Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Training rond het omslagpunt

skater-nh
Forum-lid

skater-nh 25 mei 2011 11:58

Je omslagpunt ligt in je D3 zone en is redelijk klein zoals Amclassic-fan al aangeeft. Als jouw bovengrens 180 is zal je omslag punt rond de 177/178 liggen.

om gericht hier mee te trainen zou ik een inspanningstest laten doen. Zodat je een bevestiging heb.

Train elke week diverse blokjes op en rond het omslagpunt

nieuweling
Forum-lid

nieuweling 26 mei 2011 00:03

Maar wat is nu dat hele nut van die D1, D2, D3,... In belgie lijkt niemand dat te kennen. Hier wordt enkel gesproken over vetdrempel (Waar je vetmetabolisme optimaal werkt, +- 2mmol lactaat ) en je omslagpunt (anaerobe grens).

perrush
Forum-lid

perrush 26 mei 2011 01:16

[quote="Nieuweling"]Maar wat is nu dat hele nut van die D1, D2, D3,... In belgie lijkt niemand dat te kennen. Hier wordt enkel gesproken over vetdrempel (Waar je vetmetabolisme optimaal werkt, +- 2mmol lactaat ) en je omslagpunt (anaerobe grens).[/quote]

spreek voor jezelf ... ;)

perrush = belg EN kent D1, D2 en zelfs D3
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

nieuweling
Forum-lid

nieuweling 26 mei 2011 10:32

Hmm toch, ja ik ken het ook, maar iedereen ( toch in mijn omgeving dan ) werkt hier alleen met omslagpunt en vetdrempel . Bij sporttesten krijg je die d-zones zelfs niet

raassie
Forum-lid

raassie 26 mei 2011 12:53

[quote="skater-nh"]Je omslagpunt ligt in je D3 zone en is redelijk klein zoals Amclassic-fan al aangeeft. Als jouw bovengrens 180 is zal je omslag punt rond de 177/178 liggen. [/quote]

Probleem is alleen dat het erg moeilijk is om je hartslag zo nauwkeurig te sturen. Dan ben je met niks anders bezig dan "te hoog!" Te laag" "shit weer te hoog!"
Het blijven training rondom het omslagpunt.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

eelcoz

eelcoz 26 mei 2011 12:55

[quote="skater-nh"]Je omslagpunt ligt in je D3 zone en is redelijk klein zoals Amclassic-fan al aangeeft. Als jouw bovengrens 180 is zal je omslag punt rond de 177/178 liggen.

[/quote]

Punt is dat je zones worden bepaald aan de hand van het omslagpunt en niet andersom, wat jouw post lijkt te suggereren.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 mei 2011 13:12

@Raassie, ik heb er nooit moeite mee om net onder m'n omslagpunt te rijden. Je weet toch precies wat voor een verzet je moet rijden om rond je omslagpunt te zitten. Ik rij zelf als ik in vorm ben 42+ op m'n omslagpunt, dus dan rij ik met 53x18 of 53x17 zo rond de 100-110 omwentelingen. Ik rij niet alleen op m'n hartslag, aan je ademhaling merk je ook gewoon of je boven of onder je omslagpunt rijdt. Daarnaast heb je ook nog het gevoel in je benen.

@Eelcoz, ik kreeg in het verleden altijd een D3 zone die kleiner was dan die 5%. De andere percentages komen wel overeen. Ik gebruik een zone van 5-6 slagen. Maar m'n ademhaling en gevoel in m'n benen is net zo belangrijk. Is niet de bedoeling om als ik vermoeid ben m'n hartslag in het juiste bereik te houden en dus vervolgens in het rood te rijden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

eelcoz

eelcoz 26 mei 2011 13:20

Maar werd die D3-zone dan op basis van een inspanningstest vastgesteld, of op basis van iets anders?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 mei 2011 13:24

Ja gewoon de zone net onder je omslagpunt. Alleen ipv 95% wordt t dan iets van 97%
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

eelcoz

eelcoz 26 mei 2011 13:26

[quote="Amclassic-fan"]Ja gewoon de zone net onder je omslagpunt. Alleen ipv 95% wordt t dan iets van 97%[/quote]

Maar je schreef dat je 'in het verleden altijd een zone kreeg die iets kleiner was dan 5%'. Bedoel je dan 'krijgen' in de zin van 'krijgen van de sportarts'. Of was dat op iets anders gebaseerd?

raassie
Forum-lid

raassie 26 mei 2011 13:42

[quote="Amclassic-fan"]@Raassie, ik heb er nooit moeite mee om net onder m'n omslagpunt te rijden. Je weet toch precies wat voor een verzet je moet rijden om rond je omslagpunt te zitten. Ik rij zelf als ik in vorm ben 42+ op m'n omslagpunt, dus dan rij ik met 53x18 of 53x17 zo rond de 100-110 omwentelingen. Ik rij niet alleen op m'n hartslag, aan je ademhaling merk je ook gewoon of je boven of onder je omslagpunt rijdt. Daarnaast heb je ook nog het gevoel in je benen.[quote]

Helaas gaat dat niet op als je zoals ik in enigzins geaccidenteerd terrein rijdt. Of je moet 42km/u heuvelop kunnen rijden net onder het omslagpunt;-)
En het gevoel in de benen is nou niet bepaald een betrouwbare meting.
De getallen die ik gekregen heb komen bij Admotion vandaag, en ik mag toch hopen dat Adrie van Diemen weet waar hij het over heeft. Als je het echt nauwkeurig wil doen blijft alleen SRM of vergelijkbare vermogensmeters over. Dan kun je echt goed sturen. Hartslag blijft ten alle tijden een bepaalde mate van onbetrouwbaarheid over zich houden.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Plaats reactie