en daarnaast bij diverse aanbieders in duitsland. Dat scheelt een berg verzendkosten tov direct bij H Plus Son.

Complete set:
http://superlight-bikeparts.de/Laufrads ... -Archetype
of hier:
http://handgespaakt.nl/styled-2/index.html

Heb ze zelf in het grijs onder mijn fiets zitten. Voor: 28 spaaks radiaal (inderdaad spaakkoppen naar binnen), achter 32 spaaks 3x kruis. 24/28 moet ook makkelijk kunnen, achterwiel wordt dan 2x kruis. Indien gewenst kan ik vanmiddag foto's plaatsen.

Wil je echt veel info over handgespaakt, lees dan dit boek: http://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40095
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 okt 2013 08:41

materialist; de TS heeft niet echt veel kaas gegeten van wielen en van bouwen en dan gaan je allerlei onderdelen oplepelen en hem wat losse pols adviezen geven dat hij maar ergens een wielbouwer moet zoeken die toevallig een tensiometer heeft staan. Volgens mij is de TS meer gebaat bij een goed adres (wheeltec, zoran, etc) of gewoon een goed systeemwiel a la R1, Eurus, etc.
Less is bore

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 23 okt 2013 09:07

Ik ben er zelfs van overtuigd dat hij beter af is met R1 of eurus wielen

Ik heb zelf een aantal jaren wielen gemaakt en ik volg de ontwikkelingen in velgen en spaken.
Volgens mij is dit de beste keuze op dit moment, mijn mening.
Als je het niet eens bent met de keuze kom dan met een betere keuze.
Allerlei onderdelen en uit de losse pols is het gewoonlijke gehap wat ik van je gewend ben.
Kom met een alternatief of ga ergens spelen

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 23 okt 2013 10:18

Ik heb het idee dat dit een herhaling van deze discussie wordt: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 3&start=48

Waar ik materialist al een tijdje niet meer heb gezien.....

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 23 okt 2013 10:45

Ik dacht dat de conclusie van het andere topic was. Handgespaakt is niet beter maar anders en anders kan voor individuele gevallen beter zijn. Prima, kan ik mee leven.

Wat mij natuurlijk opvalt is de hoeveelheid jij-bakken die de handgespaakte beweging nodig heeft om gelijk te krijgen.
Zijn ze beter? laat maar zien. Met op-de-man-spelen krijg je wat mij betreft geen gelijk.

Hoe bevallen je piacenti velgen?
Wat denk jij van mijn keuze hierboven?

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 23 okt 2013 10:53

Ik ga in ieder geval wederom voor Eurus (R1) wielen in m`n nieuwe zomer fiets.
Ik zie zelf in ieder geval weinig meerwaarde van handgespaakte wielen en ik wil graag met campa wielen rijden aangezien ik ook campa ga rijden
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 23 okt 2013 11:00

Beste materialist, dan komen we toch een beetje nader tot elkaar....
Wat mij betreft en zoals ik al had aangegeven in het betreffende topic, is mijn persoonlijke keuze voor handgebouwd niet zozeer ingegeven door een verschil in kwaliteit, maar meer uit serviceoverwegingen en de mogelijkheid om een set naar eigen smaak samen te stellen (mits technisch verantwoord).

En de Eurus en R1? De reputatie van deze wielen spreekt denk ik voor zich.....

Enne... de Pacenti's worden deze week uitgeleverd. Het zijn in hoofdzaak Notubes met een iets dikker remvlak, dus dat zou prima in orde moeten zijn. Ik zal nog laten weten hoe ze bevallen.

Plaats reactie