Fietsen met eenTe kleine Cranstel.
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
Ik ben totaal geen geleerde op dit soort gebied, maar het lijkt mij dat je bij de langere cranks je kracht makkelijker kwijt kan vanwege de grotere hefboom. Of is dit te kort door de bocht gedacht?
Hoe sterk is de eenzame fietser...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
Zeer juist. Dat houdt vervolgens toch in dat je aan de ene kant langer door kan fietsen, aan de andere kant sneller kan fietsen?
Hoe sterk is de eenzame fietser...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
Dat gaf ik al eerder aan, ik ben niet erg diep thuis in deze materie. Het was eigenlijk meer een eerste logische gedachtegang van mij.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Geen idee wat je hiermee aan wilt tonen, maar uiteraard verandert bij een ander verzet (en dezelfde snelheid) het moment rond de trapas. Dat is onafhankelijk van de cranklengte.aapje schreef:Maar alleen bij gelijk verzet uiteraard. Aangezien je kunt schakelen is dit in de praktijk niet zo heel relevant op de racefiets.amclassic-fan schreef:Grotere hefboom betekent juist dat je minder kracht moet zetten.
Verder wordt het nadenken over krachten op de pedalen in relatie tot spierkracht al snel ingewikkeld. Immers: om een moment rond de trapas te genereren moet er een kracht op het pedaal uitgeoefend worden. Deze kracht is het gevolg van momenten rond enkel, knie en heup. Deze gewrichtsmomenten worden veroorzaakt door een boel spieren, die elk een kracht uitoefenen op de botten. Deze momenten zijn behalve van de spierkracht ook weer afhankelijk van de momentsarm van de spier t.o.v. het gewricht. Wat iig logisch lijkt is dat als er een optimum cranklengte bestaat, deze o.a. afhankelijk is van de dimensies van de fietser. M.a.w. cranklengte schalen naar lichaamslengte lijkt voor de hand liggend.
(Heb wel eens gehoord dat tijdrijders grotere cranks gebruiken omdat ze dan meer kracht kunnen zetten. Lijkt me verkeerd geredeneerd)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40614
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Blijven hangen na een Full Moon party?Thailand87 schreef: Koh Phangan
Ik zit binnenkort aan de andere kant van het zuidelijke deel van Thailand, Andamanzee.
Less is bore
Een andere cranklengte verandert (net als een andere wielmaat) je gain ratio, maar als je kunt schakelen kun je met je flippers toch iedere gewenste gain ratio instellen.53x11 schreef:Geen idee wat je hiermee aan wilt tonen,aapje schreef: Maar alleen bij gelijk verzet uiteraard. Aangezien je kunt schakelen is dit in de praktijk niet zo heel relevant op de racefiets.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 25 okt 2013 14:59
Blijven hangen na een Full Moon party?
Ik zit binnenkort aan de andere kant van het zuidelijke deel van Thailand, Andamanzee.
Haha.
Wij wonen al meer dan een jaar in Koh Phangan en en wij zijn nog bij geen enkele feest/groot feest geweest .
Om 22:00 liggen we in bed en om 5:30 gaat mijn wekker af en begint mijn nieuwe trainingsdag .
Veel plezier met je vakantie???
Gr
Ik zit binnenkort aan de andere kant van het zuidelijke deel van Thailand, Andamanzee.
Haha.
Wij wonen al meer dan een jaar in Koh Phangan en en wij zijn nog bij geen enkele feest/groot feest geweest .
Om 22:00 liggen we in bed en om 5:30 gaat mijn wekker af en begint mijn nieuwe trainingsdag .
Veel plezier met je vakantie???
Gr
Huh? Een groter wiel verandert effectief je verzet (per crankomwenteling leg je een andere afstand af). Een langere crank niet (zoals je zelf al aangeeft). Wat is je definitie van gain ratio dan?scepticus schreef:Een andere cranklengte verandert (net als een andere wielmaat) je gain ratio, maar als je kunt schakelen kun je met je flippers toch iedere gewenste gain ratio instellen.53x11 schreef:Geen idee wat je hiermee aan wilt tonen,aapje schreef: Maar alleen bij gelijk verzet uiteraard. Aangezien je kunt schakelen is dit in de praktijk niet zo heel relevant op de racefiets.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
In tegenstelling tot tandwielverhoudingen of afgelegde meters geeft de gain ratio wél daadwerkelijk je effectieve verzet weer: de verhouding afgelegde weg band / afgelegde weg pedaal.
Gain ratio = (tanden voor / tanden achter) * (radius achterwiel / lengte crank)
http://sheldonbrown.com/gain.html
Gain ratio = (tanden voor / tanden achter) * (radius achterwiel / lengte crank)
http://sheldonbrown.com/gain.html
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"